נגיף הקורונה הפיל את הבורסה: ת"א 90 צנח ב-2.1%, דלק ב-4%

מדדי הטכנולוגיה והאנרגיה איבדו כ-2.5% • טאואר איבדה 4.6%, ונייס ירדה ב-2.35% • המסחר התנהל בצל ירידות חדות בשווקים על רקע התפשטות וירוס הקורונה • הדאו ג'ונס צולל בכ-2%, מדד הפחד מזנק ב-25%

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:29

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בירידות חדות. מדד ת"א 35 איבד 1.4%, ת"א 90 ירד ב-2.1%, מדד הבנקים איבד 0.96%.

החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מפיל את המדדים מעבר לים. בוול סטריט המדדים נופלים בכ-2%, ומדד הפחד מזנק ב-25%.

מניית נייס איבדה 2.35%, טבע ירדה ב-0.9%, דלק צנחה ב-4%, שיכון ובינוי איבדה 2.6%, אלוני חץ איבדה 2.8%, ושפיר הנדסה ירדה ב-2.7%.

15:00

הבהלה בעולם מפני התפשטות וירוס הקורונה מסין למדינות נוספות ממשיכה לדחוף את מדדי הבורסות המובילות בעולם לירידות חדות היום. במקביל, מדדי המניות המרכזיים בבורסה של תל אביב רושמים ירידות של 1.5% עד 3%.

בשוק הסחורות ממשיך הזהב לטפס, ומחיר האונקיה הגיע לכ-1,582 דולר, ומנגד הנפט צונח ביותר מ-3% (חוזה מסוג ברנט) למחיר של 59 דולר לחבית.

בשוק האג"ח נסחרות היום הממשלתיות השקליות לטווח ארוך בעליות של כ-0.3%, ואילו מדדי התל בונד המרכזיים רושמים ירידות של 0.4%-0.3%.

במסחר במטבעות רושם הדולר היום עלייה של 0.1% לרמה של כ-3.46 שקלים, ואילו האירו נסחר בירידה של כ-0.2% סביב רמה של 3.81 שקלים.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, התייחס בסקירתו השבועית להשפעות האפשריות של וירוס הקורונה וכתב כי "בדרך כלל, איומים מסוג זה חולפים מבלי להשאיר השפעה ממושכת על הכלכלה או השווקים. סביר להניח שגם הפעם כך זה יקרה".

לגבי קצב הצמיחה במשק האמריקאי כתב, כי "לפי המודלים של הפד צפוי קצב הצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב, שיתפרסם השבוע, לעמוד על כ-1.5% לעומת קונצנזוס החזאים בבלומברג שצופה 2.1%".

בנוגע לשוקי המניות הוא ציין כי "התנהגות המניות בתקופה האחרונה הייתה די חריגה אפילו במונחי העשור האחרון. למרות התערבויות מאסיביות של הבנקים המרכזיים מאז המשבר, השווקים לא התנתקו יותר מדי מהמצב בכלכלה בעשור האחרון. השינוי בתשואה השנתית של שוק המניות האמריקאי והנתק של שוק המניות מהמצב הכלכלי בתקופה האחרונה היה די חריג. נציין רק שהמתאם הסטטיסטי של שוק האג"ח, שמגלם קצב צמיחה מתון, עם הכלכלה, היה בעשור האחרון כ-70% לעומת מתאם של 50% של שוק המניות שמגלם כעת שיפור חד בכלכלה".

"ההתנתקות בין האינדיקטורים הכלכליים לביצועים של שוק המניות מעלה סיכון למימוש בשווקים במיוחד נוכח העובדה שהסנטימנט השורי של משקיעי המניות בארה"ב נמצא בשיא של השנה האחרונה. לעומת זאת, סקר של ג'יי.פי. מורגן בקרב המשקיעים המוסדיים מעלה שאחוז המשקיעים הנוטים לפוזיציית "לונג" באג"ח הממשלתיות נמצא בשפל של השנה האחרונה. מצב זה מדגיש את הסיכון למימוש במניות ומסביר את הירידה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון".

עוד כתב זבז'ינסקי כי "הבנק המרכזי האמריקאי יתכנס השבוע לישיבת הריבית שעשויה לספק בשורות חשובות. אומנם לא צפוי שינוי בריבית, אך הפד יכול להודיע על שינויים בישום כלים אחרים בהם הוא השתמש לאחרונה, בעיקר בנוגע למכרזי הריפו או רכישות האג"ח הקצרות".

מניות בזן , פלסאון  ונייר חדרה  נסחרות בעליות של 2%-1%. מנגד, בירידות חדות של 6%-4% בולטות מניות קבוצת אשטרום , טאואר  , אזורים , חילן , ישראל קנדה , מיטרוניקס , קבוצת דלק  ודור אלון .

מבין המניות הקטנות בולטת קאנומד , שהצטרפה היום לרשימה הראשית בבורסה, בירידה של 10% במחזור גבוה. 

13:45

ירידות שערים חדות בת"א: מדד ת"א-35 נחלש ב-1.5%, ת"א-125 מאבד 1.7% ות"א-90 נחתך בכ-2.3%.

