השר יזהר שי מינה את ראש מטה ישראל דיגיטלית שי-לי שפיגלמן למנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה

שפיגלמן, תושבת סביון ובעלת תואר שני במדיניות ציבורית מהרווארד שימשה מנהלת רגולציה, קשרי ממשל ואחריות חברתית במיקרוסופט ישראל, וכסגנית מנהל מחלקת האסטרטגיה בבנק הפועלים

שי-לי שפיגלמן / צילום: דורון לאטצר
שי-לי שפיגלמן / צילום: דורון לאטצר

שר המדע והטכנולוגיה הטרי יזהר שי (כחול לבן) הודיע כי החליט למנות את ראש מטה "ישראל דיגיטלית" למנכ"לית החדשה של משרדו, במקומו של רן בר, שמכהן בתפקיד מאז 2018.

שפיגלמן, בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מהרווארד שימשה בשורת תפקידים במיקרוסופט ישראל. שפיגלמן שימשה מנהלת רגולציה, קשרי ממשל ואחריות חברתית ולאחר מכן כסמנכ"לית שיווק ואחריות חברתית וכיהנה כחברת הנהלה של מרכז המחקר והפיתוח למיקרוסופט בישראל. בהמשך כן שימשה שפיגלמן כסגן מנהל מחלקת האסטרטגיה בבנק הפועלים. שפיגלמן היא תושבת סביון ואם לארבעה.

במסגרת תפקידה כראש מטה ישראל דיגיטלית היתה אחראית שפיגלמן על התוויית התוכניות הממשלתיות לקידום אימוץ טכנולוגיות בתוך הממשלה ובמסגרת השירותים שניתנים לאזרח. תפקידו של מטה מיזם ישראל דיגיטלית, שהוקם על פי החלטת ממשלה מ-2013, הוא לדאוג לפיתוח חדשנות ולאספקת שירותים ציבוריים. בין השירותים שמקדם המיזם - שירותים מרחוק בחינוך, בריאות ורווחה, סיוע בהטמעת כלים טכנולוגיים בעסקים קטנים ובינוניים, עידוד המסחר המקוון, וקידום שיתוף מידע וידע ממשלתי, תוך שימוש באמצעים מקוונים לשיפור ולייעול של השירות הניתן לאזרח. במקביל, מטרת המיזם היא גם לקדם את התשתיות שיאפשרו את השירותים הללו תוך יצירת סביבה דיגיטלית מתקדמת אמינה ובטוחה.

ככל הנראה נבחרה שפיגלמן לתפקיד בשל היכרותה המעמיקה הן עם הצד הממשלתי והן עם הצד הפרטי של האקוסיסטם הישראלי, והקשרים שביניהם.

בראיון ל"אנשים ומחשבים" בתחילת אפריל השנה התייחסה שפיגלמן לפעולות שנקט מטה ישראל דיגיטלית סביב משבר הקורונה ולהשלכות של המשבר על העתיד וסיפרה כי "מייד כשהחלו ההודעות על המגיפה, נערכנו לתת מענה בשלושה צירים: תגבור הנושא של למידה דיגיטלית, עבודה משותפת עם רשות התקשוב כדי לאפשר לאזרחים לבצע פעולות אונליין, ותמיכה בעובדי משרדי ממשלה שעברו בבת אחת, בלו"ז קצר, לעבוד מהבית. הקורונה האיצה בבת אחת את השימוש בפלטפורמות דיגיטליות כדי לקבל שירותים מהממשלה. רשות התקשוב העמידה את התשתיות הטכנולוגיות, שמאפשרות את המשך הפעילות. אנחנו עבדנו עם משרדי הממשלה כדי לסייע להם להתאים את השירותים לאזרחים. גם בשלטון המקומי נאלצו להתמודד עם המעבר לעבודה מרחוק, בדומה לממשלה, וכאן העבודה הייתה מורכבת ביותר. בין היתר, סייענו לרשויות שעדיין לא עברו בצורה מלאה לעבודה בסביבה דיגיטלית".

יש לציין כי דו"ח מבקר המדינה האחרון, שפורסם בתחילת החודש, לא מצא ליקויים משמעותיים בעבודת מיזם ישראל דיגיטלית. עם זאת, לאור היקף התקציב שהושקע במיזם - 1.1 מיליארד שקל (בשנים 2016-2018), המליץ "לבחון את העלויות שהושקעו בכל אחד מן הפרויקטים השונים, את השימוש בתוצרים של כל פרויקט שכבר הגיע לידי יישום ואת התועלת העולה משימוש זה - בפרט בהיבט השימוש שהציבור עושה בתוצרי פרויקטים".

המבקר מצא כי פרויקטים שניסה המטה לקדם עוכבו בשל אי שיתוף פעולה מספק מצד המשרדים בהם אמורים הפרויקטים הדיגיטליים להיות מיושמים. המבקר ציין לטובה את שיתוף הפעולה בין החשב הכללי במשרד האוצר לבין מטה ישראל דיגיטלית שפעלו לדבריו להסיר חסמים המקשים על משרדי ממשלה להתקשר עם ספקים המציעים שירותים חדשניים בתחום הדיגיטציה.