ג'ונסון הובס בהצבעה על ה"ברקזיט" – ויוזם בחירות חדשות

ראש ממשלת בריטניה הודיע אמש כי יגיש כבר היום הצעה לפיזור הפרלמנט, זאת לאחר שבית הנבחרים הבריטי הצביע נגדו ותמך בחוק המונע ממנו לפרוש ללא הסכם מהאיחוד האירופי • גם אם ג'ונסון יציג הצעת להליכה לבחירות, הוא עדיין יהיה זקוק לרוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט כדי לפזר את הפרלמנט

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע אמש כי יגיש כבר היום (ד') הצעה לפיזור הפרלמנט ולקיום בחירות חדשות בבריטניה, לאחר שבית הנבחרים הבריטי הצביע נגדו ותמך בחוק המונע ממנו לפרוש ללא הסכם מהאיחוד האירופי בעוד פחות מחודשיים.

328 חברי פרלמנט - מהם קרוב ל-20 "מורדים" מהמפלגה השמרנית - הצביעו בעד הצעת החוק, בעוד 301 התנגדו לה. ההצעה תעלה היום לאישור בקריאות נוספות. מיד אחרי התוצאות הגיב ג'ונסון להחלטה, ואמר כי "אם הבית הזה יאשר מחר את החוק - העם יצטרך להחליט מי ייצג את בריטניה מול האיחוד". הוא אישר כי יציג עוד היום הצעה נגדית, להקדמת הבחירות.

ג'ונסון והקבינט שלו נלחמו בעזרת איומים, הדלפות והצהרות פומביות בשתי היממות האחרונות כדי למנוע מ"מורדים" בתוך המפלגה השמרנית להצביע יחד עם גורמים מהאופוזיציה, אך נכשלו. כ-20 חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית הצביעו בעד החוק, ביניהם שרי אוצר ומשפטים לשעבר ונציגים בכירים.

מקורבים לג'ונסון אפילו איימו כי יסלקו באופן מיידי משורות המפלגה את מי שיצביע בעד החוק, אך נראה כי אפילו האיום הזה, המכונה "האופציה הגרעינית" בתקשורת הבריטית, לא השפיע. כעת לא ברור אם אכן ג'ונסון יעשה זאת, מה שיכלול סילוק מהמפלגה של נכדו של צ'רצ'יל, שהצביע בעד החוק ואת "זקן המחוקקים", שכיהן במשך שר בממשלות שמרניות במשך 23 שנים.

גם אם יציג הצעת להליכה לבחירות, ג'ונסון עדיין יהיה זקוק לרוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט כדי לפזר את הפרלמנט, כלומר: הוא יהיה תלוי בהצבעת האופוזיציה. גורמים בלייבור אמרו כי למרות שהם מעוניינים ללכת לבחירות, הם מעדיפים קודם לכן להעביר את החוק המונע פרישה ללא הסכם, ולכן ייתכן כי יימנעו או יצביעו נגד הצעתו של ג'ונסון.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אמר אמש אחרי ההצבעה ובתגובה להצהרת ג'ונסון על הליכה לבחירות - "רק אחרי שנאשר את החוק שמונע "נו דיל ברקזיט" - לקול תשואות חברי מפלגתו. ג'ונסון תיכנן לקיים את הבחירות ב-14 באוקטובר, אולם ייתכן כי המועד יידחה בכמה ימים. התאריך תלוי במועד אישור הקדמת הבחירות, שאולי ידחה בשל מאמצי האופוזיציה להעביר קודם לכן את החוק המונע ברקזיט ללא הסכם.

היום הסוער אתמול בפוליטיקה הבריטית רשם רגע נוסף של מבוכה, כאשר חבר פרלמנט מטעם השמרנים "חצה את הקווים" במהלך נאומו של ג'ונסון וערק לשורות המפלגה הליברל-דמוקרטית. בכך נמחק הרוב של המפלגה השמרנית וג'ונסון צפוי לעמוד בראש ממשלת מיעוט. "זה לא אני שעזבתי את המפלגה השמרנית", אמר חבר הפרלמנט ש"ערק", "זו המפלגה שעזבה אותי".