ההפסד הנקי של ישראייר ברבעון הסתכם ב-10 מיליון דולר

על הטיסות לאילת ברבעון השני, אומר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס כי החברה הפסידה 1.5 מיליון דולר

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

ישראייר מסכמת את הרבעון השני של שנת 2020 שתיזכר כשנה הגרועה ביותר בענף התעופה: ירידה של 84% במחזור המכירות מ-119 מיליון דולר אשתקד ל-20 מיליון דולר כעת, ההפסד הגולמי ברבעון הסתכם בכ-2.3 מיליון דולר לעומת רווח של 9.4 מיליון דולר אשתקד, שחיקה של כ- 11.7 מיליון דולר המיוחסת כולה למשבר הקורונה.

עם זאת, החברה מוכיחה כי לקיחת הסיכון והמשך הפעילות על פני הדממה צמצמה את ההפסד. במילים אחרות בהתחשב בתקופה הרעה שעוברת על ענף התעופה, ישראייר מצליחה לחלץ דוחות לא רעים.

ההפסד הנקי של החברה ברבעון הסתכם ב-10 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר ברבעון השני של 2019, כלומר העמקת ההפסד בהיקף של 8 מיליון דולר. כאמור, ישראייר היא החברה הישראלית היחידה שטסה לאורך כל התקופה. היא הטיסה יותר מ-7,000 נוסעים בטיסות השבת ישראלים מיעדים שונים בעולם, היא הפעילה 172 טיסות מטען וכ-400 טיסות פנים בקו לאילת - ישראייר מפעילה טיסות בקו הזה לבדה בשעה שארקיע נמצאת בהדממה מאז חודש מרץ.

על הטיסות לאילת ברבעון השני, אומר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס כי החברה הפסידה 1.5 מיליון דולר. לטיסות אלה קיבלה החברה רשת ביטחון מהמדינה (להשלמת עלויות הטיסה במידה ותפוסת הנוסעים אינה מכסה על כך). הרבעון הנוכחי הכולל את חודש אוגוסט החזק באילת, צפוי להסתיים דומה במספר הנוסעים לאוגוסט של השנה שעברה, אלא שהיות שמחירי הטיסה זולים בכ40% לעומת העונה הקודמת מעריך סירקיס כי טיסות הפני לאילת באוגוסט יסתכמו ב"רווח קטן".

ישראייר הוציאה לחל"ת כ-60% מעובדיה העוסקים בעיקר בתיירות והיא הצליחה לשמור על מאזן סביר לתקופה דרך קיצוץ משמעותי בעלויות התפעול שלה: בין היתר החברה מדווחת על קיצוץ של 1.3 מיליון דולר בעלויות שכר העובדים בחודש דרך הורדה של 20% בשכר המנהלים ו-35%-50% בשכר הטייסים, דרך ניצול ימי חופשה לכלל העובדים בהיקף של 1.1 מיליון שקל. מהלכים אחרים כללו פתיחת הסכמים שכירות והקפאת חלק מהם, והסכמים לתשלומים אל מול ספקים. החברה העבירה עבודות שהיו במיקור חוץ לעובדיה דוגמת הצמדת מדרגות למטוסים או פוש בק למטוסים "מה שמגדיל את המבצעיות אצלנו בלי להיות תלויים באחרים", אומר סירקיס.

ישראייר היא גם הישראלית היחידה בענף שכבר הסדירה את נושא ההלוואה בערבות מדינה באמצעות שני בנקים מלווים - החברה כבר נטלה 75 מיליון שקל מתוך הלוואה בסך של כ-136 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור של 75%. לישראייר צי של 7 מטוסים. מאז פרוץ המשבר החברה הטיסה יותר מ-100 אלף נוסעים.

נושא אחר שנזקף לזכות החברה שבחרה לפעול למרות ועל אף התקופה הוא המוכנות שלה להפעיל טיסות באופן מידי - כך למשל היה בשבוע החולף אחרי שהוכרזו שלוש המדינות שמקבלות ישראלים בלי צורך בבידוד בחזרה לישראל - קרואטיה, בולגריה ויוון. יומיים לאחר ההכרזה החברה כבר הציעה טיסות ליעדים הללו.

