גם הסכסוך בשיכון ובינוי מגיע לסיומו: אייל לפידות עוזב את תפקידו כמנכ״ל

החברה הודיעה הערב לבורסה כי לפידות יעזוב את תפקידו בהסכמה • זאת לאחר הדיווחים על חוסר שביעות רצון מצד בעל השליטה נתי סיידוף והדירקטוריון ועל הכוונה לפטרו

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי
אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

שנה וקצת בלבד לאחר שמונה למנכ״ל שיכון ובינוי, אייל לפידות עוזב את תפקידו. ברקע, ניסיון הדחה מצד בעל השליטה נתי סיידוף והיו״ר תמיר כהן שמסתיים כאמור הערב בהסכמה על סיום התפקיד.

חילוקי הדעות בין הצדדים נסובו בין היתר על מעורבותו של לפידות בפרשת כלל ביטוח, שם, כבעל מניות מיעוט, ניסה להוביל להדחת המנכ״ל. אלא שמאחורי הקלעים היו אירועים נוספים שבבסיסם מחלוקות אישיות והרבה מאוד קרבות אגו.

שני הצדדים התבצרו בשבועיים האחרונים בעמדותיהם, וההסכמות כעת מונעות סכסוך משפטי. לפידות נחשב מנהל דומיננטי אבל גם כזה שלא מוכן לקבל התערבות חיצונית או דעות שונות משלו.

עם הגעתו לחברה אושרה ללפידות אחת מחבילות התגמול הגבוהות ביותר שניתנו אי-פעם למנהל שכיר בישראל. עיקר התגמול התבסס על חבילת אופציות שהוענקה לו, שבמימושה המלא הייתה מהווה כ-5% מהונה של שו"ב. כפי הידוע, לפידות מימש לאחרונה את החלק הראשון בחבילה, בהיקף של 30-20 מיליון שקל.

החבילה ההונית שהוענקה ללפידות כוללת 20.1 מיליון אופציות, במחיר מימוש של 7.5 שקל לאופציה, הטבה שעל בסיס מחיר המניה הנוכחי (12.3 שקל) מוערכת היתרה שלה בשווי של כ-80 מיליון שקל.

מדיווח נוסף שפרסמה החברה עולה כי עד כה לא בוטלו האופציות והמניות החסומות שהוענקו בעבר לבכירים בשיכון ובינוי, ובהם גם ללפידות.

לפי תנאי החוזה שלו, במקרה של סיום העסקה טרם תקופת מימוש של נתח מסוים מהאופציות, תסיים תקופת המימוש שלהן תוך כ-5 חודשים, וכן כי במקרה בו מועד סיום העסקת לפידות יהיה לפני מועד הבשלה של אופציות, הן תפקענה ללא פיצוי.

בכל מקרה, תנאי החוזה הבטיחו ללפידות "מצנח זהב" מפנק של לפחות כמה מיליוני שקלים במקרה של סיום העסקתו. הגם שהוא מסיים מוקדם מהצפוי - יקבל תגמולים ודמי הסתגלות בשווי המשכורת החודשית והתנאים הנלווים עד שנה ממועד פרידתו מהחברה, וכן זכאות לתגמול הוני ומענק שנתי.

בעל השליטה בשיכון ובינוי, נתי סיידוף, רכש את השליטה בחברה (47%) מידי המיליארדרית שרי אריסון תמורת כ-1.1 מיליארד שקל. העסקה בין הצדדים הושלמה ביולי 2018 ומאז הרוויח סיידוף "על הנייר" כמעט 2 מיליארד שקל, מרביתם לאחר שנודע דבר מינויו של לפידות במרץ אשתקד.

לפיטורי לפידות חברו מספר גורמים. העיקרי שבהם, כך נראה, היה נסיונו להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח לאחרונה. הממונה על שוק ההון דחה את בקשת לפידות, המחזיק ב-4.2% ממניות כלל ביטוח. בסוף אפריל 2019 הוא פרש מתפקיד מנכ"ל הפניקס לאחר עשור, כשנכון לאותו מועד החזיק ב-1% ממניות הפניקס; ייתכן שגם היום הוא מחזיק במניות אלה, כאשר כבר אין חובת דיווח לגבי החזקה זו.