המודל האמריקאי: כך מעניש הימין בארה"ב את התקשורת ה"שמאלנית"

תומכי טראמפ מנסים לגייס מיליונים למימון הכפשת עיתונאים ■ על הכוונת: כתבים ועורכים בתקשורת המודפסת והאלקטרונית מהזרם המרכזי; הרפובליקאים טוענים כי היא "מוטה" נגד הנשיא הנוכחי והימין האמריקאי • יוזמי הפרויקט: ננסה להחדיר מידע שלילי על עיתונאים לתקשורת "ידידותית"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

תומכי דונלד טראמפ מנסים לגייס לפחות 2 מיליון דולר למימון חקירות על עיתונאים שעובדים באמצעי תקשורת "עוינים" לטראמפ ולימין האמריקאי, במטרה לחשוף מידע שלילי על הכתבים ולפרסמו ברבים כדי להכפיש אותם ואת עיתוניהם.

המידע פורסם אתמול (ג') באתר החדשות "אקסיוס" (Axios). הוא מאשש תחקיר ב"ניו יורק טיימס" מ-25 באוגוסט, שלפיו רשת של פעילים שמרניים, בעלי ברית של הבית הלבן, מנהלים קמפיין "אגרסיבי" נגד עיתונאים מסוימים, כדי לשלול אמינות מאמצעי התקשורת שבהם הם עובדים, כגמול על דיווחים בלתי אוהדים לנשיא הנוכחי.

מלחמת טראמפ בתקשורת אינה חדשה, אך הפעילות הנוכחית נגד העיתונאים בתקשורת ה"ליברלית" (קרי: שמאלנית) מעידה על כך שהמלחמה "הולכת ומתרחבת", אומר "אקסיוס".

אתר החדשות משעין את הדיווח שלו על מכתב ששלחו היוזמים לפעילים רפובליקנים, ובו בקשה לתרום למאמץ הכפשת הכתבים. היוזמים אומרים שהם ינסו להחדיר מידע שלילי על עיתונאים ועורכים מסוימים לאמצעי תקשורת "ידידותיים", כגון "ברייטבארט", ואפילו למדיה מסורתית, אם הדבר יעלה בידם.

במכתב גיוס הכספים, מונים המארגנים כמה מאמצעי התקשורת שישמשו מטרה לקמפיין ההכפשה: ערוצי החדשות CNN ו-MSNBC; רשתות השידור הגדולות ABC, CBS ו-NBC; "ניו יורק טיימס"; "וושינגטון פוסט"; אתרי החדשות "באזפיד" ו"האפינגטון פוסט" ו"אמצעי התקשורת האחרים שמחדירים דרך קבע דעות מוטות ומידע כוזב לסיקור שלהם... אנו נעקוב גם אחר הכתבים והעורכים של של אמצעי תקשורת אלה".

במקביל, גופים אחרים שקשורים במפלגה הרפובליקנית ינהלו קמפיין נגד פלטפורמות של המדיה החברתית, שלדעתם אף הן נגועות בהטיה, אומר "אקסיוס". למעשה, הקמפיין הזה אמור להיות אחד מהרכיבים המרכזיים של האסטרטגיה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ולקונגרס ב-2020. אפשר אפוא לצפות לתשדירי פרסום, נאומים והתקפות אחרות על המדיה החברתית, ובמיוחד נגד פייסבוק וטוויטר. האירוניה היא - מציין אתר החדשות - שבעוד שהפלטפורמות האלה הוקמו ומאוישות בעיקר על-ידי ליברלים, מי שמנצל אותן בדרכים היעילות ביותר הם דווקא אנשי הימין.

טראמפ הצליח לשכנע את רוב תומכיו שאי-אפשר לתת אמון בכלי התקשורת המסורתיים - העיתונים הגדולים, שהתכנים שלהם, לרבות מאמרי הדעה, מופצים בכל ארה"ב, ורשתות השידור הגדולות. הוא מקווה לרשום הישג דומה במאבקו נגד חברות המדיה החברתית, למרות שהוא עצמו נחשב למשתמש הפופולרי ביותר של טוויטר. סקרים פנימיים של המפלגה הרפובליקנית מראים כי ה"בייס" של טראמפ אוהב את המלחמה הזו ואת הצלפות טראמפ בתקשורת.

"ראינו כיצד נשחק האמון בחברות התקשורת המסורתיות במהלך השנה שעברה", אמר פעיל רפובליקני בכיר ל"אקסיוס". "יש דמיון בין חברות אלה לחברות המדיה החברתית".

חברות אלה מבינות שההסלמה הולכת וקרבה, והן מגבירות את מאמציהן להידבר עם גורמים שמרניים בעלי השפעה ומדגישות נתונים שמראים שקולות שמרניים ברשת גוברים לפעמים על קולות הליברלים.

הערכת "אקסיוס": בסוף 2020 אמון הציבור בכל מקורות המידע יהיה נמוך, וייתכן ששוב לא יהיה אפשר לשקמו. "מדינה שאינה יכולה להסכים על האמת, היא מדינה שכמעט אינה ניתנת למשילות".

בתחקיר של "ניו יורק טיימס" מסוף אוגוסט נאמר כי רשת הפעילים השמרניים סורקת את הפלטפורמות החברתיות - טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם - כדי למצוא פוסטים של כתבים ועורכים שהימין האמריקאי אינו חפץ ביקרם. פוסטים שאפשר לפרשם כפוגעניים מונצחים וניתן להעלותם לרשת גם אם מחבריהם מחקו אותם מדפי הבית שלהם.

הפרי היחיד של פעילות זה - נכון לעכשיו - הוא חשיפת פוסטים אנטישמיים שהעלה עורך חדשות פוליטיות ב"טיימס", טום רייט פירסאנטי, לפני כ-10 שנים. באחד מהפוסטים האלה, מ-2010, שרייט פירסאנטי מחק בינתיים, נאמר כי אחת מהחלטותיו עם תחילת השנה החדשה היא "להיות פחות אנטישמי... לכן, שתהיה לכם שנה יהודית טובה, יהודים".

רייט פירסאנטי התנצל ולא פוטר, אך ה"טיימס" הודיע כי הוא מוסיף לבדוק את המקרה.

בראש הקמפיין הימני נגד העיתונות האמריקאית עומד פעיל שמרני, ארתור שווארץ, שידוע כידידי ויועץ לא פורמלי של דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא. בתגובה על התנצלותו של רייט פירסאנטי, פרסם שווארץ את ההודעה הבאה: "אם ה'טיימס' חושב שבכך נסגר העניין, אנו יכולים לחשוף כמה גזענים אחרים בעיתון. יש לנו במחסן עוד חומרים על הרבה כאלה".

לדברי ה"טיימס", הקמפיין נגד כתביו וכתבי עיתונים אחרים "עולה בקנה אחד עם מאמץ מתמשך של טראמפ לשלול לגיטימציה מדיווחים עיתונאים שבהם נמתחת ביקורת (על הממשל) ולהטביע במדיה חותם של 'אויב העם'". ללא הפוגה מנסה הנשיא למזער את אמינותם של אמצעי התקשורת ולהציג אותם כיריבים (של ממשלו), שמונעים ממניעים פוליטיים".

וכדוגמה מביא העיתון את הציטוט הבא מציוץ של טראמפ באמצע אוגוסט: "(עיתונות) אינה אלא מנגנון פרופוגנדה מרושע בשירותה של המפלגה הדמוקרטית".