פייבר | ניתוח

למנף את המשבר: החדשנות בימי הקורונה יכולה להפוך את העולם למקום טוב יותר

הפתרונות שמולידה המגפה המתמשכת נוצרו כדי לתת מענה לאתגרי המשבר, אולם הם הופכים במהירות לסטנדרט של עולם העבודה החדש, שיימשך גם לאחר שהקורונה תחלוף • החדשנות הזו מייצרת יעילות גבוהה יותר מאי פעם, והופכת את האילוץ להזדמנות עצומה • פייבר כמשל

עבודה מהבית. שיפור ביעילות   / צילום: Utrecht Robin/ABACAPRESS.COM
עבודה מהבית. שיפור ביעילות / צילום: Utrecht Robin/ABACAPRESS.COM

החדשנות נמשכה לאורך ההיסטוריה, אבל לא תמיד היא התקדמה באופן צפוי מראש או לינארי. חדשנות היא "אפיזודית" - תקופות שאופיינו בעלייה בטכנולוגיות חדשות בדרך כלל עולות בקנה אחד עם צמיחה כלכלית מתמשכת ומואצת. על פי מחקרים, הצמיחה בעולם המערבי הסתכמה בכ-6% לכל 100 שנים עד למאה ה-18. לצורך השוואה, האמריקאים נהנו מהכפלת רמת התוצר כל 32 שנה לאורך המאה ה-20, בעוד שלפני כן נדרשו כ-12 מאות (1,200 שנים) כדי להכפיל את רמת התוצר.

המהפכה התעשייתית הראשונה התרחשה החל באמצע המאה ה-18, כשלראשונה הוכנסה אוטומציה מעשה ידי אדם לתהליכים מכניים. במאה ה-19 התחילה המהפכה התעשייתית השנייה, שהביאה עימה את המעבר לתהליכי ייצור המוני, ומאז אמצע המאה ה-20 התרחשה המהפכה השלישית, אשר הביאה לעולם התעשייתי את המחשבים, תוך ייעול חסר תקדים בתהליכי הייצור בענפי התעשייה.

כיום רבים מאמינים כי אנו חיים את המהפכה התעשייתית הרביעית, וכי היא מניעה את קצב החדשנות הנוכחית בשוק. המהפכה הרביעית מאגדת בתוכה טכנולוגיות רבות ומזרזרת את המעבר ההולך ומתעצם של כלל הפעילות האנושית למרחבים מבוססי טכנולוגיה.

בתקופה הנוכחית, בצל הקורונה, כולנו נדרשים לעמוד בפני אתגרים של עולם העבודה החדש, וניכר שהיכולות החשובות להצלחה בעידן זה הן גם היכולות אשר נדרשות מאיתנו כדי להתמודד באופן מיטבי עם המשבר, ולהכין את עצמנו ליום שאחרי. כיצד דיגיטציה וחדשנות יכולות להפוך את העולם למקום טוב יותר לאחר משבר הקורונה?

לדיגיטציה וחדשנות יש פוטנציאל עצום להוסיף ערך לחברה ולתרום לבריאות הציבור, הסביבה והמגוון הביולוגי. טרנספורמציה דיגיטלית מוצלחת תהיה כרוכה בהעצמת אנשים לעבוד בדרכים חדשות, כולל השכלה ומיומנויות חדשות. לאחרונה, יותר ויותר חברות בשוק (גוגל, אמזון ועוד) משחררות מגוון של קורסים לקהל הרחב להכשרות קצרות וממוקדות לפי צורכי השוק, שמשתנים כל כך מהר בימים אלו. אך לא רק הן, ממשלות מציעות מסלולי הכשרה מקוונים, ואם מישהו לא מכיר, גם בישראל תהליך זה צובר תאוצה (את קמפוס IL אתם מכירים? תוצר של משרד הדיגיטל הלאומי. כן, יש כזה).

