הסכסוך עם רשות ני"ע: ברקת מבהיר כי הסמכות בנושאי חשבונאות ומוסדיים "בלעדית של רשות שוק ההון"

בכנס של לשכת סוכני הביטוח התייחס הממונה על רשות שוק ההון למתיחויות שהתעוררו לאחרונה בין הרשות שהוא עומד בראשה לבין רשות ניירות ערך, שבראשות ענת גואטה, הנוגעות לגבולות הגזרה הרגולטורית בין השניים

משה ברקת וענת גואטה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משה ברקת וענת גואטה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"אין פה מלחמות אגו, יש פה עניין של לעשות את הדבר הנכון. ויש פה עניין של סמכויות. הסמכויות של רשות שוק ההון קבועות בחוק". כך אמר היום ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, בכנס שערכה לשכת סוכני ביטוח, שבראשות הנשיא ליאור רוזנפלד. ברקת התייחס למתיחויות שהתעוררו לאחרונה בין הרשות שהוא עומד בראשה לבין רשות ניירות ערך, שבראשות ענת גואטה, ושנוגעות לגבולות הגזרה הרגולטורית בין השניים.

ליאור רוזנפלד / צילום: איתי אבירן
 ליאור רוזנפלד / צילום: איתי אבירן

המתיחות הראשונה הוצפה לפני כשבוע כשאתר "גלובס" חשף את הקרב על גבולות הגזרה של סמכויות הפיקוח בין רשות שוק ההון ובין רשות ני"ע בנוגע להיערכות חברות הביטוח ליישום תקן החשבונאות 17IFRS. אז התברר כי בתגובה לדרישה של רשות ני"ע לקבל מידע מחברות הביטוח, שלח ברקת מכתב שבו הבהיר כי הסמכות בנושא בידיו וכי על חברות הביטוח לתאם עימו כל מענה שיעבירו לרשות.

"אם זה בנושא חשבונאות ודיווח, אפילו אין שאלה. הסמכויות ללא עוררין של רשות שוק ההון", אמר היום ברקת והוסיף: "אם זה לגבי כל ההתנהלות של המוסדיים, והפעילות שלהם, כולל בנושא הצבעות, אין ספק שיש פה סמכות בלעדית של רשות שוק ההון".

בדברים אלה התייחס ברקת לכך שהוויכוח בין שתי הרשויות התרחב לנושא נוסף. לאחר שאתר "גלובס" דיווח על מכתב חריף שהוציא ברקת בנושא זה, ובו הגיב למכתב אחר ששלחה רשות ני"ע, והבהיר לחברות הביטוח שהנושא בסמכותו. לאחר מכן הביעה רשות ני"ע התנגדות להסדרה אחרת שמוביל ברקת, בעניין ההשתתפות של חברות הביטוח באסיפות כלליות והסתמכותן על חברות ייעוץ. הסדרה זו נוגעת לחברת אנטרופי שאותה ניהלה בעבר גואטה, ושלכן אינה מעורבת ישירות בענייניה.

כך, ברקת הוסיף ואמר היום כי "יכול להיות שרשות שוק ההון, איפשהו בעבר, אפשרה איזה שהם כללים של רשויות אחרות, במקום להבין שהפיקוח הזה צריך להיות באופן מלא אצלה. אני טוען כי כמו שמוסדי יכול להחליט בעצמו על כל נושא ההצבעות, ואני מפקח עליו, גם כאשר זה מיקור חוץ, עדיין הפיקוח צריך להיות שלי והוא צריך להיות פיקוח אמיתי.

ברקת שב והתייחס למודל העתידי הנכון מבחינתו של תגמול סוכני הביטוח כשהדגיש כי "התגמול מהיצרנים צריך להבטיח שאנחנו לא מוטים לשום יצרן ואנחנו לא מוטים למוצר אחד מתוך מוצרים דומים". מדובר בשינוי בהתנהלות סוכני הביטוח, שבהכללה תלויים בקשריהם עם הגופים המוסדיים - היצרנים - ולא מתפרנסים דיים מתשלום ישיר מהלקוח, דבר שמציב קושי פוטנציאלי במחויבות שלהם כלפי הלקוח.

ברקת ביקר עוד היבט של התנהלות הסוכנים: "ההפניות, או לפעמים אפילו אנחנו רואים ייעוץ בכל מיני אפיקים אלטרנטיביים (כגון קרנות השקעה בנדל"ן בארץ או בחו"ל, או קרנות אשראי שסוכנים מסוימים מוכרים ללקוחותיהם, ר' ש'), שהוא לא מגובה בייעוץ השקעות" וש"לכן הוא פסול בעינינו". בהקשר זה אמר, כי "אנחנו בעד השקעות שנעשות על-ידי גופים מפוקחים. אנחנו בעד השקעות שאנו יודעים בעצם שיש להן אבא ואימא, יש יציבות, יש מנהל בעל יכולות. צר לי מאוד שלפעמים ההפניות הולכות לגורמים שהם לא כאלה" אמר, תוך שהוסיף כי "אני חושב שאנחנו צריכים להימנע ככל שאפשר מהדברים האלה".