לא רק בריאות והייטק: המלצות ההשקעה של האנליסטים של הפועלים

ביחידת המחקר של בנק הפועלים ממליצים להתמקד (בבורסות של ארה"ב) בהשקעה  במגזרי הטכנולוגיה, בריאות, שירותי תקשורת, צריכה מחזורית וצריכה בסיסית •  האנליסטים של הפועלים פחות מתלהבים ממגזרי התעשייה, תשתיות, אנרגיה,  נדל"ן מניב וחומרי יסוד

וולס פארגו/  צילום: רויטרס
וולס פארגו/ צילום: רויטרס

למרות החששות הגלובליים מהמשך התפשטות מגפת הקורונה, שוקי ההון בעולם, ובעיקר בארה"ב, ממשיכים במגמת התאוששות. מדד ה-S&P 500 רשם עלייה של כ-42% מרמת השפל שנרשמה ב-23 במרץ, וחרף העלייה ברמת החששות בשבועות האחרונים, הוא נמצא כעת במרחק של כ-1.6% בלבד מרמתו בתחילת השנה. מדד הנאסד"ק, הכולל בעיקר חברות מסקטור הטכנולוגיה והתקשורת, רשם התאוששות חדה אף יותר, של 53% מנקודת השפל, ומאז תחילת השנה עלה בכ-17%, והוא מבין המדדים הבודדים הנמצאים בטריטוריה החיובית.

בשבועות האחרונים חלה התמתנות מסויימת במגמה החיובית שאפיינה את שוק המניות האמריקאי מאז חודש אפריל. עם זאת, התיקון החד שנרשם במדדים מאז סוף מרץ התרחש חרף התאוששות הדרגתית בלבד של הכלכלה הריאלית תוך עלייה חדה באבטלה.

כלכלני יחידת המחקר של בנק הפועלים מציינים, בסקירה שפרסמו בימים האחרונים ושהגיעה לידי "גלובס", כי "את הפער בין ביצועי המניות לבין הכלכלה הריאלית ניתן להסביר באמצעות הפער הקיים בין צעדי התמיכה המוניטרית המתוזמנת היטב וחסרת התקדים של הבנקים המרכזיים בעולם, בראשם הפד האמריקאי, בשוקי האשראי, בסקטור הפרטי והעסקי ובשווקים הפיננסים, והתמיכה הפיסקאלית בהיקפים רחבים של ממשלות ברחבי העולם, תוך הכרזה על פרויקטים רבים בתחום התשתיות".

גם ההסרה ההדרגתית של הסגר ברחבי העולם היוותה גורם תומך לשווקים, אם כי חששות מפני התפרצות נוספת של המגפה ועלייה מחודשת במספר הנדבקים בעולם ציננו מעט את השווקים לאחרונה, מציינים מחברי הסקירה, האנליסטים אילן גרינברג, שי צסלר ויקירה קוניצ'זסקי.

ברמה הסקטוריאלית, הם מציינים, קיימת שונות גבוהה בביצועים מתחילת השנה: הסקטורים בארה"ב שהוכיחו עמידות גבוהה להשלכות המשבר הם לאו דווקא הסקטורים הדפנסיביים, כפי שהיינו מצפים בשעת משבר, אלא דווקא הסקטורים שהשכילו לתת מענה מדויק למציאות הקיצונית שהתהוותה כתוצאה מהסגר: סקטור הטכנולוגיה שהיה ערוך באופן מיטבי להשלכות הריחוק החברתי (עבודה, לימודים ותקשורת חברתית) וסיפק שירותים ותמיכה בתחום, סקטור הבריאות שנתן מענה ישיר לאתגר הבריאותי הקשור במגיפה ופיתוח חיסון לנגיף, סקטור התקשורת שסיפק שירותי סטרימינג וגיימינג למיליוני משתמשים ברחבי בעולם שהיו נתונים בסגר, וסקטורי הצריכה הבסיסית והמשתנה ששיקפו את נטיית הצרכנים ברחבי העולם להמשיך לצרוך (מוצרי בסיס בשיא המשבר ובהדרגה גם מוצרי מותרות).