המציאות החדשה מייצרת הזדמנויות רבות; המעסיקים כיום צריכים עובדים שיכולים לבצע את המשימות אולם יש המון טכנולוגיות ו"טייטלים" (תפקידים) חדשים שלא היו קיימים כלל עד לאחרונה. לדוגמה, תחום ניתוח המידע העסקי - תפקידים חדשים יחסית שהצורך בהם זינק עקב הצפה אדירה של מידע אצל חברות שחייבות לנצח ולהפוך את המידע לתובנות ששוות להן הרבה מאוד כסף.

נגיף הקורונה משנה את הסדר העולמי שהתרגלנו אליו, וכתוצאה מכך השיח והנושאים הטכנולוגיים משתנים יחד עימו, כדי להתמודד עם משבר זה. תהליך זה משתקף גם בשווקים הפיננסיים, שם אנו עדים בחודשים האחרונים לראלי יוצא דופן במניות הטכנולוגיה בארה"ב (לפחות עד תחילת ספטמבר), ובפרט בחמש הגדולות (אמזון, אפל, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט), שעלו לבדן בכ-60% מתחילת השנה (ממוצע משוקלל), בעוד ששאר המניות במדד S&P 500 ירדו בכ-5% בהשוואה לתחילת השנה.

השינוי-בשיח-הטכנולוגי-בעקבות-התפרצות
 השינוי-בשיח-הטכנולוגי-בעקבות-התפרצות

משבר הקורונה שינה סדרי עדיפויות

השינוי בשיח הטכנולוגי לאור משבר הקורונה משתקף במחקר של קבוצת חוקרים מבוסטון, שניתחו כ-150 מיליון מאמרים ביותר מ-30 מדינות, שפורסמו מתחילת השנה ועד למאי, במטרה להבין האם השיח הטכנולוגי השתנה במהלך הקורונה. הממצאים מראים כי מחצית מהנושאים המובילים בתחום הטכנולוגיה טרום המשבר נותרו בעשירייה הראשונה גם במהלך משבר הקורונה, אבל סדר העדיפות השתנה, ובמקביל נכנסו נושאים חדשים כתוצאה מהקורונה. למשל, נושאים כמו ביוטכנולוגיה זכו להתבלט, ויותר ויותר חוקרים מחפשים טיפולים חדשים וחיסון פוטנציאלי לנגיף הקורונה.

לסיכום, אין ספק שמשבר הקורונה הציג את אחד האתגרים הנוראים בהיסטוריה האחרונה בפני הממשלות, העסקים והחברה. ואולם במקביל, המשבר גם מהווה כר פורה לעולם חדש של הזדמנויות בכל תחומי החברה והכלכלה, ורבים רואים בו נקודת מפנה אולטימטיבית עבור המאה ה-21.

מגפת הקורונה היא קריאת השכמה לחברות רבות לבצע התאמות למציאות החדשה, כדי להתמודד עם השיבושים שמציבה הקורונה ולהבטיח המשך עסקיות. כל עוד צריכים יותר טכנולוגיה - נראה שסקטור הטכנולוגיה ימשיך להוביל את הכלכלה והשווקים בשנים הבאות, שכן תהליך החדירה של הטכנולוגיה לכל תחומי חיינו, למעשה, עדיין רק בראשיתו.

האופק של פייבר נראה ורוד

לתוך הסיטואציה הזו נכנסת חברת FIVERR הישראלית, שהקורונה מהווה מאיץ עצום עבורה. האופק עבור פייבר נראה לנו ורוד עוד לפני הקורונה, אבל התפשטות הנגיף על כל צורותיה הובילה להעצמה של הצורך בשירותים ולקיצור דרמטי בלוחות זמני החדירה שלה. פייבר עונה להגדרה של חברות disruption - חברות טכנולוגיות שמערערות את הדרך שבה התנהלו עסקים בתחומים שונים.

דוגמאות לחברות כאלה לא חסר: אמזון בתחומי המסחר, אובר בנסיעות, Airbnb באירוח ומלונאות ועוד. אף שלכל אחד מתחומים אלה שוק גלובלי עצום, הרי שכל אחד מהם אופיין בחוסר יעילות ובפתרונות שנותרו לא שינוי מהותי, במשך שנים ארוכות. החברות המוזכרות פעלו באמצעים טכנולוגיים וסיפקו פלטפורמות שלא רק הוזילו את המחירים, אלא גם שיפרו את הזמינות של השירות ואת חוויית המשתמש. היעילות של הפלטפורמות גוברת ככל שהפתרון מאומץ על-ידי יותר משתמשים מחד, ויותר נותני שירות מאידך (scale).

