אושרה תוכנית המדינה לתמרץ מוסדיים להשקיע בהייטק

המדינה נותנת הגנה של עד 40% מירידת ערך של השקעות המוסדיים • המדינה מקווה שהמוסדיים יזרימו סכום של 2 מיליארד שקל

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

תוכנית המדינה לעידוד גופים מוסדיים להשקיע בחברות הייטק ישראליות אושרה היום. התוכנית היא חלק מתוכנית סיוע רחבה יותר שמטרתה להזרים לתעשיית ההייטק הון נוסף, שיפצה על ירידה חזויה בהשקעות. המדינה הקצתה בשלב זה 300 מיליון שקל, אך החשיפה של המדינה מגיעה ל-800 מיליון שקל, במקרה שכל ההשקעות יהיו מופסדות. התמיכה של המדינה גררה ביקורת מצד גורמים בתעשייה, שסבורים כי לא חסר כסף בתעשייה והחברות שלא מצליחות לגייס הון - דינן להיסגר.

במסגרת התוכנית, גוף מוסדי יהיה זכאי להגנת השקעה במקרה של ירידת ערך תיק ההשקעות שלו, ובסך הכל הוא יקבל הגנה של 40% על סך ההשקעה הנומינלית בתיק. במקור, כשההצעה עברה להערות המוסדיים, המדינה התכוונה לתת הגנה של 30%.

האופן שבו בנויה התוכנית מוביל לכך שהמדינה לא תצטרך להוציא כסף כעת, אלא רק בעוד 8.5 שנים, אז תיגמר תקופת ההשקעה. הגנת המדינה תינתן להשקעות שיבוצעו במשך 18 החודשים הראשונים ממועד האישור של הגוף המוסדי.

תוכנית הסיוע של המדינה כוללת שלושה חלקים: החברות הקטנות יקבלו מענקים מהירים, בהיקף של 1.8 מיליארד שקל; והחברות הגדולות יקבלו הלוואות בערבות מדינה. החלק של המוסדיים רלוונטי לחברות בינוניות, שרושמות הכנסות של עד 50 מיליון דולר בשנה. המטרה היא שהמוסדיים ישקיעו במנגנון שלא מחייב קביעת שווי עכשיו, אלא רק בסבב הגיוס הבא, ושהם ישקיעו במשותף עם קרנות הון סיכון.

במדינה מקווים כי התוכנית תוביל להזרמת 2 מיליארד שקל לתעשיית ההייטק. לצד הסיוע להייטק, במדינה היו רוצים להגדיל את השקעות המוסדיים, שהמשקל שלהן ביחס לסכומים שהם מנהלים נמוך ביחס למוסדיים במדינות רבות אחרות.

"המוסדיים כמעט לא משקיעים בהייטק הישראלי, 0.5% מתוך 1.7 טריליון שקל שהם מנהלים. מוסדיים במדינות אחרות משקיעים 3% בהייטק, כולל בהייטק הישראלי", אמר באחרונה אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, ל"גלובס". "אני חושב שאם המוסדיים היו משקיעים בהייטק ב-20 השנה האחרונות, התשואה שלהם למשקיעים - שזה הציבור - הייתה לאין שיעור יותר גבוהה. זה הדבר הכי רווחי בישראל והיה יכול להיות לנו הרבה יותר כסף בפנסיה.

"אף אחד מאיתנו לא יודע מה יהיה בעתיד, אבל אנחנו יודעים שבמשברים קודמים היה חסר כסף למימון חברות. הקרנות רוצות להציל את כל החברות הטובות שלהן אבל אין להן מספיק כסף. בא מוסדי, גדול, מבוסס, שמקבל הגנה מהמדינה ואומר - בוא נשקיע ביחד איתך. זה פותר את הבעיה ומכניס את המוסדיים למשחק ויש לזה גם יתרון לטווח הארוך. זה יותר טוב מנדל"ן או מכל הדברים האחרים שהמוסדיים משקיעים בהם", הוסיף אהרון.