"החלטנו שלא להתחיל לעת עתה פרויקטים חדשים"

אבי ברזילי, מנכ"ל אפי נכסים, על ההיערכות ליום שאחרי המשבר: "אנו בעיקר מחזקים את היכולת הפיננסית; איננו מקדמים כעת עסקאות חדשות לרכישת נכסים, אבל ממשיכים בבניית הפרויקטים שבנייתם היתה בעיצומה עם פרוץ המשבר"

חודש מרץ השחור, שהיה מהגרועים בהיסטוריה של הבורסה המקומית, הציב בפני מנהלי החברות הנסחרות אתגרים יוצאי דופן, שכמותם לא ידעו בעבר. "גלובס" בדק עם מנכ"ל אפי נכסים אבי ברזילי כיצד הוא נערך להתמודד עם משבר הקורונה ומה התוכניות שלו ליום שאחרי.

ספר על המצב הנוכחי בחברה ופעולות שביצעתם.

"החברה פועלת בישראל ובמספר מדינות באירופה, בעיקר ברומניה, בצ'כיה, בסרביה ובפולין. בישראל אנחנו פעילים בתחום המשרדים להשכרה, ואילו באירופה אנחנו פועלים בתחום הנדל"ן למגורים ובתחום הקניונים. מטבע הדברים המשבר משפיע באופן ישיר על כל אחת מהפעילויות בחברה. יש לציין שהמצב בכל המדינות דומה מאוד לזה שבישראל ובמובן זה אין כמעט הבדל בצורת ההתמודדות של המדינות השונות מול הנגיף.

"מבחינת ההשפעה על פעילות החברה, הרי שפעילות הבנייה נמשכת בכל המדינות, אם כי באופן טבעי לא במלוא התפוקה והקניונים שלנו ברומניה סגורים כמובן. בנייני המשרדים של החברה בארץ ובחו"ל פעילים ואנחנו מספקים את מלוא שירותי הניהול. הפעילות בכל סקטור שונה מחברה לחברה והיא מושפעת כמובן מההנחיות הממשלתיות. לאחרונה נחתמו מספר הסכמי שכירות שסוכמו עוד טרם המשבר. בתחום המגורים אנחנו ממשיכים למסור דירות בפרויקטים שהושלמו, אם כי בקצב איטי מהמתוכנן. כמו כן, החברה השלימה את מכירתן של מספר דירות לאחרונה אף שמדובר בעיקר בעסקאות שסוכמו טרם המשבר".

כיצד אתה נערך ליום שאחרי המשבר?

"ההיערכות שלנו היא בעיקר בחיזוק היכולת הפיננסית של החברה. בהתאם לכך, החלטנו שלא להתחיל לעת עתה פרויקטים חדשים אותם התכוונו להתחיל בתקופה זו. כמו כן, איננו מקדמים כעת עסקאות חדשות לרכישת נכסים אף שהיו לנו מחשבות בכיוון זה ערב המשבר. עם זאת, אנחנו ממשיכים בבניית הפרויקטים שבנייתם היתה בעיצומה עם פרוץ המשבר. אנחנו רוצים להיות במצב שבו עם התבהרות המצב נוכל לבחון הזדמנויות חדשות שיתכן ויצופו בשוק בעקבות המשבר".

מה יהיה שונה בחברה לאחר שהמגפה תדעך?

"קשה מאוד להעריך. המשבר יצר זרמים סותרים שיתפרצו להערכתי עם סיומו. מחד, פגיעה חריפה ברבים ממשקי הבית בארץ ובחו״ל, פגיעה במגזר העסקי וביציבות הכלכלות נוכח המעורבות הממשלתית הניכרת, ומאידך רצון טבעי של האוכלוסייה "הנצורה" ליהנות, לבלות, לנפוש ולקנות. התוצאה שתתהווה תשפיע באופן ישיר על פעילות החברה".

תוך כמה זמן תחזור הפעילות בענף לרמתה טרם המשבר?

"אני חושב שראוי בעניין הזה לגלות מעט צניעות וענווה. אני חושב שמעטים בלבד (אם בכלל) העלו על דעתם לפני 3-4 שבועות את המציאות שאנחנו חווים בימים אלה, ולפיכך ראוי שננסה להתאפק מלנסות לנבא מה יהיה בעוד כמה חודשים - לחיוב ולשלילה.

"ניסיון העבר מלמד שהתאוששות ממשבר לוקחת בין מספר חודשים בודדים ועד שנה וחצי-שנתיים. אולם חשוב לזכור שמשבר כזה לא היה מעולם וספק אם ניתן ללמוד כאן מניסיון העבר.

"לקוות, עם זאת, מותר ואף רצוי, ואני תקווה שהאנושות כולה תתגבר על המשבר הזה במהירות המירבית שניתן. כאשר נתגבר על המשבר הרפואי, המסלול להתאוששות מגזרי הכלכלה השונים יהיה מהיר".