מנגד, "סקטורים אחרים נותרו מאחור והפגיעה בהם עדיין ניכרת, על רקע אי וודאות לגבי קצב ההתאוששות שלהם, כדוגמת: סקטור האנרגיה, תעשייה, תעופה, תיירות, נדל"ן משרדי, תשתיות וכו'".

מעלים דירוג המלצה ל-5 הבנקים הגדולים

אז מה צפוי בהמשך ? למרות העליות החדות של החודשים האחרונים, כלכלני הפועלים מוסיפים להמליץ על מגזרי הטכנולוגיה, הבריאות ושירותי התקשורת בוול סטריט ב"תשואת יתר", "על רקע הערכות כי חברות אלו יוסיפו ליהנות מהמגמות המאפיינות את השווקים בחודשים האחרונים".

בתוך המגזרים האלה, תתי הסקטורים המומלצים להשקעה הם תוכנה, מיקור חוץ, ייעוץ IT, ציוד תקשורת, חומרה ואחסון (בתוך סקטור ההייטק);  ציוד, שירותים וביטוח, פארמה, מדעי החיים (בסקטור הבריאות);  מדיה אינטראקטיבית, סרטים ובידור (בשירותי תקשורת). 

עוד הם ממליצים "תשואת יתר" על סקטור הצריכה הבסיסית , "בעיקר בשל אופיו הדפנסיבי ויכולתו לאזן את רמות הסיכון בתיקי ההשקעות (בעיקר אם יתממש תרחיש גל שני), אם כי אנו מדגישים כי סקטור זה צפוי להציג ביצועי חסר במקרה של התאוששות מהירה מהצפוי של הכלכלה". בתוך הסקטור הזה מומלץ להתמקד בחברות המשקאות הקלים, מוצרי צריכה לבית ומרכזי קניות. 

האנליסטים גם מעלים את ההמלצה לסקטור הצריכה המחזורית ל"תשואת יתר", על רקע "רוח גבית חיובית הודות לפתיחה ההדרגתית של הכלכלה, חזרה של חלק משוק העבודה לפעילות, ושיפור הדרגתי בסנטימנט הצרכנים. גם ההסטה המתמשכת למכירות ברשת, על חשבון חנויות פיזיות, שקיבלה תמיכה משמעותית במהלך מגפת הקורונה, צפויה לאפשר בטווח הארוך שיפור בשולי הרווח, תוך הפחתת התלות בפעילות מרכזי הקניות". בתוך הסקטור הזה הם ממליצים להתמקד במניות של חברות השיווק ברשת, הנעלה, הלבשה, שיפור הבית וחנויות קמעונאות.

בנוסף, הם מעלים את ההמלצה ל-5 הבנקים הגדולים בארה"ב ל"תשואת יתר" ( וולס פארגו, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, ג'יי.פי.מורגן ו-US Bancorp ). זאת, בעיקר על רקע תמחור נוח (רמת מכפיל ההון הממוצעת של הבנקים הגדולים עומדת כעת על כ-0.9, לעומת 1.4 בתחילת השנה, ולעומת 1.17 ממוצע היסטורי ב-5 השנים האחרונות). זאת, תוך שימת דגש על רמת הסיכון הגבוהה המגלמת חששות מפני גל שני, התאוששות איטית של הכלכלה ורמת תשואות נמוכה הפוגעת ברווחיות הבנקים גם בטווח הבינוני והארוך. עם זאת, "השקעה זו מתאפיינת בתנודתיות גבוהה ומגלמת צפי להתאוששות מהירה של הכלכלה, שבמידה ויתבדה, הדבר עלול לבוא לידי ביטוי בתשואות", הם מציינים. 

האנליסטים של הפועלים פחות מתלהבים ( המלצת "תשואת שוק" ) ממגזרי התעשייה ( פגיעה קשה בייצור ובתפוקה, לצד ירידת מחירים), תשתיות ( ירידה בביקושים לחשמל, עלייה הדרגתית במחירי התשומות) , אנרגיה ( מצב פיננסי רעוע, תנודתיות חדה ואי ודאות לגבי מחיר הנפט ), נדל"ן מניב (מיקוד בטכנולוגיה ומסחר באינטרנט לצד הימנעות מישיבה במשרדים ותיירות) , וחומרי יסוד ( ירידה במחיר חומרי הגלם וגיוון מחייב בחירה ממוקדת).

 

*** הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.