תקשורת דור חמישי - הדלק לכלכלה של העשור הבא

הדור החמישי צפוי לחולל מהפכה תקשורתית כוללת, עם קפיצה של לא פחות מפי 100 בקצב תעבורת הנתונים • הזינוק הטכנולוגי הזה צפוי לתת דחיפה לכלכלה הגלובלית ביצירת מיליוני מקומות וטריליוני דולרים של הכנסות • מיהן החברות הניצבות בחוד החנית של העידן החדש, וכיצד כדאי להיחשף אליהן?

תקשורת דור 5 / צילום: shutterstock
תקשורת דור 5 / צילום: shutterstock

בכל עשר שנים בערך מתחלף לו דור תקשורת. הדור הראשון של הסלולר הושק בתחילת שנות השמונים, ופתח בפנינו את עולם השיחה האלחוטית - "הפוך שעה אבודה לשעת עבודה", הייתה הסיסמה של חברת "פלא-פון". אז לא ממש יכולנו לעבוד, אלא רק לדבר, אבל זאת התחלה.

דור שני כבר אפשר לנו גם תקשורת טקסט, אמינות קצת יותר טובה ופריסה יותר רחבה. המעבר בין דור ראשון לשני לא הייתה מהפכה. היה זה הדור שלישי שאפשר גלישה סלולרית באינטרנט והניח את התשתית למהפכת הסמארטפון. כאן כבר הרגשנו הבדלים מהותיים של מערכת אקולוגית של טכנולוגיה חדשה בחיינו. הדור הרביעי, כמו השני, הביא איתו בעיקר שיפור בקצב הנתונים ובאמינות, אך כמו הדור השני, לא ממש הציג מהפכה כמו דורות ראשון ושלישי.

דור 5 - מהפכה עולמית

הדור חמישי, ה-G5, הוא לא רק מהפכה סלולרית, אלא מהפכה תקשורתית בעלת משמעות גבוהה, עד כדי שהיא הופכת מהותית גם ברמת המדינות. קצב תעבורת הנתונים צפוי לעמוד על 10 ג'יגבייט בשלב הסופי, קפיצה של פי 100.

מדובר ברשת בעלת אמינות כמעט מוחלטת, ויכולת לחבר כמיליון מכשירים לקילומטר רבוע אחד. המשמעות היא מערכת אקולוגית טכנולוגית חדשה, אך בשונה מזו של הדור השלישי, כאן מדובר בחיבור של מכשירים רבים, IOT - "האינטרנט של הדברים", AI - "בינה מלאכותית", ובעתיד גם הרכב האוטונומי.

הדור החמישי צפוי לחבר הכול להכול. נכון להיום הפיתוחים הטכנולוגיים בענפים אלו נשענים על תשתית בלתי מספקת, שמקשה על הפיתוח ועל הפיכתם למסחריים. לאחר פריסת הרשת החדשה ניתן יהיה להשיק טכנולוגיות מתקדמות הרבה יותר, המחייבות קצב תעבורת נתונים גבוה עם יכולת עמידות ואמינות גבוהים יותר, מהירות תגובה גבוהה יותר והתמודדות עם ריבוי מכשירים מחוברים.

השפעה על הכלכלה העולמית

לרשת החדשה השפעה משמעותית על הכלכלה העולמית, ורק בארה"ב צפוי הדור החמישי לייצר כ-3 מיליון מקומות עבודה בהשקעה של כ-275 מיליארד דולר, מה שיתרום למעלה מחצי טריליון דולר לתמ"ג של ארה"ב. ברמה העולמית צפויה הרשת החדשה לייצר הכנסות של כ-12.3 טריליון דולר במספר רב של תעשיות, ולתרום ישירות כ-3.5 טריליון דולר לתמ"ג העולמי, תוך יצירת 22 מיליון מקומות עבודה עד שנת 2035.

