אדלשטיין: "אנחנו נמצאים בתחילתו של הגל השני"

על רקע התחלואה הגוברת הציג היום אדלשטיין את תוכניתו לשבועות הקרובים • משרד הבריאות ממליץ על הגבלות באירועים ובבתי כנסת ואיסור על התקהלויות

הצהרת שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות
הצהרת שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות

"אנחנו נמצאים בתחילתו של הגל השני", כך אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין. על רקע התחלואה הגוברת בקורונה, אשר בשבוע האחרון התבטאה בעלייה במספר החולים החדשים, מספר החולים הפעילים ומספר הנפטרים היומי, כמו גם באחוז החיוביים מתוך סך כל מי שעברו בדיקות, הציג היום אדלשטיין את תוכניתו לשבועות הקרובים. 

"מהיום הראשון שלי במשרד החלטתי לא להיות הסמן הימני", אמר אדלשטיין, שבמהלך נאומו היה קצר רוח, תקף הן את האופן שבו התקשורת מציגה את מספר החולים והן את חבריו לממשלה. "החלטתי לקחת בחשבון את שיקולי הבריאות ואת שיקולי הכלכלה, ופעלתי לפתוח את התחבורה הציבורית והאירועים אך הקפדתי לומר שאנחנו עלולים, אם לא נישמע להוראות, להגיע גם לסגירה. הגברתי את האכיפה. נקודת המוצא שלי היא שמי שלא מקיים את ההנחיות מזיק לא רק לעצמו, אלא למשק כולו".

"היום הצגתי את המלצותי לקבינט הקורונה. ההמלצות לא נעימות אך הן הכרחיות כדי לא להגיע למצב של נזק כולל. המשמעות של סגר הוא נזק כלכלי אדיר ממדים. המטרה שלנו מקסימום תועלת ומינימום נזק".

"אחרי מחשבות רבות והתייעצות בתוך המשרד ומחוץ לו, החלטנו שהמתווה הנכון הוא כדלקמן: מתווה אירועים, אני מבקש בנקודה הזו, שאין לי כוונה לפגוע באולמות וגני האירועים. על משרד האוצר יהיה לשפות אותם על ההפסדים שיגרמו להם אם וכאשר ההחלטה הזו תתקבל. הדרישות של בעלי האולמות מוצדקות. 

הגבלות בבתי הכנסת - הגיע הזמן לעשות גם את זה. הגבלת ההתקהלויות. ביקשנו ממל"ג לקיים מבחנים בזום ולא פרונטלית בכל מקום שאפשר לעשות זאת".

"עבודה מהבית בשירות המדינה - אנחנו רוצים להגיע לכך ש-30% מעובדים המדינה יעבדו מהבית", אמר אדלשטיין. "אנחנו לא רוצים עדיין להגביל את הסקטור הפרטי. אני קורא גם לאנשי העסקים בסקטור הפרטי, בכל מקום שאפשר לעשות זאת, תנו לעובדים לעבוד מרחוק". 

"לצערי קיימת תחרות פופוליסטית מי יותר מזלזל בצורך להיזהר מקורונה. קל לייצר שיח פופוליסטי. קל אבל מסוכן. מכיוון שכולנו מאמינים שקורונה היא לא המצאה, עוד שפעת קטנה, אין אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות מאשר זה שנתתי היום בקבינט הקורונה. ביקשתי מהשרים לא רק לבקר אלא גם להציע מה כן". 

"אני שומע 'מה אתם יוצרים פאניקה, אז ימותו כמה זקנים'. כל מי שאומר או מדמיין זאת בסתר ליבו, שידמיין את הסבא והסתבא שלו בין הקשישים שאולי ימותו". 

"יש לי בקשה לנציגי כלי התקשורת. בימים האחרונים יש אופנה של להגיד 'משרד הבריאות מבולבל. פתאום הם מדברים על 600 חולים, על 300 חולים'. זה מזכיר לי את אותו אדם שמגיע לבית משפט אחרי שרצח את הוריו ומבקש רחמים משום שהוא יתום. היו אנשים ששיחקו עם המספרים. לנו אין שום בלבול עם המספרים. אנחנו סופרים מחצות עד חצות".

"אני רוצה לפנות לציבור בישראל. לכל אזרח. רק לא מזמן חלמנו חלומות פשוטים, שאפשר יהיה לחבק את סבא וסבתא ללא חשש, לצאת לחופשה באוגוסט, לתכנן את שנת הלימודים הבאה. זה אפשרי אם כולנו נעשה מה שצריך, ונזרום גם עם ההחלטות הלא נעימות, אנחנו נהפוך את החלומות האלה למציאות".

אדלשטיין התייחס למספר החולים הקשים ואמר כי "זה נכון שאנחנו לא רואים בעת הזו עלייה דרמטית בחולים המונשמים. תסלחו לי עם הציניות, לפעמים אנשים יושבים באולפנים ואומרים 'איפה עשרת אלפים המונשמים'. אני בטוח שאף אחד לא מצטער שאין לנו יותר מונשמים. שימח אותי מאוד שנאמר לנו היום שאנחנו בין המדינות שמבצעות את מספר הבדיקות הרב ביותר. כשעשינו כמות של כ-5,000 בדיקות, המספר לא מספק, היו 0.5% מאומתים. כעת יש 3%. אני מציע לא לסמוך על כך שיש מעט מונשמים, לפעמים הדברים האלה מתפרצים בפתאומיות".

