תהפוך לישראלית הגדולה בוול סטריט? Wix צומחת מהר במספר המשתמשים ובהכנסות, אבל גם הפסדיה גדלו

המניה טיפסה מתחילת השנה ביותר מ-150% לשווי 16.7 מיליארד ד' • ברבעון השני צמחו ההכנסות ב-27%, אך עלייה חדה בהוצאות השיווק והמכירה הובילו להפסד של 58 מיליון ד' • נשיא החברה ניר זוהר: "המעבר לשימוש יותר עמוק של עסקים קטנים באינטרנט קרה מהר בגלל הנחיצות שנוצרה"

אבישי אברהמי / צילום: יונתן בלום
אבישי אברהמי / צילום: יונתן בלום

השפעות משבר הקורונה מובילות את חברת האינטרנט הישראלית Wix להציג רבעון יוצא דופן, עם גידול עצום במספר המשתמשים החדשים והמשך צמיחה בשיעור דו-ספרתי בהכנסות ובגבייה. עם זאת, על רקע השקעות חריגות בשיווק במטרה למקסם את הפוטנציאל שלה, רשמה החברה ברבעון החולף הפסד נקי, בעוד האנליסטים ציפו ממנה לרווח.

Wix, שהוקמה ומנוהלת על ידי אבישי אברהמי, מספקת פלטפורמה להקמה וניהול של אתרי אינטרנט. חלק ניכר מלקוחותיה הם עסקים קטנים ובינוניים, שעל רקע מגפת הקורונה נאלצו לסגור את עסקיהם הפיזיים ולהגדיל נוכחות באונליין. אף שהיא עדיין חברה מפסידה, Wix נהנית ממגמה זו, ובהתאם גם מנייתה מזנקת: מתחילת 2020 טיפסה המניה ב-153%, ולפני פרסום הדוחות, היא הגיעה למחיר שיא של כמעט 310 דולר, שמשקף לחברה שווי שוק של 16.7 מיליארד דולר.

עקפה בשווי את נייס ואת טבע

בחודשים האחרונים עקף שווי השוק של Wix לא מעט חברות ישראליות אחרות, כולל אמדוקס, נייס וטבע, ואם המגמה החיובית תימשך, הרי שהיא תעקוף בקרוב גם את צ'ק פוינט ששווייה 17.6 מיליארד דולר, ותהפוך לחברה הישראלית בעלת השווי הגדול ביותר הנסחרת בוול סטריט (ובכלל).

סמנכ"ל הכספים, ליאור שמש, ונשיא החברה, ניר זוהר, התייחסו לנושא בראיון ל"גלובס". לדברי שמש, "כשמסתכלים על התנהגות המניה במיוחד בתקופה האחרונה, זה כאילו המהות של החברה היא להתמודד עם תקופה כזו של משבר הקורונה, אבל זה לא באמת נכון. זה מה שהחברה עושה תמיד, זה פשוט בא לידי ביטוי בצורה מובהקת יותר כיום.

"אני מדבר עם משקיעים, והדרך שבה הם עושים ולואציה לחברות פשוטה מאוד: בודקים את תזרים המזומנים קדימה. המשקיעים מבינים שלחברה יש פוטנציאל גדילה משמעותי מאוד, גם ברמת המוצרים שאנחנו מוציאים וגם ביכולת להמשיך לצמוח בשוק עם סל המוצרים הקיים, שמאוד מותאם לתקופה. עניין נוסף הוא שאנחנו כבר לא נחשבים חברת Small cap, אלא Large cap, ומגיעים משקיעים מסוג טיפה שונה".

זוהר: "בשוק המניות, המחיר משקף את העתיד שהאנשים צופים לחברה. על רקע המשבר הגלובלי שנוצר, אנשים מחפשים עוד יכולות לייצר הכנסה. אבל השינוי עצמו בתפיסה לא קרה בגלל המשבר - המעבר לשימוש יותר עמוק של עסקים קטנים ובינוניים באינטרנט להרחבת הפעילות שלהם היה קורה בכל מקרה. זה פשוט קרה הרבה יותר מהר בגלל הנחיצות שנוצרה. משקיעים מבינים את זה, ומבינים את היכולת של Wix לפתור כשלי שוק באמצעות הטכנולוגיה".

הגבייה ברבעון קפצה ב-33%

בינתיים, ברבעון השני הצטרפו ל-Wix לא פחות מ-9.3 מיליון משתמשים חדשים, מתוכם 346 אלף מנויים משלמים (לשם השוואה, ברבעון המקביל ב-2019 הצטרפו 5.7 מיליון, מתוכם 132 אלף משלמים). ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-236 מיליון דולר, צמיחה של 27.3% וגבוה מתחזיות האנליסטים, ובמחצית הראשונה ההכנסות צמחו ב-25.7% ל-452 מיליון דולר. הגבייה ברבעון קפצה ב-33% ל-266 מיליון דולר.

