מגמה שלילית אצל הישראליות בוול סטריט באוגוסט הובילה את מדד גלובס-פרומתאוס לירידה של 3.5%

מדדי ההשוואה ירדו במתינות יותר בחודש שחלף - ת"א 125 ירד ב-2.2%, ומדד נאסד"ק השיל מערכו 2.6% • תת-מדד מדעי החיים נחלש ב-1.8%, בשעה שמדד ת"א ביומד צנח בשיעור של 8.1%, ונאסד"ק ביוטכנולוגיה איבד 2.6%

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: shutterstock
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: shutterstock

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אוגוסט במגמה שלילית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר אותן חברות, לירידה בשיעור של 3.5%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 ירד ב-2.2%, ומדד נאסד"ק השיל מערכו 2.6%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד באוגוסט בשיעור של 1.8%. באותה תקופה, מדד ת"א ביומד צנח בשיעור של 8.1% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה איבד מערכו 2.6%. המצטרפת החדשה ביותר לתת-המדד היא חברת אינמוד. החברה, העוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית, החלה להיסחר במחיר של 14 דולר למניה וסיימה את החודש בזינוק של 42% במחיר למניה של 19.9 דולר המשקף לחברה שווי שוק של כ-636 מיליון דולר.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק נסחרו גם הן במגמה שלילית בחודש אוגוסט שהובילה את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לירידה של 2.7%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 5.2%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה ירד בשיעור של 2.5%.

החברה שבלטה ביותר בתת-המדד החודש היא סולאראדג'. החברה, שעלתה לכותרות לאחרונה עם ההודעה המצערת על פטירתו של מנכ"ל החברה גיא סלע לאחר מאבק במחלת הסרטן, זינקה במהלך החודש בשיעור של 26%. זאת לאחר שבתחילת החודש פרסמה דוחות כספיים חזקים לרבעון השני שבהם עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות ב-3% וב-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) בכ-14% וסיפקה תחזית גבוהה מתחזית השוק לרבעון השלישי.

גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - כללי
 גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - כללי

אנלייבקס מקווה להרחיב את ציבור בעלי המניות

חברת הביומד אנלייבקס תרפיוטיקס הנסחרת בבורסת נאסד"ק (סימול ENLV), הודיעה ביולי האחרון על רישום כפול בבורסה בתל-אביב במקביל למסחר בנאסד"ק, והחל מאוקטובר צפויה המניה להצטרף למדדים המובילים בבורסה המקומית לפי שווי שוק של כ-1 מיליארד שקל. זהו המהלך השני שמבצעת אנלייבקס ב-2019 כאשר ברבעון הראשון של השנה היא השלימה מיזוג עם השלד של ביו בלאסט פארמה.

במחלקת המחקר של חברת פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי אנלייבקס מפתחת טכנולוגיה למניעת תגובת יתר קטלנית של מערכת החיסון, במקרים של זיהומים חמורים (אלח דם) ובמקרים של השתלת מח עצם (במוצר זה סיימה בהצלחה ניסוי קליני שלב IIa).

נכון לסוף הרבעון השני של 2019 החברה טרם רשמה הכנסות, ובשנת 2018 היא הציגה הפסד נקי של כ-4.2 מיליון דולר, המהווה גידול של כ-70% בהפסד בהשוואה לשנת 2017 בה נרשם הפסד של 2.5 מיליון דולר. רוב ההפסדים נובעים מהוצאות מחקר ופיתוח.

מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס עולה כי אנלייבקס מצטרפת לכ-60 חברות דואליות הרשומות בבורסה בתל-אביב על פי חוק הרישום הכפול, כאשר באותו חודש בו ביצעה אנלייבקס את הרישום הכפול, הודיעה גם חברת באטמ תקשורת (BATM) על רישום כפול בתל-אביב מקביל לבורסה בלונדון. מהלכי הרישום הכפול של אנלייבקס ובאטמ בבורסה בתל-אביב מגיעים לאחר שבשנים האחרונות סבלה הבורסה בתל-אביב מגל של מחיקות של חברות דואליות שהעדיפו להמשיך ולהיסחר רק בחו"ל תוך שהן מוותרות על המסחר בתל-אביב. מכאן עולה השאלה האם מדובר בטרנד שמעיד על עליה באטרקטיביות של הבורסה התל-אביבית.

