ללא הפתעות: נחתם ההסכם הקיבוצי החדש בבנק הפועלים, בהתאם להבנות שהוכרזו לפני כשבועיים

במסגרת ההסכם סיימו העובדים וההנהלה תקופה של שנתיים שבהן לא היה לעובדי הבנק הסכם קיבוצי תקף, מאחר וההסכם הקיבוצי הקודם בבנק תם בסוף 2017, ומאז ועד עתה לא הושגו הסכמות לגבי ההסכם החדש

חתימת הסכם קיבוצי בבנק הפועלים / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
חתימת הסכם קיבוצי בבנק הפועלים / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

תם ונשלם סכסוך העבודה בין עובדי בנק הפועלים המאוגדים בהסתדרות לבין הנהלת הבנק, בראשותו של המנכ"ל דב קוטלר, שמצדו מקבל עתה שלוש שנות שקט תעשייתי שבמהלכן יוביל שינוי בבנק. כמעט שבועיים לאחר שוועד העובדים של הפועלים אישר את עיקרי ההסכם הקיבוצי לשנים 2020-2022, ולאחר שאושר בכל האורגנים הרלוונטיים בבנק ואצל העובדים, נפגשו היום (ג') מנכ"ל הבנק קוטלר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר הוועד רוני גרפונקל, וחתמו כצפוי, וללא הפתעות, על ההסכם הקיבוצי החדש שנוגע לכ-7,500 עובדים בבנק.

במסגרת ההסכם סיימו העובדים וההנהלה תקופה של שנתיים שבהן לא היה לעובדי הבנק הסכם קיבוצי תקף, מאחר וההסכם הקיבוצי הקודם בבנק תם בסוף 2017, ומאז ועד עתה לא הושגו הסכמות לגבי ההסכם החדש. עם זאת, כבר לפני שבועיים נודע כי הצדדים חתמו על ההסכם החדש, שבין היתר כולל מענק לעובדים בגובה 2 משכורות (חצי משכורת שכבר שולמה ועוד 1.5 משכורות שישולמו לאחר ההסכם החדש), תוספת שקלית בסכום של 650-700 לעובד מדי חודש- שתשולם במדרגות ולאורך שלוש שנות ההסכם, והמרה לרכיבי שכר חודשיים של מניות הפנטום (שבעבר ניתנו כחלופה לאופציות למניות הבנק שניתנו בפועל לעובדים). בנוסף, ההסכם החדש קובע כי תקציב התרבות בבנק יועלה ל-1,500 שקל לעובד, מסך של 840 שקל כיום, כשגם השי לאירועים אישיים יעלה מ-250 שקל ל-350 שקל. כמו כן הוסכם כי למרות שיעדי ההון לצרכי תשלום בונוס לא הושגו ב-2019 הרי שישולם לעובדים בונוס.

אנשי הוועד של הפועלים  העמיקו בהסברים לעובדי הבנק בנוגע ל"טייס האוטומטי בשכר", שלדבריהם הינו "הביטוי לקצב עליית השכר בבנק, כשהיעד שלנו הוא להיצמד לקצב הגידול בשכר של בנק לאומי". בהקשר זה כתבו חברי הוועד לעובדי הבנק כי "לגישתנו שיעור הגידול של הטייס בבנק הפועלים (דירוג, קידום וותק) הוא כ-2.7% בשנה" בעוד ש"לגישת ההנהלה מעל 3% לשנה". עתה, כך הבהירו בפוסט שפרסמו בפייסבוק, "אנחנו מאמינים שעם התמורות הכלכליות שניתנו בהסכם זה, הטייס האוטמטי של שכר בנק הפועלים מגיע לשיעור של 3.7% באופן דומה לשיעור הטייס של בנק לאומי. כשאנחנו לוקחים בחשבון גידול של כ-5% בשכר כתוצאה מהתוספת השקלית".

לדברי יו"ר ההסתדרות בר-דוד, "ענף הבנקים עובר שינויים בשנים האחרונות, אך בסופו של דבר הצלחתו, יציבותו והתפתחותו מושגות באמצעות העבודה וההשקעה של עובדיו". בדברים אלה הוא כנראה התייחס להתייעלות שעוברת על כל הבנקים, בסיוע פעיל ואף בדחיפה מצד הרגולטור האחראי - הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. כך, במסגרת ההסכם בין הוועד לבין הנהלת הבנק, הושגה עתה הסכמה גם בנוגע לצמצום של 900 משרות בבנק - בהליך של פרישה מוקדמת מרצון, שתביא לייעול תוצאות הבנק. גם יו"ר הסתדרות המעו"ף, עו"ד גיל בר-טל, מסר היום כי "ההסכם מבטא איזון ראוי בין יכולות הבנק לתרומת העובדים".