הרשת שעוברת לקשיות מנייר וחנות למילוי כדי חלב: כך נאבקות רשתות בעולם בהתחממות הגלובלית

רשתות גדולות וגם עסקים פרטיים בישראל עדיין לא משקיעים בתחום הקיימות • עד שזה יקרה, הנה כמה פתרונות מעוררי השראה מהעולם

אפס פסולת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אפס פסולת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משבר האקלים עלה על סדר היום הציבורי בעולם ובישראל בחודשים האחרונים. מה שידוע לרבים כבר עשורים ונדון בקרב המדענים זמן רב, הפך לסוגיה כלל עולמית לאחרונה, בין היתר, הודות לנערה גרטה תונברג, מובילת מחאת האקלים השבדית. ביקור קצר בקופנהגן בירת דנמרק מציב מראה ומחדד עד כמה עמוק הפער בין המציאות הישראלית בכל הנוגע לצריכה וקיימות לבין מה שקורה בבירות במדינות בולטות באירופה ובארה"ב.

רק לפני כשלוש שנים נכנס לתוקף בישראל חוק השקיות, שמחייב את הקמעונאים ברשתות המזון לגבות תשלום של עשר אגורות עבור כל שקית. בחנויות אחרות, לעומת זאת, כמו מכולות, רשתות אופנה ומוצרים לבית - שקיות הפלסטיק עדיין מחולקות ללא הפרעה. בקופנהגן, כמו גם בלא מעט ערים אחרות, השקיות ניתנות בתשלום ברוב המקרים גם בחנויות בוטיק, כשהן תמיד מלוות בשאלה האם הצרכן זקוק לשקית - כמובן מחומר מתכלה למיחזור - ומבט עוין. אבל גם בכל יתר הסוגיות שנוגעות למה שמכונה קיימות, ישראל נמצאת הרחק מאחור. בקופנהגן תצטרכו להתאמץ כדי למצוא קשיות שתייה מפלסטיק, בישראל מעטים בתי הקפה שבהם ניתן בכלל למצוא חלופה לפלסטיק.

אז מדוע הבשורות הללו עדיין רחוקות מלהגיע לישראל? ניסינו לברר עם רשתות קמעונאיות בתחום המזון, האופנה וההסעדה מדוע השוק הישראלי נשאר מאחור. "בישראל אין טעם להשקיע בזה", אומר ל"גלובס" בכיר באחת הרשתות. כמה גורמים נוספים שעמם שוחחנו טוענים כי "החלפת השקיות של רשת האופנה מפלסטיק לנייר עולה פי שלושה", וגם ברשת בתי קפה גדולה אמרו לנו כי העלויות של קשיות נייר לעומת קשיות פלסטיק מגיעות לפער דומה. כשמדובר ברשת בפריסה ארצית, מדובר בהיקפים אדירים. "החברות לא יכולות לממן את זה", אומר ל"גלובס" אותו בכיר.

ומה כן דרוש על-מנת לנתב את החברות להשקיע במעבר לחומרים מתכלים או מזהמים פחות? כדי לא להסתמך על רצונן הטוב של החברות הגדולות, ישנם שני פתרונות אפשריים - המקל והגזר: חקיקה שתקנוס רשתות ועסקים שיחרגו מהתקן הרצוי בכל הנוגע לשימוש בקשיות, בקבוקים, שקיות ניילון ועוד, או עידוד באמצעות השקעות או הטבות מיסוי לעסקים שיובילו מהלכים כאלה.

אגב, בשנה האחרונה, יותר ויותר רשתות ענק, כמו גם עסקים פרטיים, מסמנים את תחום הקיימות ומשקיעים בו מתוך הפנמה שישנה קהילה הולכת וגדלה בציבור שמעוניינת בכך - ואף מוכנה לשלם על כך יותר - בין היתר, באמצעות ניסיון להתקרב לצרכנים ולהיתפס כבוטיקיים, ארטיזנליים ותעשייתיים פחות, ערכים שעולים ומתחזקים בקרב מי שמכונים דור ה-Z. קיימות כבר הפכה באירופה לסוג חדש של פרימיום. כפי שצרכנים מוכנים לשלם יותר עבור הצעת ערך בריאה יותר - או כזו שמפחיתה גלוטן, לקטוז, שומן, נתרן או סוכר - הם מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים שנתפסים כברי קיימא וסביבתיים יותר.

