יו"ר הפרלמנט בבריטניה מנע הצבעה על הסכם ה"ברקזיט" של ג'ונסון

(עדכונים): בתדרוכים לתקשורת הבוקר העריכו גורמים ב"דאונינג 10" כי קיים כעת רוב בפרלמנט לאישור ההסכם החדש אליו הגיע בשבוע שעבר הצדדים בבריסל • ההצבעה על ההסכם בוטלה ברגע האחרון ביום שבת

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/ צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/ צילום: רויטרס

ברלין - 18:00:

יושב ראש הפרלמנט הבריטי ג'ון ברקו מנע היום הצבעה מחדש על הסכם ה"ברקזיט" שגיבש ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, בנימוק כי הנושא כבר עלה לדיון בישיבה המיוחדת שהתכנסה בשבת. פסיקה זו ממשיכה את הקו שנקט ברקו, לשעבר חבר במפלגה השמרנית, כשמנע ממשלתה של תרזה מיי להעלות להצבעה נוספת את הסכם הברקזיט שהיא גיבשה, לפני מספר חודשים.

יו"ר הקואליציה ג'ייקוב ריס-מוג ביקר בחריפות את ההחלטה של ברקו, שמצדו הגן עליה ואמר כי מדובר ב"פסיקה עקרונית" הנובעת מהמסורת בפרלמנט הבריטי, שלא לאפשר העלאה לדיון שוב ושוב של אותו הנושא. ג'ונסון עדיין יכול להעלות לדיון עוד היום את הצעת החוק לפרישה מהאיחוד אירופי (Withdrawal Agreement Bill), אולם חברי הפרלמנט יוכלו להציע תיקונים להצעת החוק, מה שעשוי להוביל את הממשלה למשוך אותה.

בכל מקרה, החלטתו של ברקו מסמלת עיכוב אפשרי בהליך אישור הסכם ה"ברקזיט" של ג'ונסון, למרות שנראה היה כי יש לו - לראשונה בפרלמנט הנוכחי - סיכוי לעבור.

מעבר של ההסכם היום יכול היה להביא לאישור ההסכם עוד השבוע על ידי הצד האירופי

אחרי שאולץ על ידי הפרלמנט לבקש את דחיית מועד הברקזיט, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ניסה להעביר היום שוב את ההסכם החדש שגיבש, שעשוי היה להביא לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי עד סוף החודש או בטווח של שבועות.

בתדרוכים לתקשורת הבוקר העריכו גורמים ב"דאונינג 10" כי קיים כעת רוב בפרלמנט לאישור ההסכם החדש אליו הגיע בשבוע שעבר הצדדים בבריסל. ההצבעה על ההסכם בוטלה ברגע האחרון ביום שבת, אחרי שהמחוקקים הצביעו בעד תיקון שמשמעותו המעשית היתה פנייה לבריסל ודרישה לדחות את הפרישה בשלושה חודשים, או פחות.

האיחוד האירופי הודיע כי "ישקול" בימים הקרובים את מכתב הדחייה שנשלח (בלתי חתום, ומלווה במכתב נוסף מאת ג'ונסון המבקש מהאיחוד לא לספק את ההארכה שביקש הפרלמנט, א"א). על רקע זה, ינסה כעת ג'ונסון להעמיד לראשונה להצבעה מחייבת את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש. הוא תלוי ביושב ראש הפרלמנט הבריטי, ג'ון ברקו, שיחליט אם לאשר את ההצבעה ולכלול אותה בסדר היום הרשמי של הפרלמנט היום. ברקו עשוי לקבוע כי הפרלמנט כבר דן בסוגיה בישיבתו החריגה בשבת, ולכן אין סיבה להעלות את הסוגיה לדיון נוסף.

לפי תדרוכים מוקדמים של צוותו של ג'ונסון לתקשורת הבריטית, היה לו רוב של קולות בודדים בעד ההסכם, כשסוגיית המכתב לבריסל ירדה באופן זמני מהפרק. קולות אלה כוללים את רוב חברי המפלגה השמרנית, כולל הגרעין הקשה של חסידי "ברקזיט נוקשה" יותר שהתנגדו להסכם הקודם שגיבשה תרזה מיי, יחד עם כשמונה עד תריסר עריקים ממפלגות הלייבור והליברל-דמוקרטים שבאופוזיציה. מעבר של ההסכם היום יכול היה להביא לאישור ההסכם עוד השבוע על ידי הצד האירופי ולפרישה תיאורטית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד ב-31 באוקטובר.