פרויקט הקריפטו של פייסבוק קורס? ויזה, מאסטרקארד ואיביי פורשות ממנו

הרקע להחלטת החברות לפרוש מהשותפות בפרויקט ליברה הוא חששות רגולטוריים בארה"ב ובאירופה • בשבוע שעבר הודיעה גם חברת פייפאל כי תפרוש מהפרויקט

דיוויד מרכוס, ראש קליברה, חברת הבלוקצ'יין של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס
דיוויד מרכוס, ראש קליברה, חברת הבלוקצ'יין של פייסבוק / צילום: REUTERS/Erin Scott / צילום: רויטרס

האם פרויקט המטבעות הדיגיטליים ליברה של פייסבוק קורס? החברות הגדולות שפייסבוק גייסה, החליטו לסגת מהפרויקט השאפתני שהובילה הרשת החברתית, וזאת עוד לפני מועד ההשקה של מטבע הליברה. 

עם החברות שפרשו מן הפרויקט נמנות ויזה, מאסטרקארד, סטריפ ואיביי. אתמול (ו') הודיעו החברות שהן החליטו לצאת מהפרויקט בשל חששות רגולטוריים. נזכיר כי בשבוע שעבר הודיעה פייפאל כי תפרוש מן הפרויקט. 

הצעדים האלה מגיעים על רקע חששות שהביעו בכירים בבנקים מרכזיים, לצד רגולטורים באירופה ובארה"ב, לגבי הפרויקט. 

ליברה הושק במטרה לחולל מהפכה בשוק התשלומים העולמי, לפי פייסבוק, ולאפשר לאנשים מכל העולם לעבור משימוש במטבעות הלאומיים שלהם לשימוש במטבע הדיגיטלי הגלובלי של פייסבוק. כדי לשמור על יציבות ערך המטבע הדיגיטלי שלה, פייסבוק זקוקה לשותפות פיננסיות שיוכלו להזרים כספים לליברה ולקמעונאים שיקבלו תשלומים במטבע. לשם כך החברה הקימה קונסורציום המכונה איגוד ליברה, האחראי על פיתוח וניהול המטבע, לצד חברת "קליברה", חברת-הבת של פייסבוק הממוקדת בתחום התשלומים הדיגיטליים.

כעת, הודעתן של ארבע החברות הפיננסיות כי לא ימשיכו בשיתוף הפעולה עם ליברה, משאירה את פייסבוק, שקיוותה ליצור מטבע שישנה את תחום המסחר האלקטרוני, עם ספקות של ממש באשר ליכולתה לאגד את ליברה לכדי פרויקט גלובלי. 

"הייתי נזהר מהלסיק כי ניתן לגזור את גורל פרויקט כתוצאה מההודעה הנוכחית", כתב אמש דיוויד מרקוס, העומד בראש קליברה של פייסבוק. מרקוס הסכים כי לא מדובר בחדשות טובות ב"טווח הקצר", אבל לטענתו, זה במובן מסוים "משחרר" את הפרויקט. 

I would caution against reading the fate of Libra into this update. Of course, it’s not great news in the short term, but in a way it’s liberating. Stay tuned for more very soon. Change of this magnitude is hard. You know you’re on to something when so much pressure builds up.

- David Marcus (@davidmarcus) 11 באוקטובר 2019

עזיבתן של חברות האשראי, ויזה ומאסטרקארד, היא מכה כואבת לפרויקט המטבעות הדיגיטליים של ענקית הרשת החברתית, וזאת בגלל התשתית שיכלו לספק לצרכני המטבע הדיגיטלי.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.