מנהיגי אירופה יצטרכו להחליט כמה אירו שווה להם סולידריות באיחוד

זו שעת מבחן לסולידריות האירופית שמדינותיה גילו מגמות בדלניות עם הגעת המגפה • אחרי שיצליחו לשטח את העקומה, הן יצטרכו לברר מה המחיר של שמירת איחוד מגובש

בכל אירופה תלו ילדים ציורים של קשת בענן, המסמלים את הימים שיגיעו אחרי המגפה / צילום: Domenico Stinellis, Associated Press
בכל אירופה תלו ילדים ציורים של קשת בענן, המסמלים את הימים שיגיעו אחרי המגפה / צילום: Domenico Stinellis, Associated Press

הסולידריות באיחוד האירופי נמדדת בימים אלו במיליארדי אירו. איטליה וספרד, המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר, מבקשות מיתר מדינות אירופה לשלוח יד עמוק לכיס משותף שמעולם לא נפתח, ולגייס מאות מיליארדים, אולי יותר, לטובת שיקום כלכלי של היבשת. ראש ממשלת ספרד הזהיר כי עתיד האיחוד האירופי תלוי בכך, נשיא איטליה אמר זאת עוד לפניו, והמטרה היא לשכנע את גרמניה, הולנד ואוסטריה, בין השאר, לאשר הנפקת אגרות חוב אירופיות משותפות - ללוות ביחד כסף בפעם הראשונה בהיסטוריה של הארגון.

המלה סולידריות תחזור ותככב פעמים רבות בשבועות הבאים בתקשורת, כחלק מהמשא ומתן שיתנהל בין בירות אירופה. היא תנוצל על ידי האיטלקים כדי להבהיר שהם מצפים למוכנות גרמנית להנפיק את אותן "אג"ח קורונה"; היא תנוצל על ידי ההולנדים כדי להציג "קרן סולידריות" שפשוט תעביר כסף מהצפון העשיר לדרום העני, אך לא תכרוך את גורל המדינות יחד לשנים קדימה; היא תינשא על ידי פוליטיקאים שידברו על עתיד האיחוד ואופוזיציונרים שיישבעו לפרוש ממנו בשל המחסור בה. בסופו של דבר, ייפגשו המנהיגים, ככל הנראה בשיחת וידיאו, וידונו כמה בדיוק שווה קילו סולידריות במונחי אירו, וכמה ממנה צריך לשים כדי לשמור על האיזון באיחוד האירופי.

אבל יש גם מעשים סולידריים שאינם כרוכים בשיקולי חוב ותוצר, אלא ביוזמות מקומיות, אנושיות. אלה היוזמות שבסופו של דבר עשויות לשכנע את תושבי היבשת כי יש דבר מה משותף ביניהם. הן לא רבות, משום שבזמני מגפה הוכח שוב כי האינסטינקט הטבעי הוא להתכנס בגבולות, אבל אפשר למצוא אותן, אם מחפשים היטב.

חדרי הטיפול נמרץ עמוסים

בגרמניה, למשל, פוליטיקאית מקומית בשם מריאן ונדט, מהמפלגה השמרנית בסקסוניה (CDU) הייתה זו שפתחה את הדרך לטיפול בחולים איטלקים במדינה. היא הייתה זו שקידמה הטסה דחופה של כמה חולים קשים במיוחד מאיטליה, מבתי חולים שכבר קרסו מחוסר ציוד ומקום, לטובת טיפול בלייפציג. התקשורת האיטלקית התייחסה אליה כאל גיבורה לאומית. לאחר מכן, כשגרמניה התחילה לשים לב שחדרי הטיפול הנמרץ שלה ריקים מחולי קורונה בעוד אלה של איטליה ושל צרפת מתפקעים, התקדם התהליך, והמדינה כבר לקחה יותר מ־175 חולים לטיפול אצלה משתי המדינות.

