מכה לג'ונסון: הפרלמנט עיכב הליך אישור הסכם הברקזיט

הפרלמנט הצביע, לראשונה אי-פעם, בעד הסכם ברקזיט כלשהו, אך דחה את דרישת הממשלה לאשר אותו בחקיקת בזק • המשמעות: ככל הנראה מועד הברקזיט יידחה אחרי 31 באוקטובר • הליש"ט ירדה ב-0.7% מול הדולר לאחר ההפסד בהצבעת לוח הזמנים

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ספג הערב (ג') הפסד נוסף בפרלמנט: בית הנבחרים דחה את לוח הזמנים השאפתני שהציעה ממשלתו לאישור הסכם הברקזיט עד יום חמישי הקרוב, במטרה להוציא את בריטניה מהאיחוד עד ה-31 באוקטובר 2019.

■ בדיחה מאוד מסובכת להבנה: פארסת הברקזיט שברה שיאים חדשים | אסף אוני, ברלין

משמעות ההצבעה היא שמועד פרישת בריטניה מהאיחוד ככל הנראה יידחה בפרק זמן לא ידוע. 322 חברי פרלמנט דחו את ההצעה, שכללה התכנסות לדיונים מרתוניים עד חצות היום ומחר, בעוד 308 תמכו בה. ג'ונסון אמר כי הוא "מאוכזב" מהתוצאה והודיע כי "יקפיא" את החקיקה בנוגע לפרישה מהאיחוד האירופי. דקות לפני כן אושר החוק לפרישה מהאיחוד האירופי ברוב של 329 תומכים לעומת 299 מתנגדים. זו היתה הפעם הראשונה שבית הנבחרים הבריטי תומך בעסקת ברקזיט כלשהי.

למעשה, הפרלמנט הביע נכונות להתקדם עם הסכם הפרישה שג'ונסון גיבש, אך לא בסד-זמנים הדחוק שיזמה הממשלה, במטרה להישאר נאמנה להתחייבותה לפרוש עד ה-31 באוקטובר.

כעת עובר הכדור שוב לממשלת בריטניה ולאיחוד האירופי, שיצטרכו להגיע להסכמה בנוגע למשך ההארכה שתינתן לבריטניה כדי להמשיך בהליך החקיקה ולפרוש תחת הסכם מסודר. למרות שלפני ההצבעה איימו מקורבי ג'ונסון כי אם הפרלמנט יידחה את לוח הזמנים - הממשלה תפזר את בית הנבחרים ותלך לבחירות, הוא נמנע מלהודיע על צעד דרמטי זה. העיתון השמרני "טלגרף", דיווח כי ג'ונסון יהיה מוכן להארכה קצרה כדי להשלים את התיקונים ולאשר את הסכם הברקזיט. האיחוד הודיע בעבר כי ימתין לתוצאות ההצבעה בפרלמנט כדי להכריע לגבי ההארכה.

הליש"ט  ירדה ב-0.7% מול הדולר אחרי הפסד הממשלה בהצבעה על לוח הזמנים.