בבריטניה כבר נשמעות קריאות שקיימות אינה תחביב לעשירים, ושיש להנגיש אותה לכל חתכי האוכלוסייה ולהפוך אותה לנחלת הכלל. אלא שברבים מהמקרים, הכניסה לפעילות כזו דורשת לעבור לחלופה יקרה יותר, שניתן יהיה להוזיל אותה רק כשהביקושים עבורה יגדלו. ממש כמו שכיום, רמי לוי מוכר תחת המותג הפרטי שלו מוצרי פרימיום שבעבר פנו לפלח קטן יותר, כמו שוקולד איכותי מיובא או קפסולות לקפה, בין היתר, כיוון שהביקוש למוצרים הללו גדל.

אבל עד שאחת מהרשתות בישראל תרים את הכפפה ותסמן את עצמה כחלוצה בתחום, הנה כמה יוזמות או פתרונות מעוררי השראה מרחבי הגלובוס. 

קשיות עשויות פסטה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 קשיות עשויות פסטה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ברים באיטליה החלו לאחרונה להציג אלטרנטיבה נוספת לקשיות הפלסטיק שאינן כוללת נייר - אלא פסטה. ברים בארץ המגף משתמשים בקשיות עשויות פסטה כדי להפחית שימוש בפלסטיק. קשיות פסטה נמכרות גם בנקודות מסוימות בבריטניה.

 

חנות הקונספט של מקדונלדס "Better McDonald’s Store" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 חנות הקונספט של מקדונלדס "Better McDonald’s Store" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, שמשתמשת ב-1.8 מיליון קשיות ביום בבריטניה, הודיעה כי תעבור לשימוש בקשיות נייר במקום פלסטיק בממלכה הבריטית במהלך 2019 לאחר קמפיין מחאה של צרכנים. מדובר על יותר מ-1,300 סניפים בבריטניה, מתוך כ-36 אלף סניפי הרשת ברחבי העולם. ואולם, על רקע המהלך, החברה ספגה ביקורת על כך שהקשים הללו מתפרקים במשקאות קלים או במילקשייק, כך שגם הפתרון הנוכחי עדיין אינו עונה על הצורך שלה.

יוזמה מעניינת נוספת של החברה בהקשר זה היא פיילוט של חנות קונספט נטולת פלסטיק לזמן מוגבל שפתחה החברה בברלין למשך עשרה ימים, תחת השם "Better McDonald's Store". החנות "נקייה" לחלוטין מפלסטיק חד-פעמי, והיא מציעה חלופות כמו קשיות נייר, סכו"ם מעץ וקרטוני נייר לאריזות.

 

מתקן למילוי חוזר של חלב בחנות Siop Ellis Spar בווילס, סקוטלנד / צילום: מתוך אתר Siop Ellis Spar
 מתקן למילוי חוזר של חלב בחנות Siop Ellis Spar בווילס, סקוטלנד / צילום: מתוך אתר Siop Ellis Spar

חנות נוחות עצמאית בוויילס שבבריטניה מציעה פתרון יצירתי-נוסטלגי למכירת חלב ללא שימוש בפלסטיק - בקבוקי זכוכית רב-פעמיים למילוי חוזר של חלב ממכונה שהוצבה בחנות. הלקוחות של החנות, ששמה Siop Ellis Spar, יכולים לקנות בקבוק רב-פעמי מזכוכית במקום, או להביא בקבוק משלהם מהבית ולמלא מתוך מכל של 14 ליטר. מעניין אם מתחיל פה טרנד שיתפשט בעתיד גם לרשתות מזון שנדרשות לעמוד בתקני בטיחות מזון מחמירים.

נמל התעופה בסאן פרנסיסקו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 נמל התעופה בסאן פרנסיסקו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

נמל התעופה בסן פרנסיסקו החל לאסור לאחרונה מכירת בקבוקי מים מפלסטיק בשטחו. זה כולל מסעדות, קיוסקים, מכונות שתייה - הכול. אבל דווקא משקאות מוגזים ומיצים ימשיכו להימכר בבקבוקי פלסטיק.

 מזון ושתייה חופשיים מאריזות ומפלסטיק בחנות של רשת הסופרמרקטים הבריטית Waitrose / צילום: מתוך אתר Waitrose
  מזון ושתייה חופשיים מאריזות ומפלסטיק בחנות של רשת הסופרמרקטים הבריטית Waitrose / צילום: מתוך אתר Waitrose

רשת הסופרמרקטים הבריטית Waitrose פתחה באוקספורד חנות קונספט ניסיונית שמציעה לצרכנים לקנות מזון ושתייה חופשיים מאריזות ומפלסטיק. הרשת מציעה לצרכנים להביא קופסאות רב-פעמיות משלהם ולמלא אותן במגוון רחב של מוצרים עם תחנות מילוי מחדש. זה כולל גם מילוי של בקבוקי משקאות כמו יין ובירה, מוצרי מזון כמו אורז ודגני בוקר, וגם חומרי ניקוי. המוצרים נמכרים במחירים הנמוכים בכ-15% בממוצע מהמקבילות הארוזות שלהם. המטרה: לבחון את הכדאיות להרחיב את הפורמט הזה במלואו או בחלקו ליתר חנויות הרשת.