שר הבריאות התייחס גם לתו הסגול ואמר כי "ראינו שדברים כתובים לחוד ומציאות לחוד. אני קורא לכולם לשמור על התו הסגול".

בהתייחסות להתלת אזורים אדומים בערים ספיצפיות, אמר אדלשטיין כי "אני דוחה בשאת נפש את האפשרות שאנחנו מתייחסים באופן שונה לאוכלוסיות שונות. אמירה כזו היא מפלטו האחרון של הנבל. היכן שאפשר לסגור חלק מעיר אנחנו עושים זאת, כדי לא לפגוע בעיר כולה".

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר כי "כדי להכריז על אזור אדום אחד הקריטריונים הוא מספר חולים פעילים, אבל יש קריטריונים אחרים. בטבריה ראינו שחלק מן החולים המאומתים למעשה כבר החלימו. קריטריונים אחרים הם גם מה קצב העלייה. ראינו שקצב העלייה של חולים ביממה היה גדול יותר מאזורים אחרים. הייתה טעות שתוקנה אבל קצב העלייה של מספר החולים היה עדיין גבוה יותר ממקומות אחרים וזה הצדיק את ביצוע ההגבלה".

שר הבריאות ציין את הפרמטרים להכרזה על אזור אדום: "יישובים עם 50 חולים ומעלה, שיעור חולים מעל הממוצע, וקצב עלייה מעל הממוצע. אחרי 3-4 ימים של קריטריונים כאלה, אנחנו מתערבים".

אדלשטיין התייחס למבחנים באוניברסיטאות ואמר כי "האחריות על בריאות הסטודנטים והמרצים היא לא נחלת משרד הבריאות. אילו היו אומרים לנו לא את כל המבחנים אפשר לקיים בשיטה שאתם מציעים, היינו מתפשרים. היו מוסדות שאמרו שאם זו הגישה של הממשלה אנחנו נאמץ אותה אבל אנחנו גם רואים פוליטיקות, אני לא מבין על מה, על בריאות הציבור". 

אדלשטיין נשאל לגבי למי הוא התייחס כשאמר כי 'קיים שיח פופוליסטי', לכך הוא ענה כי "לא דיברתי ספציפית על השרים אבל קיים שיח פוליטי בתחום. אני לא בעד קבלת החלטות במחשכים. אנחנו פועלים כדי שכל הנתונים שיש לנו יהיו גם בידי הציבור. אני שומע דעות שונות, וכמובן שאין לי דרך לפעול בלי השרים האחרים ולכן טוב שיש קבינט קורונה, אבל מציע לכולם להבין שאני בא לשם כנציג מערכת הבריאות הישראלית".

"גם לנו יש איך להשתפר. אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו. כמות הבדיקות שדיברנו עליה וקליטה של 280 איש נוספים לחקירות אפידמיולוגיות וקליטה של עובדי מעבדה נוספים - אנחנו משתפרים כל הזמן ברור לנו שאנחנו לא יכולים לפעול בלי שיתוף פעולה של כל הגורמים", ציין אדלשטיין. "כשהקורונה דעכה, אחד השרים אמר לי - פעילות הקורונה היא כבר לא פעילות הליבה שלנו. עכשיו שוב פתחו מלוניות, שוב חזר שיתוף הפועלה עם פיקוד העורף. לגבי ראשי הרשויות - אנחנו לא יכולים לפעול מול רשות לאומתית. אנחנו לא רוצים להיות שם. אני לא מחלק ציונים אבל שיקחו דוגמה מראשי ערים כמו בת ים ואשדוד ששיתפו פעולה, קיבלו החלטות קשות, אולי לא נעימות. האכיפה בבת ים מתבצעת על ידי הרשות המקומית כי ראשי הערים הבינו שאנחנו באים לטובתם ולא נגדם".

בהתייחסות למערכת החינוך, אמר השר כי "היינו מעדיפים במערכת החינוך לראות את הקפסולות. אמרו לנו שזה לא יישים, אנחנו מחכים שיביאו לנו את התוכנית עם המקסימום האפשרי. ברור לנו שאי פתיחת המערכת לגילאים הצעירים משמעותה דה פקטו השבתת המשק".

המגבלות עשויות לשוב

מוקדם יותר היום רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ייתכן שיושבו חלק מן המגבלות, למשל לגבי עריכת אירועים ולגבי עבודה מן המשרד עבור עובדים שאינם חיוניים. אולם, לא ברור האם תהיה הכרזה על כך  בהמשך היום.

כאשר נכנס אדלשטיין לתפקידו, הכריז כי הוא בעד מדיניות של הקלה על המגבלות, ואכן כל הצעדים בהם נקט עד כה היו בכיוון זה. במקביל הגדיל את מספר הבדיקות. אולם, ייתכן שהעלייה בתחלואה למרות ההנחיות לריחוק, הגיינה ושימוש במסיכות (אשר לא מבוצעות על ידי רבים מתושבי המדינה), עלולה לחייב אותו לבצע גם צעדים לא פופולאריים, אל מול המחאות ההולכות וגוברות של הציבור, בעיקר העצמאים ומגזר התרבות והאירועים.