אקורד סיום: ויולה מכרה את יתרת המניות שלה במטומי; סמי תותח פרש מהחברה

ויולה החזיקה ב-9.5% ממניות מטומי, ואם מכרה אותן במחיר השוק, הרי שהיקף המכירה עומד על פחות מ-2 מיליון שקל • למרות הצניחה החדה בשווי מטומי בשנים האחרונות, ויולה כבר החזירה למעשה את ההשקעה הראשונית שלה בחברה

קרן ויולה מכרה את יתרת המניות שלה בחברת מטומי  , וסמי תותח, אשר כיהן בחודשים האחרונים כמנכ"ל זמני לצד תפקידו כיו"ר החברה, הודיע על פרישתו מהחברה. ויולה החזיקה ב-9.5% ממניות מטומי, ואם מכרה אותן במחיר השוק, הרי שהיקף המכירה עומד על פחות מ-2 מיליון שקל. עם זאת, ויולה כבר מימשה בעבר חלק מהחזקתה במטומי במחיר ובשווי גבוהים בהרבה, כשמכרה לחברת הפרסום הבינלאומית פובליסיס מניות מטומי בסמוך להנפקתה בלונדון ב-2014, בתמורה כוללת של כ-12 מיליון ליש"ט (כ-73 מיליון שקל בשער החליפין באותה עת). המשמעות היא שלמרות הצניחה החדה בשווייה של מטומי בשנים האחרונות, ויולה כבר החזירה למעשה את ההשקעה הראשונית שלה בחברה, שלפי פרסומים בעבר עמדה על 17 מיליון דולר.

הסדר החוב והמכירה שצצה

מכירת המניות של ויולה לא מהווה הפתעה, משום שמטומי הפכה למעשה לחברה ללא פעילות - שלד בורסאי, לאחר שהשלימה לאחרונה את מכירת החברה הבת שלה Team Internet שהיוותה את הפעילות היחידה שלה. בשנים האחרונות, על רקע קשייה של מטומי, היא מכרה את כל הפעילויות האחרות שלה. מכירת Team Internet הביאה לסיומה של סאגה הקשורה לחוב של מטומי. החברה הנפיקה ב-2018 איגרות חוב במטרה לממן את רכישת יתרת מניות Team Internet מידי מייסדי החברה, אך בסוף אותה שנה מטומי עצרה את העברת הסכום האחרון לתשלום משום שחששה שהדבר יפגע ביכולתה לעמוד בתשלומי האג"ח.

לאחר דיונים עם מחזיקי האג"ח נחתם הסדר חוב, שכלל התחייבות בעלי מניות להזרים הון לחברה ושינוי בהתניות הפיננסיות. לאחר שנחתם ההסדר, צצה אפשרות שהחברה הבת תימכר - אך העסקה נדחתה ולבסוף בוטלה. בסופו של דבר, רוכש אחר נמצא ושילם 45.9 מיליון אירו תמורת החברה הבת, מתוכם כ-27 מיליון אירו עברו לידי מטומי שפרעה את החוב למחזיקי האג"ח.

עד פירעון האג"ח, תותח לא קיבל שכר עבור שירותיו, אך באסיפת בעלי מניות שנערכה לאחרונה אושר לו פה אחד שכר של 40 אלף שקל בתוספת מע"מ, רטרואקטיבית מינואר 2019. תותח כיהן כיו"ר מטומי מאמצע 2018 לאחר שהחליף את הראל בית-און, גם הוא מקרן ויולה, ובתחילת 2019 מונה למנכ"ל זמני בעקבות ההתפטרות של ליעם גלין מהתפקיד.

מטומי נסחרת בלונדון ובת"א לפי שווי של פחות מ-20 מיליון שקל אחרי צניחה של 98% במחיר המניה מאז ההנפקה בלונדון ב-2014.