סין | ניתוח

לשוק הקניות הסיני יש כוכב חדש. והוא רק בן 40

חמש שנים בלבד לאחר שהקים את חברת המסחר האלקטרוני המוזלת פינדואודואו, קולין חואנג בן ה–40 עקף השבוע לרגע את מייסד עליבאבא והפך לאיש השני בעושרו בסין • האם מאחורי החברה הצומחת במהירות עומד מודל עסקי גאוני או שמא מדובר בבועה הגדולה בתולדות האינטרנט הסיני?

קולין חואנג, מייסד פינדואודואו וג'ק מא, מייס עליבאבא / צילום: רויטרס
קולין חואנג, מייסד פינדואודואו וג'ק מא, מייס עליבאבא / צילום: רויטרס

ב-2015 ענף המסחר האלקטרוני הסיני נשלט על ידי הדואופול הכוחני של עליבאבא ו- JD.com. הסיכוי של שחקן אנונימי להתמודד מולן במגרש הביתי נראה אז בערך כמו ההסתברות של מתחרה חדש לאיים על הדומיננטיות של אמזון בארצות הברית. למרות זאת, קולין חואנג החליט להמר והקים את פינדואודואו.

חמש שנים אחר כך מתברר שההימור הצליח מעל המשוער. פינדואודואו חצתה השבוע את שווי 100 מיליארד דולר, עוקפת בסיבוב את JD.com ומזנבת אפילו בעליבאבא הענקית. השבוע חואנג בן ה-40 השלים גם היסטוריה פרטית, כשעבר את מייסד עליבאבא ג‘ק מא בטבלת עשירי סין של פורבס.

בתחילת השבוע הוערך הונו של חואנג ב-45.4 מיליארד דולר, מה שהפך אותו לאיש השני בעושרו בסין, אחרי מייסד ענקית האינטרנט טנסנט פוני מא ולפני ג’ק מא עם 43.9 מיליארד דולר. בשל שינויים במניות בהמשך השבוע, מא חזר ועקף את חואנג עם הון של 44.5 מיליארד דולר, לעומת 43.8 מיליארד לחואנג בשל ירידה קלה במניות פינדואודואו. עם זאת - ההיסטוריה כבר נעשתה.

100 מסכות חד-פעמיות ב-3.5 שקל

סיפור ההצלחה של חואנג הוא מהמהירים ביותר בהיסטוריה העסקית הסינית. חואנג נולד להורים פועלים קשי יום בפרברי העיר האנגג‘ואו. בזכות זכייה באולימפיאדת מתמטיקה מקומית הוא התקבל לתיכון יוקרתי בעיר ומאוחר יותר ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת ג'ג'יאנג. במהלך לימודיו התמחה במשרדי מיקרוסופט בשכר של 6,000 יואן (כ-3,000 שקל) בחודש, שכר שכבר היה גבוה מזה של אמו.

אחרי תואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת ויסקונסין, חואנג החל לעבוד בגוגל ב-2004, בדיוק השנה בה הונפקה החברה. הוא עבד תחילה בגוגל ארה"ב ואחר כך בגוגל סין, אך עזב ב-2007 לאחר שמאס בריכוזיות בחברה. הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו היה כשנדרש לטוס במיוחד מסין למטה בקליפורניה רק כדי לקבל את אישור המייסדים סרגיי ברין ולארי פייג‘ לשנות את גודל הגופן בתוצאות החיפוש בסינית. במהלך שנותיו הקצרות בגוגל זינק שווי מניית החברה פי שישה והאופציות שקיבל העניקו לו את מה שחואנג הגדיר בתור "חופש פיננסי בסיסי".

אחרי גוגל חואנג הקים מספר חברות מצליחות בתחום המסחר האלקטרוני והגיימינג לפני שייסד את פינדואודואו בהשקעה של 8 מיליון דולר בלבד. פינדואודואו הפכה מיד להצלחה מסחררת והגיעה ל-10 מיליון משתמשים בתוך חודש מהקמתה. בניגוד לעליבאבא ו-JD.com, שהתמקדו בלקוחות ממעמד הביניים בערים הגדולות בסין המחפשים מוצרי איכותיים, פינדואודואו כיוונה מההתחלה לקהל של "סין השנייה", תושבי הערים הקטנות בפריפריה הממוקדים במחיר זול. אותו הקהל שחואנג גדל בתוכו.