בהודעת הרישום הכפול שפרסמה, ציינה אנלייבקס שהיא מקווה שרישום החברה למסחר בתל-אביב יביא להרחבת ציבור בעלי המניות וכן שהוא יאפשר לגופים המוסדיים בארץ להשקיע בחברה. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, רישום ביותר מבורסה אחת אכן עשוי להביא לגידול במחזורי המסחר, בין היתר בעתות שפל בבורסות זרות.

גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - מדעי החיים
 גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - מדעי החיים

יתרונות הרישום הכפול נשחקו עם השנים

אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס, אמר כי "תיאורטית, היתרונות של החברות המבצעות רישום כפול הם חשיפה למשקיעים נוספים והרחבת ההזדמנויות לגיוס הון. עבור החברות, יתרון פוטנציאלי של הרישום הכפול הוא ההזדמנות להגדיל את היקף המסחר במניה, וזאת בפרט בבורסה בתל-אביב שפתוחה גם ביום ראשון והפועלת בשעות שאינן חופפות בורסות אחרות בעולם. עבור המשקיעים, יתרון אפשרי הוא היכולת להגיב לאירועים שונים במשך רוב שעות היממה".

עם זאת, שבח ציין כי "מצד שני, חברות בוחרות לוותר על יתרונות הרישום הכפול ומחליטות להימחק ממסחר בבורסה בתל-אביב מסיבות שונות ובהן עומס דרישות רגולטוריות, תרומה נמוכה של הבורסה בתל-אביב להיקף המסחר במניה ולא פחות חשוב - תפיסה של גורמים שונים בשוק לפיה המסחר בתל-אביב הוא משקולת המושכת את מחיר המניה כלפי מטה".

בפרומתאוס מציינים כי סיבה נוספת למחיקות היא שבאופן כללי, יתרונות הרישום הכפול נשחקו עם השנים. כך לדוגמה, משקיעים מוסדיים סוחרים כיום בקלות גם בבורסות האמריקאיות. גופים מוסדיים ישקיעו בחברות המתאימות לאסטרטגיית ההשקעה שלהם במנותק מהשאלה אם חברות אלה נסחרות בתל-אביב.

גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - טכנולוגיה
 גלובס-פרומתאוס אוגוסט 2019 - טכנולוגיה

מחלקת המחקר של פרומתאוס חקרה את השפעת הרישום הכפול דרך בחינה של מקרים בהם חברות דואליות נמחקו מהמסחר בבורסה בתל-אביב. מהבדיקה עלה שאין השפעות מובהקות וגורפות (חיוביות או שליליות), ומה שקבע יותר מכל את מחיר המניות וסחירותן היו אירועים עסקיים בחברות כגון הודעות על תוצאות ניסויים קליניים. רק חלק קטן מהחברות שנבדקו הגיבו בחיוב או בשלילה לאירוע המחיקה מהמסחר בתל-אביב.

על פי הבדיקה של פרומתאוס, השפעת המחיקה מתל-אביב (ולעניין זה רישום הדואלי בתל-אביב) על מחיר המניה או על סחירותה תלויה בגורמים שונים ובהם נפח המסחר של המניה בבורסה בתל-אביב בהשוואה לנפח המסחר שלה בבורסה הזרה וכן השאלה האם היא נסחרה במדדים המובילים.

עם זאת, לפחות במקרה של אנלייבקס, נראה כי הרישום הכפול התקבל באהדה בשוק. ביום הודעת החברה על הרישום הכפול זינק מחיר המניה ב-10%. יתכן שהסיבה לזינוק היא שווי השוק הגבוה יחסית של החברה והציפייה שהיא תיכנס למדדים מובילים בבורסה בתל-אביב. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד . העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.