החולה שנפטרה בבית החולים הדסה טופלה בנוגדנים של קמהדע כטיפול חמלה

זהו הניסיון הראשון לטפל בנוגדנים כאלה כטיפול חמלה, שבו משתמשים בתרופה לא מאושרת בחולה שמצבו מאוד קשה

מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
מחלקת מונשמי קורונה / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

חולת הקורונה בת ה-19, שמתה בסוף השבוע הבית החולים הדסה, סבלה ממגוון מחלות רקע. הצעירה טופלה בכל טכנולוגיות ההנשמה הקיימות, וגם בטיפול חדש - נוגדנים מתרומת פלזמה, שעובדו על ידי חברת קמהדע. זהו הניסיון הראשון לטפל בנוגדנים כאלה כטיפול חמלה, שבו משתמשים בתרופה לא מאושרת בחולה שמצבו מאוד קשה. 

 לפי בית החולים הדסה, הטיפול הזה ניתן לראשונה בעולם, אם כי מספר חברות בעולם מפתחות טיפולים מסוג זה. מד"א החלה באופן עצמאי לאסוף את הנוגדנים מחולים בקורונה שהחלימו.

לאחר הטיפול של קמהדע דיווח בית החולים הדסה על אופטימיות זהירה, בעקבות התייצבות מצבה של החולה. אולם, בסופו של דבר לאור מצבה הקשה מלכתחילה, חלה התדרדרות נוספת במצבה והיא מתה. מבית החולים ומהחברה הודגש כי מדובר בטיפול של מוצא אחרון, אך המוצר מיועד לטיפול בחולים בשלבים מוקדמים הרבה יותר. הניסוי של החברה צפוי להיערך בחולים עם תסמינים, שלא נמצאים בשלב של קריסת מערכות.

המדיניות של קמהדע היא לא לדווח על טיפולי חמלה, אלא רק על ניסויים קליניים. בעקבות הדיווח של הדסה לפיו נראה כי מצבה של המטופלת מתייצב, מניית קמהדע  עלתה ב-11%. עם ההודעה על מותה חזרה המניה למחיר הקודם. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 388 מיליון דולר.

הטיפול שניתן לצעירה הוא הטיפול הראשון בעולם בנוגדנים שהופקו מפלזמה לצורך טיפול במחלת הקורונה (Covid-19). בעבר כבר ניתנו עירויי פלזמה ממחלימים לחולים, אולם המוצר של קמהדע הוא מעט אחר - החברה מפיקה מן הפלזמה קוקטייל של נוגדנים המכיל כמות מסויימת וידועה מראש של נוגדנים שנוצרו בתגובה לווירוס הקורונה, וזאת ללא חלקים אחרים של הפלזמה, כגון חומרי קרישה.

בהמשך, בכוונת החברה לאפיין את הנוגדנים הספציפיים בעלי הפעילות המוצלחת ביותר נגד קורונה ולהפיק רק אותם, תוך ניקוי של נוגדנים אחרים שיכולם להיות בעיתיים.

לעומת חברות אחרות, קמהדע אינה מתכוונת ליצר את הנוגדן במעבדה גם אחרי שתכיר ותאפיין אותו היטב, אלא להמשיך להפיק את הנוגדנים מפלזמה של מבריאים (שיצטרכו להמשיך לתרום דם לאחר החלמתם). למרות שהוא מופק מאדם שהיה חולה, מוצר כזה נחשב למסוכן פחות מאשר נוגדן שנוצר במעברה, ולכן תהליך הפיתוח והאישור שלו הוא קצר יותר.

לפי ארגון BIO, יותר מ-100 חברות בעולם עובדות על גישה מבוססת נוגדנים למלחמה בקורונה. חלקן בגישה של הפקת נוגדנים מתרומות באופן קבוע, וחלקן בגישה של הפקת הנוגדן ואז חיקוי או ריבוי שלו במעבדה. על פי ההערכות, אם טיפול כזה הוא אכן אפשרי, ייתכן והוא יהיה זמין לפני חיסון לקורונה. הוא יהיה מיועד כאמור לטיפול בחולים, ולא למניעה, אלא אולי עבור חולים בסיכון רב מאוד.