סניף של רשת הסופרמרקטים הדנית אירמה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 סניף של רשת הסופרמרקטים הדנית אירמה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אירמה היא רשת סופרמרקטים דנית אורגנית ויש לה 80 סניפים, רובם בקופנהגן. היא פועלת גם בפורמט של סופר וגם של חנויות נוחות. יש בה הרבה מאוד מותג פרטי, והיא נחשבת לרשת עם המגוון האורגני הכי רחב בעולם שמהווה 10% מהמכירות. לאחרונה הקימה מסעדת פופ-אפ שאמורה להיות המסעדה הקטנה בעולם, עם שולחן אחד ליחיד, טבח אחד ומלצר אחד, תחת השם 1:1, כשהמטרה היא לקדם את הארוחות המוכנות שלה כדי לשבור את הסטיגמה של לאכול לבד. המהלך בא לתת מענה לכך ש-44% ממשקי-הבית בדנמרק הם מבוגר יחיד ללא ילדים.

הבעלים של אירמה היא קבוצה שנקראת קופ ומפעילה 6 רשתות שונות. זהו למעשה קואופרטיב של 1.6 מיליון חברים, שמעסיק 36 אלף עובדים, עם מחזור מכירות של כ-7 מיליארד דולר והוא הקמעונאי הגדול במדינה של מוצרי צריכה, ללא בעלי מניות. אפילו המסטיק שנמכר כאן אורגני ונטול פלסטיק באריזה.

קייטלין ואלה. "חברות גדולות ועשירות לא צריכות לייצר צעצועים מפלסטיק בכלל" / צילום: מתוך ערוץ BBC
 קייטלין ואלה. "חברות גדולות ועשירות לא צריכות לייצר צעצועים מפלסטיק בכלל" / צילום: מתוך ערוץ BBC

ברגר קינג תפסיק לחלק צעצועים מפלסטיק בארוחות ילדים בבריטניה. מה שנתן רוח גבית למהלך הזה היא עצומה של שתי אחיות צעירות - קייטלין (7) ואלה (9) - שהגיעה לכחצי מיליון חתימות. "לא מספיק לייצר צעצועים מפלסטיק שאפשר למחזר. חברות גדולות ועשירות לא צריכות לייצר צעצועים מפלסטיק בכלל", טענו השתיים.

בנוסף, הודיעה הרשת בחודש שעבר כי פתחה במהלך שבמסגרתו יוצבו בסניפיה מכלי מיחזור לצעצועי פלסטיק שחולקו לילדים ברשת, ברשתות מתחרות וגם במוצרים כמו דגני בוקר או ביצי הפתעה, וכל ילד שיביא צעצוע למיחזור יקבל בתמורה ארוחת ילדים במתנה. הצעצועים שיוחזרו יותכו ויעובדו למשטחי שעשועים ולמגשים בסניפי הרשת. לפי ברגר קינג, המהלך הזה אמור לחסוך 320 טונות של פלסטיק חד-פעמי בשנה.

קניות בשקיות נייר מתכלות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 קניות בשקיות נייר מתכלות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

קמעונאית הפארם הבריטית Boots החלה בחודשים האחרונים לאסור מכירה של שקיות פלסטיק ללקוחות, ועברה לשקיות נייר חומות בתשלום לפי גודל השקית. המהלך צפוי להיות מושלם עד 2020 בכל חנויות הרשת, ולהביא להפחתה בשימוש של 40 מיליון שקיות פלסטיק בשנה - כמות של עד 900 טונות של פלסטיק חד-פעמי.

בוטס מחייבת את הצרכנים בתשלום עבור כל שקית, אף שהיא אינה נכללת במסגרת מיסוי השקיות, והצהירה כי תתרום את הרווחים. במקביל, לאחרונה עברה הרשת לאריזות נייר מתכלות גם במשלוחים אונליין.

נתונים של ממשלת בריטניה מציגים ירידה של 86% במכירת שקיות פלסטיק חד-פעמיות בשבע רשתות הסופרמרקט הגדולות בבריטניה. אגב, גם רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל, מבצעת את המשלוחים שלה עם שקיות נייר.