משרי הממשלה, דרך יו"ר ועדת הכספים ועד לנגיד בנק ישראל: לא כולם מסכימים עם תוכנית הצ'קים של נתניהו

נגיד בנק ישראל אמר כי "אני חושב שיש דרכים טובות יותר ויעילות יותר לסייע ולהגדיל את הביקושים" • שר הרווחה איציק שמולי צייץ כי "צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית מענקים במשרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית מענקים במשרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

התוכנית לחלק כסף לכל אזרחי ישראל היא תקדימית מאוד בהרבה מאוד מובנים, ומעוררת מחלוקת רבה גם בקרב שרי הממשלה והצמרת הכלכלית של המדינה. הבוקר (ה') התראיין בגלי צה"ל נגיד בנק ישראל אמיר ירון. כשנשאל אם הוא תומך בתוכנית הזו, השיב "חשוב מאוד לסייע, אבל חשוב יותר לסייע למי שצריך. הקונטקסט של התוכנית הוא הגדלת ביקושים. מתחילת המשבר אנחנו בבנק ישראל הפעלנו שורה של צעדים שנועדו לתמוך בציבור ובכלכלה, לשמור על השווקים ולאפשר סביבת אשראי נוחה לעסקים ולמשקי הבית".

ירון הוסיף כי "אנחנו שותפים לשולחן קבלת ההחלטות של ראש הממשלה ושל שר האוצר, וחלק גדול מההחלטות שהתקבלו הן בתמיכתנו. עם זאת, ביחס להחלטה שעליה הוכרז אתמול בערב, אני חושב שיש דרכים טובות יותר ויעילות יותר לסייע ולהגדיל את הביקושים. למשל, אפשר באופן חד פעמי ורטרואקטיבי להעלות את שיעורי דמי האבטלה".

כשנשאל ירון אם נתניהו התייעץ עמו לפני שהחליט על התוכנית, ענה כי "היינו בדיונים מקדימים, אבל לא בדיון שבו התקבלו ההחלטות הסופיות. על התוכנית הספציפית הזו שמעתי מהתקשורת".

נגיד בנק ישראל הוא לא היחיד מבין מקבלי ההחלטות שלא מסכים עם התוכנית. אמש גם השרים איציק שמולי ועמיר פרץ צייצו נגד. "אני מברך את המצטרפים החדשים למחנה הסוציאליסטי. הכלכלה נעה מלמטה, כמו שהעלאת שכר המינימום הביאה לצמיחה המשמעותית ביותר, כך צריך כעת להרים את אלו שנמצאים למטה בשגרה, ואלו שהצטרפו אליהם עקב המשבר. דמי אבטלה לעצמאים, עובדים סוציאליים, נכים וקשישים, אחים ואחיות ואת הנותר נחלק באופן שיוויוני", צייץ פרץ.

שר הרווחה שמולי מצדו צייץ: "עדיף שהמסוקים עם המזומנים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריכים במקום מעל לעננים..80 אלף בעלי עסקים נותרו בינתיים מחוץ למערך הפיצויים, חסרים תקציבי חירום למתווה הנכים, לילדים בסיכון ולקשישים בודדים, העו״סים שובתים כבר 10 ימים. צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים".

יו"ר ועדת יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני תקף: "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים?. אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

גם בשותפה הבכירה בקואליציה, כחול לבן, לא כולם אהבו את התוכנית. השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש הכהן טענה כי "אסור לשפוך ים של כסף (שישה מילארד) ללא הבחנה בין עשירים לעניים. זו לא תוכנית. זה פופליזם".

גם השר מיכאל ביטון מכחול לבן צייץ: "כשחיילים משוחררים מראשית הקורונה קיבלו 0 כסף אמיתי וחדש , זה לא הזמן לחלק כסף למי שלא צריך. לא אאפשר למחוק להם את הפיקדון שלהם , העתיד שלהם. נדרוש סיוע מיוחד ואמיתי לעשרות אלפי החיילים שיצאו לשוק בימי קורונה ומתקשים למצוא פרנסה. ידענו לסייע לחיילים בודדים משוחררים, עכשיו לכולם".