אקזיט במיליארד דולר: אמזון השליכה חבל הצלה לסטארט-אפ זוקס, וגם קצת לעצמה

רכישת סטארט-אפ הרכב האוטונומי זוקס מסוף השבוע, היא אחת הגדולות בתולדות אמזון, ולא בכדי • מה דחף את זוקס לבצע אקזיט בכשליש משוויה לפני שנתיים ומה המניע הנסתר של אמזון?

הרכב של זוקס. תסייע בהפתחת ההוצאות התפעוליות של ענקית הסחר המקוון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
הרכב של זוקס. תסייע בהפתחת ההוצאות התפעוליות של ענקית הסחר המקוון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"אנחנו רוכשים את זוקס (Zoox) כדי לעזור להפוך את חזון הנסיעות השיתופיות שלה למציאות", כתבה אמזון בהודעתה מיום ו' על רכישת סטארט-אפ הרכב האוטונומי, בעסקה שלפי הפייננשל טיימס הוערכה ב-1.2 מיליארד דולר - אחת מהעסקאות הגדולות של אמזון אי פעם.

בזוקס חוגגים את העסקה, כיוון שהחזון של החברה כרוך בהוצאות גדולות ובפיתוח ארוך טווח, והכיסים של ענקית כמו אמזון יכולים לסייע בכך. לאמזון מצידה יש מניע נוסף ונסתר לרכישה: כבר בטווח הקצר, הטכנולוגיה של זוקס יכולה לסייע לה לחזק את מערך המשלוחים שלה ולחתוך את הוצאותיה התפעוליות.

מוניות חשמליות ללא נהג

זוקס הוקמה ב-2014 וגייסה עד היום כמיליארד דולר לפיתוח המוצר שלה: מוניות חשמליות ללא נהג עם פלטפורמה טכנולוגית לתפעול הצי. ב-2018 החברה הוערכה בשווי של 3.2 מיליארד דולר, אך בשנה האחרונה החברה נכנסה לקשיים פיננסיים, ונאלצה לקצץ עלויות, כולל פיטורין של כ-100 עובדים, שהם כ-10% מכוח האדם שהעסיקה, ועוד כ-120 עובדי קבלן, והחלפת המנכ"ל והמייסד טים קנטלי-קליי, במנכ"לית יוצאת אינטל, איישה אוונס, שהייתה אמורה להוביל את החברה לשלב הצמיחה שלה.

בשנה שעברה, החברה גייסה כ-200 מיליון דולר במתכונת של הלוואה המירה למניות, שהייתה אמורה להצטרף לסבב גיוס גדול יותר שנועד להיסגר בתחילת השנה, אך לפי דיווח ב-Crunchbase, הוא מעולם לא התקיים. עם מגיפת הקורונה והקושי לגייס הון, הצעת הרכישה על ידי ענקית כמו אמזון הייתה כנראה חבל הצלה עבור החברה, שפועלת בתחום שנדרשות עבורו הוצאות פיתוח כבדות. לכן היא נרכשה בקרוב לשליש משוויה בסבב הגיוס הקודם שלה.

למרות ההנחה הגדולה שקיבלה בשווי החברה, הרכישה הזו היא אחת הגדולות שאמזון ביצעה אי פעם: ב-2009 היא רכשה את זאפוס, קמעונאית מקוונת של אופנה והנעלה מלאס וגאס, תמורת 1.2 מיליארד דולר במזומן ובמניות, והפכה אותה לחלק ממערך הקמעונות המקוון שלה עצמה. ב-2013, אמזון רכשה את Goodreads, קטלוג מקוון הכולל אפשרויות חיפוש מתקדמות לספרים וביקורות, תמורת מיליארד דולר. Goodreads התחרתה בחברה שאמזון רכשה קודם לכן, שלפרי, ורכישת המתחרה נתנה לה אחיזה חזקה בשוק הספרים המקוון. ב-2017, אמזון רכשה את רשת המזון האורגני Whole Foods Market, תמורת 13.7 מיליארד דולר. הרכישה הפכה את רשת המזון למרכז הכובד של הנוכחות הפיזית של אמזון.

