ארנונה | ניתוח

הנחה של 25% בארנונה לעסקים? הנחיית הממשלה טרם נכנסה לתוקף

לפני כשבועיים פרסמו בחגיגיות כי בעלי עסקים יזכו להנחה משמעותית של 25% בארנונה העסקית • מבדיקת "גלובס" ההנחיה טרם נכנסה לתוקף ומקשה על התזרים של עסקים שבקשיים • במרכז השלטון המקומי מבקשים לבצע שינויים במתווה כך שיינתן פטור גורף לשלושה חודשים

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

"אושר: הנחה של 25% בארנונה לעסקים" נכתב בראש הודעה לעיתונות שפרסמו במשותף משרדי האוצר והפנים ב-7 לאפריל, רגע לפני ליל הסדר. בגוף ההודעה נכתב כי, "במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה, סיכמו שרי האוצר, הפנים וראש מרכז השלטון המקומי, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, שיפעלו למתן הנחה בגובה של 25% בתשלום הארנונה לעסקים עד לסוף שנת 2020, המשקפת 3 חודשי פטור מתשלום". בהתייחסו למתן ההנחה אמר שר האוצר, משה כחלון, כי "צעד זה מצטרף למספר רב של צעדים שגובשו במשרד האוצר במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית, זאת במטרה להקל על העסקים ולסייע בידם לצלוח את המשבר הנוכחי".

ההודעה, שגררה פרסומים רבים, הביאה בעלי עסקים לפנות לרשויות המקומיות ולבקש את ההנחה, אלא שבניגוד להצהרות, בשטח הדברים עובדים בקצב אחר.

"טרם קיבלנו הוראה רשמית ממשרד הפנים. אציין כי כאשר נקבל את העדכון ממשרד הפנים נפעל בהתאם", התקבלה התשובה מאגף הכספים בעיריית ראשון לציון לבעל עסק שביקש את ההנחה עבור משרדים שהוא מפעיל בעיר. ברשויות מקומיות נוספות אליהן פנינו, הבהירו שאכן הם מכירים את הנושא מהתקשורת, אלא שההנחיה טרם נכנסה לתוקף בשלב זה.

בתשובה לפניותינו למשרדי הפנים והאוצר בנושא, נאמר כי ברשויות המקומיות מדייקים וכי ההנחיה טרם נכנסה לתוקף. גורם במשרד הפנים עימו שוחחנו טען עם זאת כי ההנחיה צפויה להיכנס לתוקף בטווח הזמן המיידי, כך שבעלי עסקים יוכלו לפנות לרשויות המקומיות, ולהתחיל בתהליך של בקשת ההנחה.

המשבר יוצר בעיות תזרימיות קשות 

בעלי העסקים, יש לציין, צפויים לקבל את ההנחה במלואה - ללא קשר למועד בו היא נכנסת לתוקף. זאת כיוון שהיא תאפשר הנחה של 25% על כל הארנונה העסקית של כל שנת 2020. עם זאת, החשיבות של כניסתה לתוקף עלולה להיות קריטית עבור בעלי עסקים שונים, ובדגש על כאלה שסובלים כעת ממצוקה תזרימית. כל עוד עסקים רבים סגורים ומתקשים לייצר הכנסות, רבים מהם מנסים להקטין כמה שניתן את צד ההוצאות השוטפות.

ארנונה עסקית היא מנוע כלכלי משמעותי עבור הרשויות המקומיות. ובשונה מהארנונה למגורים שנחשבת לגרעונית, ההכנסות מהעסקים מסייעות לעיריות להתייצב כלכלית - דבר שמביא עוד ועוד רשויות לאשר פרויקטים לבנייה שכוללים עסקים. לפי התוכנית של משרדי האוצר והפנים, הם יתקצבו את הפטור של 25% מארנונה לעסקים בכ-2.8 מיליארד שקל. מדובר באחד מהסעיפים שקיימים בתוכנית הכלכלית הגדולה בסך 80 מיליארד שקל עליה הכריז לאחרונה שר האוצר משה כחלון.

"לעזור עכשיו או שלא יהיה למי" 

עם זאת נראה כי המתווה למתן ההנחה טרם גובש סופית. במכתב ששלח היום חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, לשרי הפנים והאוצר, הוא העלה השגות לגבי הצורה בה מבקשת המדינה לאפשר את ההנחות בארנונה. ביבס קורא להעניק את ההנחה בצורת פטור של שלושה חודשים, ולא בדרך המוצעת כעת של 25% שנתית. "נשגב מבינתי להבין מדוע "ננעל" משרד הפנים על עמדתו הראשונית ומתעקש שלא להיענות לדרישת העסקים הקורסים ולבקשות השלטון המקומי בנושא". בדרך זו, אומר ביבס בעלי עסקים יוכלו להתמודד עם המשבר בצורה מיטבית. "רגע לפני החתימה על התקנות אני מבקש מכם פעם נוספת, לקבל החלטה צודקת נכונה וקוהרנטית עם הצהרות הממשלה עד כה", כתב ביבס במכתבו. בהודעה שפרסם הוסיף ביבס כי, "העסקים לא צריכים הנחה שנתית. אם לא נציל אותם עכשיו הם לא יהיו קיימים בשנה הקרובה כדי לקבל את ההנחה השנתית. לעזור עכשיו, או שלא יהיה למי״. במשרדי הפנים והאוצר טרם הגיבו לבקשתו של ביבס.