בקרב הצרכנים בערים הגדולות לפינדואודואו יש עדיין תדמית בעייתית של אתר עם סחורה ירודה, אך בערים קטנות יותר זוכה האפליקציה לשפע מעריצים נלהבים בזכות מחירי רצפה. חואנג הגיב בעבר לטענות בדבר האיכות הנמוכה של המוצרים במשפט מפורסם לפיו "אם אתה קונה שבע פירות מנגו ב-10 יואן (5 שקלים), אתה בכל מקרה לא מפסיד".

בנוסף למחירים הזולים, פינדואודואו בידלה עצמה מההתחלה בזכות המודל של קנייה חברתית. לכל מוצר באתר שלה ישנם שני מחירים - מחיר גבוה יותר למי שרוכש את המוצר לבדו ומחיר שני, זול יותר, למי שרוכש אותו כחלק מקבוצה. אחרי שהלקוח בוחר את האופציה של רכישה קבוצתית הוא מקבל 24 שעות לגייס חברים וקרובי משפחה דרך הרשתות החברתיות, כדי שיקנו יחד איתו את המוצר בהנחה.

בימים אלו יכולים הלקוחות הסינים לרכוש בפינדואודואו למשל מארז של 100 מסכות חד-פעמיות ב-11 יואן (5.5 שקל). אם יצרפו חברים המחיר ירד ל-6.8 יואן (3.4 שקל). מארז מפלצתי של שני סכיני גילוח עם מחסנית של 36 סכינים להחלפה נמכר בקנייה קבוצתית ב-2.47 יואן (1.2 שקל). אך המוצר שפינדואודואו הפכה מזוהה איתו במיוחד הוא דווקא נייר טואלט, כשמארז 48 גלילים עולה 7.9 יואן (4 שקל).

חואנג הגדיר בעבר את פינדואודואו כהכלאה בין רשת הסופרמרקטים המוזלת קוסטקו לענקית הבידור דיסני. סמל נוסף של החברה הוא המשחקים המובנים באפליקציה שלה, שאמורים להשאיר את הלקוחות נאמנים לאורך זמן. המשחק המזוהה ביותר של החברה הוא גרסה לפארמוויל המוכר, שבה משתמשים צריכים להשקות ולטפח בקביעות עץ פרי וירטואלי לבחירתם. כאשר העץ מגיע לבשלות, פינדואודואו תשלח להם ארגז פרי אמיתי במתנה.

משחק פופולרי נוסף מעניק ללקוחות דד-ליין של יממה לשתף לינקים למוצר שהם חושקים בו עם כמה שיותר חברים. כל חבר שילחץ על הלינק, גם אם לא ביצע רכישה בפועל, יוריד את מחיר המוצר עבור שולח ההזמנות עד לאפס. אופציה מובנית אחרת מאפשרת למשתמשים מתמידים לעשות צ‘ק אין יומי באפליקציה וכך לצבור כסף לקניות עתידיות. משחקים אלו הפכו את פינדואודואו לאפליקציה המועדפת על האוכלוסייה הגדלה של פנסיונרים בסין, שמחפשים בידור נושא פרסים.

המניה עולה על אף הסנטימנט השלילי 

פינדואודואו הונפקה בנאסד"ק ביולי 2018 במחיר 19 דולר למניה ומאז היא זוכה לחיבוק חם משוק ההון. הנתון המלהיב ביותר מבחינת המשקיעים הוא הצמיחה המסחררת במספר המשתמשים הפעילים של פינדואודואו. ברבעון הראשון של 2020 היו לחברה כבר 487.4 מיליון משתמשים חודשיים פעילים בהשוואה ל-289.7 מיליון ברבעון הראשון של 2019, עלייה של 68% תוך שנה. לשם השוואה ל-JD.com הוותיקה היו ברבעון הראשון 387 מיליון משתמשים פעילים ולעליבאבא 726 מיליון.