במרוץ ל-G5, ארצות-הברית מובילה יחד עם סין, קוריאה הדרומית ויפן. לסין יש תוכנית סדורה, שנועדה לנצח את המרוץ על-ידי השקעה ישירה בתשתיות, וארה"ב מסתמכת בעיקר על השקעות של חברות התקשורת.

הניסיון מלמד כי החברות הראשונות שיפתחו את התשתיות וישווקו את המוצרים החדשים יחלשו על עיקר נתח השוק, מה שיניב יתרון לטווח הארוך עבור אותן חברות. מכאן, חברות טכנולוגיה ברחבי העולם - בתמיכת הממשלות - נמצאות במרוץ לפתח חומרה ותוכנה לרשת ה-G5. נכון לסוף יולי, כל ארבע ספקיות התקשורת הגדולות בארה"ב - ורייזן, טי-מובייל, ספרינט ו-AT&T - כבר השיקו את רשת דור 5 ב-36 הערים המרכזיות בארה"ב.

רשת דור 5 צפויה להשפיע על מספר רב של תחומים: מחשוב ענן - גידול ביכולת האחסון ועלייה בכוח המחשוב, בשילוב אינטרנט מהיר, יביאו לאימוץ מסיבי של טכנולוגיות ענן.

בריאות - Telemedicine - מעקב רפואי רציף וניתוחים בשלט רחוק.

IOT -"אינטרנט של הדברים" - תשתית רשת מהירה ורחבה תספק לכל הצרכנים את כל המידע בו-זמנית מהרבה מוצרים, בלי שהרשת תקרוס.

תוכנה - כיום מפתחי אפליקציות מוגבלים בכמות תעבורת המידע. אפליקציה כבדה מדי תהיה איטית ותקרוס לעתים קרובות. רשת דור 5 תאפשר יישומים עשירים יותר, ותוריד את מגבלות המפתחים.

גיימינג - נכון להיום יש צורך בחומרה ייעודית כדי להריץ משחקי תלת-ממד כבדים. ברשת דור 5 אפשר יהיה לבצע סטרימינג של משחקים על גבי הרשת עצמה, כך שאפשר יהיה להריץ משחקים כבדים על מחשב פשוט וזול.

תחבורה - תקשורת רכב לרכב, רכב לסביבה ורכב להכול, שליטה וניהול התנועה וניהול חנייה.

שלושה מעגלים של השקעה

איך משקיעים? ההשקעה בחברות הקשורות לרשת הדור החמישי מתחלקת לשלושה מעגלים. המעגל הראשון הוא חברות התשתיות, בין שמדובר בחברות המספקות את הציוד, כגון נוקיה (NOK) ואריקסון (ERIC), ובין שמדובר ברשתות הספקיות, אשר פורסות את אותו ציוד, כגון ורייזן (VZ), טי-מובייל (TMUS), ספרינט (T) AT&T ,(S).

במעגל השני נמצאות יצרניות הסמארטפונים, יצרניות השבבים וציוד ה-IOT, ובולטות ביניהן אפל (AAPL), סמסונג (סימול: KRX: 005930) ו-LG (סימול: KRX: 066570). בין יצרניות השבבים בולטות קוואלקום (QCOM), מייקרון (MU) וסקיורקס (SWRK).

המעגל השלישי כולל את חברות המדיה והענן, חברות התוכנה והחומרה לבריאות, פיתוחים לרכב האוטונומי, פיתוחים של מציאות מדומה ומציאות רבודה. בין החברות במעגל השלישי בולטות חברות ענק כגון גוגל (GOOG), אמזון (AMZN) ומיקרוסופט (MSFT). ניתן למצוא חברות רבות "פיורפליי" של סגמנט הענן, שאליהן ניתן להיחשף דרך קרן הסל SKYY.

מעבר לחברות הענק, "ה-BIG 5", אשר חולשות על המעגלים השני והשלישי, להלן החברות שאנו מזהים כמובילות בתחומן במעגל הראשון.