סירקיס מפרט מדוע ההחלטה להפעיל את החברה, חרף הסיכון שהיא כוללת עמדה לזכותו. "ההוצאות של חברות התעופה כוללת את ההוצאות הקבועות ואת אלה שנוצרות כאשר חברה פעילה דוגמת הוצאה על דלק, שכר טייסים יחד עם הוצאות בלתי תלויות בהן הוצאות על מטוסים (פחת, הלוואות וכיוצ'), מערכות מחשוב, החזר הלוואות או שכר דירה. יש נטייה לחשוב שאם החברה לא פועלת ההוצאות יגולגלו קדימה אבל זה מתעתע. כשמסתכלים על הדוח מצד אחד רואים הפסד של 10 מיליון דולר שנובע מההוצאות המחויבות (בהן למשל עסקאות גידור על דלק בשווי 3 מיליון דולר) להבדיל מהכנסות תזרימיות שכללו 11 מיליון דולר מהפעילות התעופתית (קרגו ונוסעים) שאחרי כיסוי הוצאות תרמה לתזרים 1.5 מיליון דולר.

מה שלא רואים בדוחות זה את המוכנות של ישראייר שהיא בשיאה, כל המטוסים כשירים וטופלו לאורך כל התקופה, והחברה נכונה להגדיל את ההכנסות שלה עם הגדלת כמות הטיסות בפנים ארצי ובבינלאומי, אם תצטרף מדינה נוספת לרשימת המדינות הירוקות אנחנו ערוכים תוך שעות ספורות לשבץ טיסות במערכות". סירקיס אגב מעריך כי המדינות הבאות יהיו גיאורגיה, הונגריה (בודפשט) ואפילו איטליה. מנגד, סירקיס לא מכחיש כי יש סיכון בגישה שבה נקט: "אם יוכרז על סגר שיטרוף את הקלפים למשל ובכלל אנחנו נמצאים לקראת עונת החורף, חמישה חודשים שהם הפסדים לכל חברות התעופה הישראליות עוד לפני משבר הקורונה".

לצד הטיסות שמספרן גדל בלו"ז, ישראייר צפויה לקבל מטוס חכור מדגם בואינג 777 שישמש אותה לטיסות אד-הוק ליעדים שונים בהם בנגקוק וניו יורק (לא כטיסות סדירות אלא כטיסות שמוזמנות על ידי חברות). לצד הטיסות ליעדי הנופש החברה ממשיכה בטיסות השבת הישראלים (דגש על סטודנטים שמבקשים לחזור ארצה מיעדים שונים) והיא עמלה על פרויקטים דוגמת הטסות של קבוצות כדורגל - כך היא תטיס קבוצה מגיאורגיה שתגיע לשחק בישראל.

לפני כשבוע הוכרז על פתיחת שלושה יעדים שמוכנים לקבל את התיירים הישראלים בלי בידוד עם הנחיתה אולם עם הצגה של בדיקת קורונה עדכנית: קרואטיה, בולגריה ו-4 יעדים ביוון עם מגבלה של 600 איש בשבוע. ישראייר היא החברה שעל כתפיה מונחת פתיחת השמים שעליה הכריזה בחגיגיות שרת התחבורה, מירי רגב. "הפעילות הבינלאומית מפתיעה בעוצמתה", אומר סירקיס", חשבנו שהביקוש יהיה יותר נמוך ובינתיים הוא הולך וגובר ואנחנו נמצאים בקצב של 15 טיסות בשבוע שמוכתב על ידי הביקוש. אנחנו בתדירות של כמעט טיסה יומית לוורנה, יותר מטיסה יומית לקרואטיה וארבע טיסות שבועיות ליוון - שם מגבלת כמות הנוסעים (600 איש לשבוע) מרתיעה את האנשים. אני מעריך שיוון תגדיל ואפילו תכפיל את כמות הנכנסים אליה מישראל אלא אם יהיה שינוי דרמטי בתחלואה".

עוד מספר סירקיס כי הציבור ממתין לרגע האחרון עם הזמנות הטיסות "אולי משום שהנושא של הבדיקות מרתיע לוגיסטית". החברה אף יצאה במיזם עם מרפאת הדסה מדיקל המציעה בדיקות קורונה פרטיות לפיו הנוסעים ישלמו חמישים דולר לבדיקה שאת תוצאותיה יקבלו תוך 24 שעות (לעומת כ-950 שקל המחיר לבדיקה כזו בהדסה מדיקל באופן עצמאי).