סקר: שיעור העסקים בהובלת נשים שנסגרו בתקופת הקורונה גבוה משיעור העסקים בהובלת גברים

מהסקר שערכה פייסבוק יחד עם ארגון המדינות המפותחות OECD בקרב עסקים קטנים ובינוניים עולה עוד כי במדינות אירופה אחוז החברות שצמצמו את מספר העובדים היה הנמוך בעולם • מה קרה בישראל?

עסקים סגורים בתקופת משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בתקופת משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

עסקים קטנים ובינוניים בהובלת נשים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיסגר בהשוואה לעסקים בהובלת גברים. כך עולה מסקר שערכה חברת פייסבוק יחד ארגון מדינות ה- OECD . מהסקר שנערך בקרב כ-30 אלף עסקים ב-50 מדינות, עולה כי שיעור סגירת העסקים בהובלת נשים, היה גבוה ב-7% משיעור העסקים בהובלת גברים שנסגרו. על הסקר חתומים סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג והסטטיסטיקאי הראשי והמנהל בפועל של אגף סטטיסטיקה ודאטה בארגון המדינות המפותחות OECD.

הסקר בדק כמה עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בתקופה שבין ינואר למאי השנה וגילה כי בחלק מהמדינות, כמו אירלנד ובנגלהדש, נסגרו למעלה ממחצית העסקים. כצפוי, אחד הסקטורים שנפגעו בשיעור המשמעותי ביותר הוא סקטור התיירות ותחומי האירוח וארגון האירועים בהם נסגרו כמחצית מהעסקים - 54% בתחום התיירות ו-47% בתחום האירוח והאירועים.

הסקר בדק כיצד השפיעה המגפה על העסקת כוח האדם בעסקים קטנים ובינוניים וגילה כי באירופה אחוז החברות שהפחיתו את מספר העובדים עמד על 20, לעומת 34% בצפון אמריקה, ו-40% בדרום אסיה. אחוז החברות שהגדילו דווקא את מספר העובדים בעקבות המגפה, נע בכל האזורים בין 2% ל-4%.

עוד עלה מהסקר כי רק כ-23% מהעסקים זכו לסיוע - לרוב ממענקים והלוואות ממשלתיות. מקרב אלה שלא קיבלו סיוע, 27% דיווחו כי בתקופת הסקר לא היתה קיימת אפשרות סיוע זמינה עבורם.

מהסקר עולה עוד כי קיים פער לא מבוטל בין גברים לנשים במספר העסקים הקטנים שלא מעסיקים עובדים - 37% מהעסקים בהובלת נשים לעומת 24% בהובלת גברים, וכן כי עסקים בהובלת נשים פועלים בתחומים שגילו רגישות גבוהה יותר להיפגע מהשפעות מגפת הקורונה.

הסקר בדק גם את ההבדלים בין גברים לנשים גם במעטפת המשימות שנוספה בשל העבודה מהבית וגילה כי כ-23% מהנשים עבדו 6 שעות יומיות ומעלה במשימות הנוגעות לבית ולילדים, לעומת 11% בלבד מהגברים.

בישראל, על פי הסקר, 58% מהעסקים דיווחו על ירידה בהכנסות, ו-34% צמצמו את מספר העובדים. באשר לעתיד הממצאים מצביעים על סנטימנטים מעורבים - בעוד ש-45% סבורים כי תזרים המזומנים יהווה אתגר בחודשים הקרובים, 59% אופטימיים בנוגע לעסק שלהם. בישראל נערך הסקר בין ה-28 ל-31 במאי, והשתתפו בו 423 נסקרים.