הנפקה היסטורית בסימן אכזבה: ארמקו הסעודית גייסה 25.6 מיליארד דולר, לפי שווי שוק נמוך מזה שביקש בן סלמן

ארמקו גייסה לפי מחיר של 32 ריאל (8.53 דולר למניה) מה שמשקף לחברת הנפט שווי של 1.7 טריליון דולר • מדובר בהנפקה הגדולה בהיסטוריה, מעל זו של אליבאבא שגייסה 25 מיליארד דולר בשנת 2014 • החברה תחל להיסחר בבורסה בריאד החל מה-11 בדצמבר

נסיך ושליט סעודיה מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
נסיך ושליט סעודיה מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

ההנפקה הציבורית הגדולה בהיסטוריה יצאה לדרך: חברת הנפט הסעודית ארמקו גייסה 25.6 מיליארד דולר במסגרת השלב המוסדי בהנפקה הראשונית לציבור (IPO) הגדולה בעולם.

ארמקו גייסה לפי מחיר של 32 ריאל (8.53 דולרים למניה) מה שמשקף לחברת הנפט הסעודית שווי של 1.7 טריליון דולר - מעל לשווי שוק של ענקית הטכנולוגיה אפל.

במסגרת ההנפקה הציעה ארמקו 3 טרילון מניות (1.5%), ועיקר המשקיעים הם פעילים מקומיים. הביקושים הגיעו ל-119 מיליארד דולר. 

מדובר בהנפקה שדחקה את אליבאבא מהמקום הראשון כשזו גייסה 25 מיליארד דולר בשנת 2014. עם זאת, השווי נפל מזה של 2 טריליון דולר לו ציפו בממלכה. הכסף גויס בעיקר ממשקיעים מסעודיה וממדינות המפרץ ואילו משקיעים בינלאומיים אחרים לא הסתערו על הסחורה. נזכיר כי טרם ההנפקה, בממלכה הורידו את השווי ל-1.7 טריליון דולר, ולזאת יש להוסיף את ביטול הרוד שואו בלונדון לפני ההנפקה.

הנסיך מוחמד בן סלמאן, שליט סעודיה דה פקטו, הכריז על כוונה להנפיק מניות של ארמקו ב-2016. ההנפקה נמצאת במוקד תוכניותיו של הנסיך לחולל מהפכה בכלכלת סעודיה שתלויה בנפט, ולפתוח את המדינה השמרנית להשקעות ולעולם החיצון. הוא תכנן להשקיע את התקבולים בתעשיות שאינן נפט על מנת לגוון את כלכלת הממלכה. כעת הוא מהמר במוניטין שלו כמחולל רפורמות על הצלחת ההנפקה. המסחר במניה יהיה גם מבחן גדול לבורסה הסעודית. רק ב-2015 הסכים הנסיך למעורבות של משקיעים זרים בהנפקה.

הממלכה הערבית החליטה, לפחות לעת עתה, שלא לפעול להנפקה נוספת במרכז פיננסי נוסף כדוגמת הבורסות בוול סטריט או בלונדון. בנסיכות עוד הוסיפו כי החברה תחלק דיבידנד שנתי שצפוי להסתכם ב-75 מיליארד דולר לבעלי המניות.

ארמקו היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם, עם 10% מההיצע העולמי, וגם הרווחית ביותר. מחירי נפט חלשים יותר חתכו את רווחי החברה במחצית הראשונה של השנה ב-12% ל-46.9 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר על שורת רווח גבוהה בהרבה מזו של אפל, החברה הציבורית הרווחית ביותר בעולם, שהרוויחה 31.5 מיליארד דולר. בשנה שעברה הרוויחה ארמקו 111 מיליארד דולר, כשליש יותר מהרווח המצרפי של חמש חברות הנפט המערביות הגדולות ביותר, אקסון-מוביל, רויאל דאץ'\של, BP, שברון וטוטאל.

החברה תחל להיסחר בבורסה בריאד החל מה-11 בדצמבר.