תוצאות הרבעון של Wix
 תוצאות הרבעון של Wix

לפי כללי החשבונאות המקובלים, הפסדי החברה העמיקו ברבעון השני ובמחצית הראשונה של השנה: הרבעון הסתיים עם הפסד נקי של 57.7 מיליון דולר, והמחצית עם הפסד של 96.9 מיליון דולר. זאת, על רקע גידול משמעותי בהוצאות התפעוליות ובעיקר בהוצאות השיווק והמכירה, שהסתכמו ברבעון ב-119 מיליון דולר - 67% יותר מהרבעון המקביל, ובמחצית הסתכמו ב-215 מיליון דולר - גידול של 37%.

בהתאם, הושפעה לרעה גם השורה התחתונה על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, ובראשם התגמולים ההוניים לעובדים. Wix עברה ברבעון מרווח להפסד נקי של 14.2 מיליון דולר, שהם 26 סנט למניה, ובמחצית השנה עברה להפסד של 14.6 מיליון דולר, שהם 27 סנט למניה.

"הדרך הכי טובה להסתכל על זה היא כעל משהו סופר-חיובי", אומר שמש. "בגלל סדר הגודל של הביקוש למוצרים שלנו, היה טיפשי לא להמשיך ולהשקיע בשיווק, במיוחד שזה באותה רמת יעילות כמו קודם. לא הסתכלנו על השורה התחתונה, ויצרנו Cohort (מספר המשתמשים החדשים בתקופה; שח"ו) שהולך לייצר לנו הכנסות של 570 מיליון דולר בתקופה של שמונה שנים. ההשקעות בשיווק, על רקע הקפיצה המשמעותית, פשוט יצרו עיוות שמקורו בטיימינג".

זוהר משווה זאת לרכישת חברה, שהיתה מוסיפה ל-Wix הכנסות לאורך תקופה. "במקרה כזה, היינו מוציאים את הכסף והסכום לא היה נכנס לדוח רווח והפסד, אבל ההתנהלות היא אותה התנהלות: הגבנו להזדמנות", אמר. הוצאות השיווק ברבעון כללו, לדבריהם, "המון קמפיינים בהמון מדינות שונות ושפות שונות, בוורטיקלים שונים של פעילות".

תחזית צמיחה לרבעון השלישי

ב-Wix מציינים כי המגמות החיוביות ממשיכות גם כעת. התחזית לרבעון השלישי היא להכנסות של 247-250 מיליון דולר - צמיחה של 26%-27% מהרבעון המקביל, וגבייה של 270-275 מיליון דולר - צמיחה של 31%-34%. התזרים החופשי יהיה 15-17 מיליון דולר, להערכת החברה.

"המספרים מדברים בעד עצמם", אומר זוהר. "התקופה הזאת חידדה את הצורך של עסקים בכל העולם לעבור לאונליין. לנו יש פתרונות עסקיים שונים: לחנויות, צלמים, מסעדות, מלונאות וכדומה".

המעבר לעבודה מהבית משפיע על התוכניות שלכם להקמת המטה החדש בצפון תל אביב?
זוהר: "לא שינינו שום דבר, ואנחנו מקווים שעד להשקה של המטה בעוד קצת פחות משנתיים, כבר יהיה פתרון לעניין הקורונה, גם אם היא לא תיעלם. אנחנו מאמינים בעבודה מהמשרד. אמנם אנחנו לא פוסלים עבודה מהבית, אבל לא נהיה מהחברות שעוברות ל'רק דיגיטל'. יש המון ערך בכך שעובד מגיע למשרד, מהמפגש הקריאטיבי והמגע. אגב, הרבה חברות פיטרו ועצרו גיוסים - ואילו אנחנו בתקופת הקורונה גייסנו 600 עובדים, מתוכם 235 בישראל".

בעלת המניות הגדולים ב-Wix היא חברת ההשקעות האמריקאית T.Rowe Price, שמחזיקה ב-10.5% ממניות החברה בשווי נוכחי של 1.7 מיליארד דולר, לאחר שהגדילה את ההחזקה בה באחרונה. חברת Baillie Gillford מסקוטלנד החזיקה, לפי הדיווח האחרון, ב-7.6% מהמניות בשווי נוכחי של 1.2 מיליארד דולר.

בלקרוק מכרה בחודשים האחרונים חלק מהחזקתה ב-Wix ונשארה עם 4.4%, וקרן מנגרוב, שהשקיעה בחברה עוד לפני ההנפקה בנאסד"ק, מכרה חלק ניכר ממניותיה ברווח מכובד בשנים קודמות, ונותרה עם 1.8%. המייסד השותף והמנכ"ל, אבישי אברהמי, מחזיק ב-3.6% ממניות החברה, בשווי כ-600 מיליון דולר, והנשיא זוהר ב-1.1% מהמניות, בשווי כ-180 מיליון דולר.