מניית בזן  מטפסת ביותר מ-1%, והיא המניה היחידה בת"א-35 שרושמת עליות. את הירידות מובילה טאואר   שצוללת ב-4.5%, וגוררת את מדד הטכנולוגיה לצלילה של כ-2.8%. מניית נייס   נחתכת אף היא, ב-3.8%. ירידות חדות של יותר מ-2% נרשמות בסקטורים רבים, ומדד הבנקים יורד "רק" ב-1%. 

מקרב מניות השורה נרשמות ירידות של יותר מ-5% במניות אשטרום נכסים , אזורים , ארד  וחילן 

פלסאון  מובילה את העליות בקרב מניות ת"א-90, ומטפסת ב-2%, ומלבדה רק שלוש מניות במדד זה נסחרות בטריטוריה הירוקה - נייר חדרה , גב ים  וקמהדע .

12:00

מתחזקות ירידות השערים בתל אביב על רקע המתרחש בשווקים. הירידות המדדים באירופה מתחזקות, ומחיר הנפט צולל ביותר מ-3%. ירידות חדות נרשמות גם בחוזים על המדדים בניו יורק והדאו ג'ונס נחתך ביותר מ-300 נקודות.

המדדים המובילים בת"א יורדים ביותר מ-1.2%, ומדד ת"א-90 צונח ב-1.8%.

מדד הטכנולוגיה בולט בירידות ומאבד יותר מ-2%, ומדד הביומד נחתך בשיעור דומה.

בין היורדות במדד ת"א-35 בולטות אלוני חץ  שנחתכת ב-3.6%, נייס   שמאבדת יותר מ-3% ושפיר הנדסה  שיורדת יותר מ-2%. 

בזן  ואלביט מערכות   הן שתי המניות היחידות במדד המוביל שנסחרות נגד המגמה ומוסיפות 1.5% ו-0.8%, בהתאמה.

מניית ביג  מאבדת 1.6% במחזור גדול. היום הודיעה חברת מגה אור  כי ביג הצטרפה אליה לעסקה לרכישת ישפרו מנכסים ובניין .

09:45

המסחר בת"א נפתח הבוקר בירידות שערים של יותר מ-0.6% במדדים המובילים, בהמשך לירידות שנרשמו אתמול ועל רקע הנעילה השלילית בוול סטריט לאחר התגברות החששות מהתפשטות וירוס הקורונה.

מגזר הנפט והגז מוביל את הירידות ומאבד 1.3%, כשברקע ירידות במחיר הנפט בעולם, בעקבות חשש מירידת ביקושים.

בצד השלילי בולטות מניות שפיר הנדסה  וקבוצת דלק , שמאבדות יותר מ-2%, ויחידות דלק קידוחים , ומניות כיל  , חברה לישראל  ובזק , שיורדות סביב 1.5%. 

מניית חלל תקשורת  ממשיכה את הירידות מאתמול ומאבדת כ-4%, ומניית פרשקובסקי  יורדת בשיעור דומה. חילן  ואנרג'יקס מרכזות עניין ויורדות ביותר מ-3% כל אחת, ופלסאון תעשיות  מוסיפה 1.6% במחזור גדול.  

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לירידות שנרשמו אתמול, וזאת על רקע החשש מהתפשטות וירוס הקורונה מעבר לגבולותיה של סין.

ביום שישי האחרון המדדים בניו יורק איבדו גובה על רקע החשש כי הנגיף הגיע לארה"ב ולאירופה. בסין הממשלה הסינית הכריזה על סגר ב-16 ערים המאכלסות כ-57 מיליון אזרחים, כך שאסורות הכניסות והיציאות ממקומות אלה. בהונג קונג הוכרז על מצב חירום לאומי. היום לא יתקיים מסחר בבורסות סין (לרגל פסטיבל האביב), סינגפור (ראש השנה הסיני), הונג קונג (ערב ראש השנה האזרחי) ואוסטרליה (לרגל יום אוסטרליה).

החשש מהתפרצות הווירוס הביא לירידות בשוקי ההון, בעיקר באסיה. מרבית מדדי המניות בסין ירדו בעשרה ימים האחרונים בשיעורים של כ-5%. בנוסף נרשמה ירידה בתשואות לפדיון של איגרות החוב הממשלתיות. בלטה במיוחד הירידה בתשואות לעשר שנים בארה"ב, מ-1.83% לפני כעשרה ימים ל-1.68% בסוף השבוע האחרון.

ארגון הבריאות העולמי טרם הכריז על מצב חירום, וכלכלני בנק פועלים כתבים בסקירתם השבועית כי "מוקדם עדיין לקבוע מה מידת החומרה של הנגיף וכמה זמן ייקח עד לבלימת תהליכי ההידבקות בו. על-פי הניסיון עם נגיפים קודמים, כגון ה-SARS בשנת 2003, ההשפעות הכלכליות והפיננסיות מתמקדות בטווח הקצר, ללא סימני השפעה בטווח הבינוני והארוך. התקווה היא שכך זה יהיה גם הפעם".

אתמול (א') בבורסה בתל אביב המדדים איבדו עד 1.5% בהובלת אופקו הלת' שחזרה מוול סטריט עם פער ארביטאז' שלילי גבוה. מדד ת"א 35 איבד 0.9%, ת"א 90 ירד ב-1.5%, ומדד הבנקים השיל 0.3% מערכו.