קוואלקום  - אחת היצרניות הגדולות ביותר של שבבים אלחוטיים המבוססים על טכנולוגיית baseband. החברה שומרת על ההובלה בשוק ה-G5 - בשוק השבבים וקישוריות ניידת - על-ידי הישגים טכנולוגיים והשקות מוצרים חדשניים.

לאחרונה הכריזה קוואלקום על המודם Snapdragon X55, הדור השני בסדרת המודמים תומכי רשת G5 של החברה, אשר מציע מהירות הורדה של עד 7 ג'יגבייט לשנייה, והעלאה של עד 3 ג'יגבייט לשנייה ברשתות הדור החמישי. ה-X 55 עדיף על השבבים המתחרים של סמסונג ושל וואווי, והמתחרה אינטל מכרה לאחרונה את פעילות המודמים לאפל.

ורייזן  - ענקית התקשורת האמריקאית החלה להשיק את רשת דור 5 בשווקים רבים בארה"ב מאוקטובר 2018. הפריסה הראשונית של רשתות דור 5 של וורייזן פועלות כבר היום ביוסטון, באינדיאנפוליס, בלוס אנג'לס, בסקרמנטו, בדטרויט, בשיקגו ובוושינגטון, ועד סוף השנה הרשת תהיה פרוסה ב-30 ערים מרכזיות בארה"ב.

ורייזן משתמשת בספקטרום גלי מילימטר GHZ 28, והיא החלה בניסויים המבוססים על פריסה זו, ורשת סלולרית דור 5 מלאה צפויה להיות מוצעת בשנת 2020. בבדיקת מהירות הורדה שנערכה ביולי השנה הובילה ורייזן עם מהירות הורדת נתונים של 1.6 ג'יגבייט לשנייה, עדין רחוק ממיצוי הפוטנציאל של 10 ג'יגבייט לרשת, וגם ממיצוי הפוטנציאל של שבבי קוואלקום, אך המהירות בפועל הולכת וגדלה.

נוקיה  - בניגוד להחמצת הסמארטפון, נוקיה ממוקמת היטב בתחרות על טכנולוגיות G5, עם מכלול פתרונות שלם הכולל טכנולוגיות תקשורת חומרה, תוכנה ושירותים. לחברה שיעור הצלחות גבוה במכרזי G5 בארה"ב באסיה ובאירופה.

נוקיה מובילה את המעבר של תאגידים גלובליים לרשתות וירטואליות חכמות, על-ידי יצירת רשת אחת לכל השירותים, התכנסות פס רחב נייד וקבוע, ניתוב IP ורשתות אופטיות באמצעות התוכנה והשירותים לניהולן, וכמו כן החברה מבססת את מעמדה בטכנולוגיות נוספות, כגון יישומי ענן ואינטרנט של דברים.

אם נבדוק את קצב החדירה של טכנולוגיות התקשורת ככלל, והסמארטפונים בפרט, נמצא שב-2010 היו בארה"ב 63 מיליון משתמשי סמארטפון, וב-2018 מספרם הגיעה ל-238 מיליון. ברחבי העולם ישנם 4.5 מיליארד משתמשים בטלפונים ניידים, 2.5 מיליארד מהם הם סמארטפונים.

יותר אנשים צורכים יותר מידע ביותר מכשירים. קיים גידול שנתי ממוצע של כ-45% בכמות תעבורת המידע. נכון לסוף 2018 ישנם 17.8 מיליארד מכשירים מחוברים בעולם, וב-2025 צפויים להיות 42 מיליארד מכשירים מחוברים. לפי מחקר של CANALYS, בחמש השנים הקרובות צפויים להימכר 1.9 מיליארד טלפונים חכמים, כך שכבר ב-2023 יימכרו יותר סמארטפונים דור 5 מדור 4.

טכנולוגיית G5 תחבר ותייצר אינטראקציה של מיליארדי מכשירים, וחיבור זה מהווה את הדלק לכלכלה של העשור הבא. 

הכותב הוא אנליסט בית ההשקעות יצירה. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות, והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם