המחקר המפתיע על ספינת הקורונה שסותר את כל מה שקורה באיטליה

על פי נתוני המחקר שיעור התמותה של מי שקיבלו טיפול מיטבי מגיע ל-0.5% בלבד. הנתון הזה עומד בסתירה לשיעורי התמותה באיטליה העומדים על 8.3% • לאיזה עוד מסקנות הגיעו החוקרים?

נוסע נצור בספינת השיט "נסיכת דיאמונד"  / צילום: Eugene Hoshiko, AP
נוסע נצור בספינת השיט "נסיכת דיאמונד" / צילום: Eugene Hoshiko, AP

כאשר אוניית התענוגות "דיימונד פרינסס" בודדה בנמל ביפן אמרו המומחים כי היא תאפשר לגבש מסקנות מקיפות, כמעין "מקרה מבחן צף", על מחלת הקורונה שהחלה להתפשט ברחבי העולם. חוקרים מבית הספר למחלות טרופיות והיגיינה בלונדון, אחד המוסדות הנחשבים בעולם בתחום, לקחו את הנתונים שהתקבלו מהספינה ותיקננו אותם לגיל ולאוכלוסייה אחרת. הממצאים שלהם קובעים, כי למרות שיש כמה עשרות מאושפזים שטרם שוחררו, שיעור התמותה של נגיף הקורונה בהנחה של טיפול מהיר ומיטבי עומד על כ-0.5%.

נתון זה עומד בסתירה חריפה למה שקורה באיטליה, שם מתו כ-3,400 בני אדם מתוך כ-41,000 מאובחנים, ושיעור התמותה עומד על 8.3%. הוא גם שונה משיעור התמותה בסין, שעומד על 3.4% על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי. הנתון קרוב יותר לגרמניה, שבה נכון לעכשיו, בשלב שבו ההתפרצות ההמונית נמשכת כשבועיים בלבד, נרשם שיעור תמותה של 0.3%.

בנוסף יש לציין כי שיעור תמותה זה שחושב לגבי החולים ב"דיימונד פרינסס" מניח מצב של טיפול מיטבי (הם טופלו במהירות בבתי חולים יפניים ומערביים) ולא נרשם אף מקרה של חוסר טיפול בגלל מחסור במשאבים, כפי שככל הנראה קרה באיטליה.

את המחקר על ה"דיימונד פרינסס" ביצע ד"ר טימותי ראסל, ביולוג חישובי מבית הספר הלונדוני. מבין 3,711 נוסעי הספינה (שכולם ללא יוצא דופן נבדקו לקורונה), 697 נמצאו כנשאים של הנגיף. מתוכם 328 (47%) כלל לא הפגינו תסמינים כלשהם - לא חום, שיעול או כל תסמין אחר.

לפי הנתונים בעת ביצוע המחקר, שישה בני אדם מתו מהמחלה. מתוך 369 החולים בעלי הסימפטומים, 30 נדרשו לטיפול נמרץ והחלימו, ו-15 עדיין בטיפול נמרץ. הגיל הממוצע של הנוסעים היה 58 (לעומת גיל ממוצע של 46 באיטליה, 38 בסין ו-30 בישראל).

בעוד שיעור התמותה באנייה עומד על כ-1%, המומחים מלונדון הפעילו את אותם שיעורי הדבקה לפי קבוצות גיל על האוכלוסייה בסין, שיקללו את נתוני התמותה מווהאן ומאזורים אחרים, ומצאו כי שיעור התמותה האמיתי של הנגיף באוכלוסייה כמו של סין אמור להיות בערך 0.5%. כשמדובר במקרים סימפטומטיים בלבד, שיעור התמותה עומד על 1.1%.

זהו עדיין שיעור גבוה יותר משמעותית מהתמותה מנגיף השפעת - אך נמוך הרבה יותר מהמצב באיטליה או בסין. "זה יותר חמור משפעת", אמר ד"ר ראסל. הוא הוסיף כי אם יתברר שיש קורבנות נוספים או מאובחנים נוספים, שיעור התמותה הריאלי באוכלוסייה (גם בקרב מי שאינם מפגינים כלל תסמינים) יכול לעלות ל-0.6% או 0.7%, "אבל זה עדיין יחס טוב יחסית".