פרשת דיזלגייט: מנהלי פולקסווגן מואשמים במניפולציית שוק

המנכ"ל הרברט דייס והיו"ר האנס דיטר פואץ' הורשעו יחד עם המנכ"ל לשעבר מרטין וינטנקורן במניפולציות בשוק • הכינוי "פרשת דיזלגייט" דבק בשערורייה הבינלאומית של פולקסווגן שנגעה בזיוף מבחני זיהום אוויר ע"י החברה

הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt
הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt

בכירי חברת פולקסווגן, המנכ"ל הרברט דייס והיו"ר האנס דיטר פואץ', מואשמים יחד עם המנכ"ל לשעבר מרטין וינטנקורן במניפולציה בשוק בקשר לשערוריית פליטת הדיזל שפרצה בשנת 2015, שזכתה לכינוי "פרשת דיזלגייט".

התובעים בבראונשוויג, גרמניה, אמרו היום (ג') כי שלושת המנהלים הודיעו למשקיעים באיחור על העלויות שייגרמו לחברה בעקבות השערורייה, וזאת באופן מכוון. פירוש הדבר כי המנהלים השפיעו נגד החוק על מחיר המניה של החברה. נזכיר כי וינטרקורן התפטר זמן קצר לאחר שהשערורייה התפרסמה.

הכינוי "פרשת דיזלגייט" דבק בשערורייה הבינלאומית של פולקסווגן, שנגעה בזיוף מבחני זיהום אוויר על-ידי החברה. בספטמבר 2015 חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי יצרנית הרכב פולקסווגן התקינה במחשביהן של מכוניות בעלות מנוע דיזל, תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים, כך שיעברו בהצלחה מבחני זיהום.

הפרשה חרגה במהירות רבה מגבולות ארה"ב, שבה דובר בכחצי מיליון רכבים, כאשר לפי החברה בכל העולם הותקנה התוכנה בכ-11 מיליון כלי רכב. במסגרת הבדיקות שערכה פולקסווגן בעקבות "פרשת דיזלגייט", התגלה כי החברה העריכה לא נכון את רמת פליטת הפחמן הדו-חמצני ואת נתוני צריכת הדלק של מאות אלפי כלי רכב שנמכרו באירופה וברחבי העולם.