בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד אפליקציית המרצת הבוחרים אלקטור

עפ"י השופט אלכס שטיין, אופן ההתמודדות המשפטי עם סוגיית אבטחת המידע היא בתביעה אזרחית

השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ, גלובס
השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ, גלובס

בג"ץ דחה על הסף את העתירה שהגישו עו"ד שחר בן מאיר ועו"ד יצחק אבירם בדרישה לאסור את השימוש באפליקציית המרצת הבוחרים "אלקטור" בשל פרצת אבטחה שהתגלו בה. קודם לכן נדחתה עתירת השניים לוועדת הבחירות המרכזית בעילה של חוסר סמכות. על-פי השופט אלכס שטיין, הדרך להתמודד משפטית עם סוגיית אבטחת המידע היא באמצעות הגשת תביעה אזרחית.

אפליקציית "אלקטור" נועדה לאפשר למטות המפלגות לנהל את קשריהן עם המצביעים, כפי שאנשי מכירות מנהלים את קשרי הלקוחות שלהם באמצעות תוכנות CRM. המידע מגיע לאפליקציה מפנקס הבוחרים שמקבלת המפלגה, ופעילי המפלגות יכולים להוסיף עליו שכבות מידע נוספות, כמו אינדיקציות לגביי כוונות ההצבעה.

בנוסף, ביום הבחירות, האפליקציה מאפשרת למשקיפים לעדכן אותה עם מידע על מצביעים שמימשו את זכותם. כך יכולים המטות לבצע חיתוכי מידע שיאפשרו להם לשלוח הודעות או לבצע שיחות טלפון לבוחרים פוטנציאליים. האפליקציה מאפשרת גם לאזרחים מן השורה לקבל פרטים על בוחרים כדי להשתתף במאמצי המרצתם ביום הבחירות.

העתירות הוגשו לאחר שהתגלה כי מאגר המידע על המצביעים אובטח שלא כהלכה, באופן שיכול היה לאפשר לגורמים עוינים להשיגו במאמץ לא גדול.

השופט שטיין התייחס בהחלטתו גם לטענות העותרים נגד הרשות להגנת הפרטיות שבמשרד המשפטים, וקבע כי הדיון בעניינן - "מקומו בבית משפט לעניינים מינהליים, ולא אצלנו".

יצוין עוד כי השופט שטיין לא השית הוצאות משפט על העותרים, "לאור חשיבותן הציבורית של הטענות שהעלו".