פאואל שולף בזוקה: הפד צפוי להזרים 1.5 טריליון דולר לשוק הריפו

בצל הנפילות בשווקים הבנק האמריקאי צפוי להזרים ביומיים הקרובים תמיכה כבדה לשוק המימון לטווח-קצר • למרות ההודעה נמשך הלחץ על המדדים בניו יורק

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

בעקבות ההתפתחויות השליליות בשווקים הפיננסים, ובהמשך להורדת הריבית המפתיעה, הפד מגביר את התמיכה בשוק הריפו. הבנק האמריקאי מסר הערב (ה') כי בכוונתו להזריק יותר מ-1.5 טריליון דולר לשוק הריפו בחמישי ושישי כדי למנוע "מתנאי הסחר המאיימים" ליצור התכווצות כלכלית חדה יותר. 

"שינויים אלה נעשים בכדי להתמודד עם שיבושים חריגים ביותר בשווקי המימון של האוצר הקשורים להתפרצות נגיף הקורונה", נמסר בהודעת הפד של ניו יורק. למרות ההצהרה של הפד, חודש הלחץ הכבד על המדדים.

שוק הריפו הוא אפיק מימון קצר מועד המבוסס על הסכמי רכישה חוזרת בין שני צדדים. הסכם רכש חוזר, או ריפו, הוא הלוואה לטווח קצר. הבנקים, קרנות הגידור וחברות המסחר סוחרים במזומן תמורת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר, כגון שטרות האוצר של ארה"ב. מדובר בשוק שבו צד אחד מלווה מזומנים בערך שווה פחות או יותר לניירות ערך, בדרך כלל אג"ח אוצר. השוק הזה קיים כדי לאפשר לחברות שמחזיקות בהרבה ניירות ערך אך חסרים להן מזומנים ללוות כסף בזול.

עסקאות ריפו נעשות בדרך-כלל למשך לילה (Overnight), אבל הן יכולות להישאר פתוחות במשך שבועות. הסוג הנפוץ ביותר של ריפו הוא הסכם צד שלישי שבו בנקים המסחריים הגדולים פועלים כמתווכים בין גופים פיננסיים אחרים כמו קרנות גידור וקרנות הפועלות בשוק הכספים.

נזכיר כי הגורמים למצוקת נזילות בשוק הריפו הוגדרו תחילה כטכניים ולא כשל מערכתי. כעת המהלך של הפד לא מצליח להקל על הלחץ שנרשם כעת במדדים המובילים בניו יורק, שנכנסו לטריטוריה דובית - כלומר, נפילה של 20% מהשיא האחרון, ובכך סיימו את השוק השורי הארוך בהיסטוריה.