תקופת הקורונה היתה טובה במיוחד לפינדואודואו, כשהלקוחות הסינים היו נצורים בבית במשך חודשים, קנו ושיחקו יותר ברשת. מגפת הקורונה פגעה גם בהכנסות משקי בית רבים בסין ושלחה לקוחות לחפש מבצעים מיוחדים.

כך קפץ מספר ההזמנות היומיות של החברה מ-50 מיליון בחודש ינואר, לפני פרוץ המגפה, ל-65 מיליון הזמנות ביום בתחילת מאי. בפסטיבל הקניות וההנחות הסיני 618 שנערך החודש דיווחה פינדואודואו על זינוק של 510% במכירת מזון לתינוקות, סימן חשוב לכך שלקוחות סומכים על הפלטפורמה גם עם דברים חשובים יותר מנייר טואלט.

על אף הסנטימנט השלילי מאוד בשוק ההון האמריקאי ביחס לחברות סיניות בעקבות התפוצצות פרשת זיוף ההכנסות ברשת בתי הקפה הסינית לאקין קופי, מניית פינדואודואו הצליחה לרשום ראלי מרשים שהכפיל את מחירה מתחילת השנה. בעקבות הראלי חואנג, שעדיין מחזיק 45% ממניות החברה, טיפס מהעשירייה השנייה ברשימת עשירי סין למקום השני.

אך לא כולם מתרשמים מהמספרים שמפיקה החברה באותה מידה. בניגוד לעליבאבא ו-JD.com, פינדואודואו עושה את הכנסותיה לא מעמלות קבועות שמשלמים הסוחרים באתר אלא ממכירת שירותי שיווק אונליין, קידום סוחרים בתוצאות החיפוש או פרסום באנרים ופרסומות באתר בתשלום. המשמעות היא שאין קשר ישיר בין הצמיחה המואצת בנפח העסקאות ומספר הלקוחות לבין העלייה בהכנסותיה, שבינתיים איננה כל כך מהירה כפי שהאנליסטים ציפו.

גם מתוך ההכנסות שהחברה מפיקה, 80% מופנים להוצאות מכירה ושיווק כדי לשמר את הטראפיק לאתר. בעבר נחשב המודל של פינדואודואו לכזה שמגייס לקוחות באופן אורגני, מפה לאוזן, דרך שיתופי המבצעים שעושים המשתמשים עם חבריהם, אך כיום זה רחוק מלהיות המצב. כשהחברה תפסיק לחלק ארגזי פירות וכסף למי שעושים צ‘ק אין יומי, הצמיחה המטאורית שלה עלולה להיעצר. בשורה התחתונה, כמו חברות אינטרנט סיניות רבות, פינדואודואו עדיין מפסידה הרבה כסף ואת הרבעון הראשון של 2020 סיימה בהפסד של 582 מיליון דולר.

בסקירה חריפה שפרסמה חברת המחקר הסינית Guosheng Securities רק במרץ האחרון היא הגדירה את פינדואודואו בתור "הבועה הגדולה ביותר בתולדות האינטרנט הסיני". האנליסטים העריכו כי פינדואודואו תתקשה להגיע אי פעם לרווחיות ונתנו למניה מחיר יעד של 13.8 דולר, ירידה של 62% לעומת המחיר בו נסחרה באותו הזמן. לפחות בטווח הקצר התחזית הפסימית הזאת התבדתה לחלוטין, כשהחברה נסחרה השבוע הרחק מעל, ב-87 דולר. 

קולין חואנג

בן 40 ● נולד להורים פועלים קשי יום בפרברי העיר האנגג’ואו ● זכה באוליפיאדת מתמטיקה במלגת לימודים לתיכון יוקרתי ● בעל תואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת ויסקונסין ● עבד בגוגל בזמן שהונפקה. עזב אותה ב-2007 ● הקים את פינדואודואו ב-2015 ב-8 מיליון דולר בלבד