מהלכים אירופיים אחרים גם חמקו מתשומת הלב העולמית - העובדה כי ברלין שלחה כ־300 מכונות הנשמה באופן דחוף לאיטליה בשיא המשבר, למשל. או העובדה שצרפת ואוסטריה תרמו לאיטליה מיליוני מסכות מגן. או העובדה שפולין שלחה צוותים רפואיים לסיוע לאיטלקים. מטוס עם שני מיליון מסיכות נחת אתמול בברלין מסין, לפחות חצי מהן המשיכו הלאה לצרפת. בעולם שבו מדינות נלחמות על משאב נדיר כזה, גם מבצע גרמני־צרפתי משותף הוא אות לסולידריות.

במקרים אחרים, היו אלה יוזמות פרטיות ששיחקו תפקיד. ה"בילד" פירסם סרטון וידאו שהוא שיר הלל להקרבה של האחיות הרפואיות האיטלקיות וזכה לשבחים בתקשורת מקומית. מעצבי מוצר ומהנדסים איטלקים פירסמו לכל דורש את התוכניות של שסתום שייצרו בהדפסת תלת־ממד, וכיצד הצליחו בכמה התאמות להפוך מסיכת שנורקל של חברה פופולרית למסכת חמצן לפנים. פתאום, המוצר שלהם צץ בבתי חולים בבלגיה ובמקומות אחרים בעולם.

קובה נחלצה לעזרת איטליה

גילוי העזרה ההדדית אינם שמורים רק למדינות אירופיות. סין קנתה את עולמה באיטליה, למרות שהיא זו שהביאה לעולם את הנגיף, כששלחה מטוס מלא ציוד רפואי כבר בתחילת המשבר. גם קובה, בעלת מערכת בריאות סוציאיליסטית גאה, שלחה רופאים וציוד רפואי לאיטליה הנאבקת. מטוסים גרמניים החזירו תרמילאים ותיירים ישראלים מרחבי העולם, כחלק מתיאום בזמני חירום שבו כל אזרח ישראלי מטופל כאילו היה אזרח גרמני על ידי השגרירויות המקומיות. כך גם לגבי אזרחים אירופיים.

גילויים אלה של סולידריות חוצת־גבולות היו נדירים בתחילת ההתפרצות. אולי כעת, כאשר נראה שבאירופה המצב הולך ומתייצב, הם יתגברו. גרמניה, נכון לעכשיו, לא ניצלה אפילו חצי מתשתית מיטות הטיפול הנמרץ שלה לטיפול בקורבנות הקורונה, בעוד איטליה וספרד עברו מזמן את התפוסה המלאה. אם נכונות ההערכות לגבי גלי התפרצות חדשים, אולי היערכות אירופית תחליף בעתיד את ההתמודדות של כל מדינה בלבד.

זהו אולי גדול, משום שחוסר המעש וההתעלמות של השבועות הראשונים להתפרצות מגפת הקורונה באירופה השאירו חותם עמוק על התושבים. הן יצרו סולידריות אדירה בתוך המדינות - בבריטניה התנדבו מאות אלפים לסייע למערכת הבריאות הלאומית תוך שתי יממות בלבד. בספרד עדיין מוחאים כפיים במרפסות לצוותים הרפואיים - אבל הדגישו עד כמה היא נחוצה גם בין מדינות אירופיות החברות באותו הגוף.

העיתון האיטלקי "איל פאטו קואוטידיאנו" הציג זווית אחת של הדברים בקריקטורה שפירסם. היא מציגה את קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מניפה אצבע משולשת לעבר איטליה. "ביקשנו שגרמניה תושיט יד, אבל קיבלנו רק אצבע אחת", אומר הכיתוב. מנגד, הפציר נשיא מועצת אירופה היוצא, הפוליטיקאי הפולני דונלד טוסק, להתקדם מעבר לתדמית זו, ולחשל סולידריות באמצעות המהלכים בשבועות הקרובים. "אנשים חייבים להרגיש שאנחנו קהילה אחת ומשפחה אחת בזמנים שכאלה", אמר.

■ רוצים להצטרף לאחד המיזמים שמופיעים בפרויקט או לספר לנו על מיזם שלא הכרנו?  כתבו לנו לאימייל i-can-help@globes.co.il