התשואה על האג"ח של גרמניה ל-30 שנה - מתחת לאפס

המשקיעים נוהרים לחוף מבטחים, ולצד היפוך עקום התשואות באג"ח של ממשלת ארה"ב, אלה של גרמניה לטווח הארוך מציעות תשואה שלילית • המשמעות: המשקיעים יקבלו תמורה נמוכה מהסכום שהשקיעו, ולו רק בכדי להבטיח לא לאבד יותר מערך ההשקעה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

הסיפור הכלכלי המרכזי שעומד במרכז תשומת-הלב בשבועות האחרונים הוא ירידת התשואות החדה בשוקי האג"ח בארץ ובעולם, והיום לראשונה גרמניה מוכרת אג"ח ל-30 שנה בתשואה שלילית, מה שגוזר כי אלה יקבלו תמורה נמוכה מהסכום שהשקיעו ולו רק בכדי להבטיח לא לאבד יותר מערך ההשקעה.  

הקופון על האג"ח של הממשל הגרמני לפדיון באוגוסט 2050 נושא ריבית אפסית, כאשר המשקיעים מוכנים לשלם על ההשקעה יותר מערך הנקוב של האג"ח, שהיה 869 מיליון אירו (965 מיליון דולר), ולכן התשואה הכוללת של האג"ח היא מינוס 0.11%.

תשואות האג"ח הממשלתיות של רוב המדינות המרכזיות ביבשת, מגרמניה, דרך צרפת וספרד ועד לשווייץ, כולן נמצאות כיום בשפל של כל הזמנים. ברחבי העולם קיימות כעת אג"ח בתשואה שלילית בסך של כ-15 טריליון דולר, רבות מהן של ממשלות אירופיות או של גופים בחסות ממשלתית. ההנפקה היום גם מצטרפת לכמות הקטנה יותר אך המשמעותית של אג"ח שהונפקו בריבית קופון אפסית מלכתחילה.

הנהירה של משקיעים לנכסים בטוחים הביאה אמש (ד') להיפוך עקום התשואות באג"ח של ממשלת ארה"ב בפעם שנייה בשבוע, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה מתחת לזו של האג"ח לשנתיים. כעת, התשואה על האג"ח האמריקאי טיפסה חזרה מעל לזו של האג"ח לשנתיים.

בשבוע שעבר משכה תשומת-הלב ירידה בצמיחה בגרמניה ברבעון השני של 0.1%. אולם, ביתר המדינות האירופאיות קצב הצמיחה השנתי לא ממש השתנה ובצרפת הוא אף עלה מעט. יחד עם זאת, ציפיות העסקים באירופה לפי סקר ה-ZEW ירדו לרמה הכי נמוכה מאז המשבר בגוש האירו בשנת 2011.

חוסר הוודאות הפוליטית באיטליה עם התפטרות ראש הממשלה, מוסיפה לחוסר הוודאות. בנוסף, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הציבה לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון דד-ליין של 30 יום למציאת פתרון לאירלנד במסגרת הסכם ברקזיט.