זו ההשקעה הגדולה ביותר של אמזון בתחום הרכב האוטונומי, אך לא הראשונה שלה. בעבר, אמזון ביצעה בדיקות לשימוש במשאיות אוטונומיות של הסטארט-אפ אמברק עבור מערך השילוח שלה. בנוסף, בשנה שעברה, החברה הובילה סבב השקעה של 700 מיליון דולר בחברות הרכב החשמלי Rivian; ולפני כן השקיעה גם באורורה, סטארט-אפ רכב אוטונומי שהקים כריס ארמסון, שניהל בעבר את תחום הרכב האוטונומי באלפאבית. ההוצאה הגדולה מאותתת שאמזון רוצה להפוך לשחקנית משמעותית בתחום, שמושך את כל הענקיות האחרות, כמו גוגל עם וויימו, אפל עם צי הענק שלה, אינטל עם מובילאיי וחברות כמו טסלה ואובר.

משלוחים באמצעות רחפנים ורובוטים

"להגשים את החזון" של זוקס, בלשון ההודעה של אמזון, הוא פרויקט שכרוך באחריות והתחייבות פיננסית גדולה: כדי לעשות זאת, אמזון תצטרך להשקיע עוד מיליארדים בפיתוח, ייצור ובדיקות, שיארכו שנים ארוכות, ולפי הערכות שהתפרסמו ב-CNBC, מדובר בעלות של כ-2 מיליארד דולר בשנה. אבל לאמזון יש מה להרוויח מהטכנולוגיה של זוקס גם בטווח הקצר, וכך להצדיק את ההשקעה לטווח הרחוק.

עסקיה המרכזיים של אמזון הם קמעונות וענן, כאשר הקמעונות מניבה את עיקר נפח הכנסותיה, אך גם אחראית על מרבית הוצאותיה. לכן, אמזון מחפשת כל הזמן דרכים חדשות להוזיל את ההוצאות התפעוליות שלה ולהגדיל את רווחיותה, על ידי צעדים כמו הכנסה של רובוטים לעבודה במחסניה, לובי חזק שהיא מפעילה נגד שכר מינימום גבוה במדינות בארה"ב בהן היא פועלת, וחיזוק מערך המשלוחים הפנימי שלה. הטכנולוגיה של זוקס, שכוללת רכבים חשמליים, ואת הפלטפורמה המפעילה אותם ומנהלת את הצי - יכולה לשמש את אמזון בדיוק לזה.

השקעתה של אמזון במערך משלוחים פנימי יכולה לסייע לה לחתוך מיליארדים בהוצאות התפעוליות שלה, לשפר את מהירות המשלוחים שלה, ולהפחית את התלות שלה בחברות השילוח החיצוניות. משלוחים מהירים, נגישים וזולים הפכו למוקד התחרות של קמעונאים מקוונים. במידה רבה, אמזון מובילה את הסטנדרט החדש בארה"ב ובאירופה, לפיו אם מוצר לא מגיע במשלוח חינמי שמגיע בתוך 24 שעות - הוא לא שווה קנייה. זה סטנדרט יקר שחברות קטנות מתקשות לעמוד בו וקורסות בזמן שאמזון צומחת, אך הוא עולה לה בהוצאות כבדות.

כדי לספק את המשלוחים הללו ללקוחות, החברה משקיעה בנדל"ן פיזי של מחסני ענק, מרכזי מיון קטנים, ומערך שילוח והפצה, שמשמש גם אותה וגם את הסוחרים בפלטפורמה שלה. היא שולחת בעצמה חצי מהחבילות שלה בעולם, לפי דיווח של ה-CNBC משנה שעברה. החברה עובדת על משלוחים באמצעות רחפנים, וכבר משתמשת ברובוטים לשילוח חבילות במייל האחרון בקליפורניה. בנוסף, לחברה צי מטוסים להעברת סחורה ברחבי העולם. במקביל, החברה בונה צי של נהגי משלוחים תחת פלטפורמת המשלוחים שלה - Flex. לפי פרסומים מהשנים האחרונות, הוצאותיה של אמזון על משלוחים עומדות על יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה.