אישור עסקת המיזוג של ספרינט וטי-מובייל רחוקה מאוד מהניצחון שמייסד סופטבנק ביקש להשיג

"במיזוג של ספרינט עם טי-מובייל היה קושי אדיר", אמר מסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק, אחרי החלטת בית המשפט בארה"ב, "אבל לפחות הרווחנו ממנו המון כסף" • כמה סאן נסוג מהיעדים השאפתניים שלו לספרינט? כנראה שמאוד

מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: Takehito Kobayashi, רויטרס
מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: Takehito Kobayashi, רויטרס

מבחינת מייסד ומנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן, החלטת בית המשפט בארה"ב לאשר את המיזוג בין חברות הטלקום ספרינט וטי-מובייל, היא "החזר" שהתעכב על ההשקעה שלו בסך 22 מיליארד דולר. אלא שזה רחוק מאוד מהניצחון שהמשקיע הסהרורי הזה רצה כשהוא הכריז שהוא משתלט על ספרינט ב-2012.

באותה שנה, סאן, מיליארדר שנחשב לאיש העשיר ביפן, ניהל את חברת הסלולר השלישית בגודלה ביפן. "יחד עם ספרינט", הוא הכריז במסיבת עיתונאים בטוקיו, "סופטבנק תהיה חברת הסלולר השלישית במונחי הכנסות - לא רק ביפן אלא בכל העולם". מאחורי הקלעים הוא כבר תכנן למזג בין ספרינט וטי-מובייל ולגדול עוד יותר. "אני מכוון גבוה", הוא אמר לעיתונאים. "אני הולך להיות מספר 1 בעולם".

חלפו שמונה שנים, ומכירות ספרינט בירידה, החברה מפסידה כספים ונתח שוק. המיזוג עם טי-מובייל לא מגיע ממקום של עוצמה אלא מכיוון שהיא מפגרת במגזר שלה.

בשבוע שעבר, בטוקיו, סאן - שבשנה שעברה פיצל את עסקי הסלולר של סופטבנק לחברה עצמאית, וכעת הוא שולט בקרן השקעות הטק הגדולה בעולם - נשמע כבר קצת אחרת. "במיזוג של ספרינט עם טי-מובייל היה קושי אדיר", אמר סאן ביום רביעי שעבר, יום אחרי החלטת בית המשפט בארה"ב. "אבל לפחות הרווחנו ממנו המון כסף".

המפנה הזה ברטוריקה מראה עד כמה סאן נסוג מהיעדים השאפתניים שלו לספרינט. במשך שנים, סאן נלחם כדי להנדס את המיזוג עם "טי-מובייל". הוא ראה במיזוג מפתח להשגת הגודל שרצה כדי לאתגר את ענקיות הסלולר ורייזון ו-AT&T. הוא נטש את הניסיון ב-2014 מול התנגדות מפקחי ההגבלים העסקיים בארה"ב, וגם ב-2017 כשהוא הסכים להעברת השליטה בחברה הממוזגת ל"דויטשה טלקום", החברה האם של טי-מובייל.

"אחת הטעויות הגדולות של חיי"

הוא הבין לא נכון את הסביבה הרגולטורית בארה"ב, וזו הייתה "אחת הטעויות הגדולות בחיי", אמר סאן לוול סטריט ג'ורנל בראיון ב-2015.

מאז הרכישה, סאן הקדיש את מרצו לתיקון רשת הסלולר החולה של ספרינט והפחת חיים בפעילותה. הוא הקים מטה חדש לסופטבנק בקליפורניה כדי לתקשר טוב יותר עם הנהלת ספרינט בקנזס, והציג תוכנית להביא מיפן אלף עובדים כדי לתקן את הבעיה. הוא השקיע את עצמו בפרטים הטכניים של אנטנות הסלולר בארה"ב והחליף את מנכ"ל ספרינט.

אבל המשך נטישת המנויים של ספרינט תסכל אותו קשות, והוא החל להתמכר לחזון של יצירת קרן החזון של סופטבנק בהון של 100 מיליארד דולר. ב-2018 הוא הסכים להעברת השליטה בספרינט ל"דויטשה טלקום" כתנאי למיזוג עם טי-מובייל. "קיבלתי בסופו של דבר את הפשרה הקטנה הזו לאור היתרונות האדירים שהמיזוג ייצור", הוא אמר ב-2018. "התבגרתי".

הטבות משמעותיות

עסקת ספרינט-טי-מובייל מביאה הטבות משמעותיות לסופטבנק. החברה המאוחדת, שבה צפויה סופטבנק להחזיק 27%, תוכל להשקיע יותר כספים ברשתות סלולר מהירות ולהציע שירותים משופרים.

מאחר שסופטבנק כבר לא תשלוט בחברה, החובות שלה בהיקף מעל 30 מיליארד דולר כבר לא יעיקו על מאזן סופטבנק העמוס חבות בלאו הכי. סוכנויות הדירוג אומרות שהן לא ישפרו את דירוג אג"ח הזבל של החברה מפני שהיא לא תהיה אחראית להתחייבויות של ספרינט בכל מקרה. אבל אנליסטים אומרים שהדימוי הפיננסי של סופטבנק עשוי להשתפר בין המלווים והמשקיעים שחוששים ממנה.

המשקיעים בסופטבנק נבהלו מהבעיות של קרן החזון של סאן, שהרסו את המוניטין של סאן כאחד המשקיעים החכמים בעולם. סאן מתקשה לגייס הון לקרן חזון שנייה שלו אחרי קריסתה בשנה שעברה של WeWork, אחת מחברות התיק הנחשבות ביותר שלו, והנפילה בשווי כמה חברות אחרות שהקרן המקורית השקיעה בהן ביד רחבה.

למרות שיש עדיין כמה מכשולים לפני שמיזוג ספרינט-טי-מובייל יאושר סופית, סאן אמר שהוא צופה שסופטבנק תרוויח מהעסקה הזו. סופטבנק קנתה 80% מספרינט ב-22 מיליארד דולר ב-2012. מאוחר יותר היא העלתה את אחזקתה ל-84%.

חוב גדול כדיל מימן את הרכישה

במחרי המניה הנוכחי, אחזקות סופטבנק בחברה המאוחדת יהיו שוות כ-30 מיליארד דולר, אמר סאן בשבוע שעבר. בשנה שעברה הוא אמר שמפני שסופטבנק השתמשה בחוב גדול כדי לממן את הרכישה, התשואה האמיתית על ההשקעה בספרינט תהיה קרובה יותר ל-200%. אנליסטים אומרים שלחברה המאוחדת יש סיכוי טוב בהרבה להרוויח, מה שיכול להעלות את ערך האחזקה של סופטבנק. והמיזוג מחלץ את סופטבנק ואת סאן מהאסון שהיה אולי מתרחש מהניסיון להשאיר את ספרינט בחיים ללא החיבור עם טי-מובייל.

"לפחות הוא לא הפסיד כסף", אמר כריס ליין, אנליסט בסטנפורד אנד ברנסטין, שהעריך שאם המיזוג לא יתממש, ספרינט היתה פושטת רגל וסופטבנק היתה נאלצת למחוק את כל ההשקעה שלה, או שסופטבנק היתה נאלצת להזרים מיליארדי דולר כדי לנסות להציל את ספרינט.