פייבר מספקת שירות במערכת כלכלת שוק פתוחה, שבה ניתן לרכוש שירותים ספציפיים או זמניים, ללא התחייבות מעבר לתשלום עבור השירות - מה שמכונה Gig economy. נותני השירות הם פרילנסרים או עובדים זמניים. חלק מההתקשרויות הן בעלות אופי חד-פעמי או זמני מאוד, וחלק ארוכות יותר. פייבר מספקת את הפלטפורמה להתקשרויות, ובעצם מתווכת בין הצדדים וגובה עמלה. העמלה נגבית מאחד הצדדים או משניהם. כלכלת ה-Gig נמצאת בהתהוות וצפויה לחלוש על תחומים רבים, ואובר וליפט, שפועלות בתחום ה-Ride sharing, הן הדוגמאות האקטואליות ביותר לחברות התחום.

עולם העבודה משתנה, וזה קורה בקצב שלא חווינו בעבר. הצרכים של הארגונים, לצד ההעדפות של העובדים, מצויים בתהליך שינוי מתמשך. שילוב של העדפות דור המילניאלס עם האפשרויות שהטכנולוגיה פותחת משנה לא רק את הדרך שבה ארגונים מתקשרים עם לקוחותיהם, אלא גם את דרך ההתקשרות עם העובדים שלהם. אלו המניעים העיקריים למגמה של ה-Sifting בתחום התעסוקתי - מגמה שצפויה לגבור, ושקיבלה משנה תוקף והעצמה נוכח התפשטות מגפת הקורונה.

המשקיעים מאמינים בטרנספורמציה של השוק

פייבר היא חברה פורצת דרך הפועלת בתחום התעסוקה, בפלח השוק הרלוונטי בעיקר לפרילנסרים בעלי התמחויות דיגיטליות. היא מספקת פלטפורמה שתומכת במעבר של התחום התעסוקתי מהאוף-ליין לאונליין - פלטפורמה שהיא מקווה כי תהפוך אותה לחברה המובילה בתחום.

השינויים הטכנולוגיים מייצרים תמהיל עבודות חדש. משרות רבות נעלמות, בשל תהליכי מיכון ואוטומטיזציה, ולעומת זאת משרות חדשות נוצרות, רבות מהן בתחומים דיגיטליים. נוסף על כך, כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים נוצרים גם שינויים בהרגלי העבודה. היכולת להתחבר לשרתי החברה או ל"ענן" מהבית, או מכל מקום אחר, מאפשרת לחברות להעסיק כיום עובדים "מרחוק" ולחסוך בהוצאות נדל"ן ותחזוקה. פלטפורמה מסוגה של פייבר משחררת את המגבלה הגיאוגרפית, ומספקת לארגונים היצע גדול ואיכותי של עובדים, הרבה יותר מההיצע המוגבל למיקום פיזי.

נוסף על כך, על פי מחקרים, לעובדים יעילות גבוהה יותר כשנחסך מהם אובדן האנרגיה והזמן הכרוך בנסיעות ממקום העבודה ואליו, וודאי גם כל אותן "שיחות מסדרון" בין עמיתים לעבודה. במסגרת הסקר השנתי שמבצעת חברת UPWORK בתחום הפרילנס, כ-77% מהפרילנסרים ציינו שקל להם יותר למצוא עבודה בזכות הטכנולוגיה.

מצבת העובדים של הארגון יכולה להיות קטנה וחסכונית יותר. העסקת פרילנסרים, בהתאם לצורך ועם הגדרה ותמחור מדויקים יותר, יכולה להעניק לארגון גמישות של כוח העבודה וחיסכון בעלויות. מודל זה מתאים לא רק לארגונים, אלא גם לעובדים המעוניינים בהשלמת הכנסה (עלייה מתמשכת ביוקר המחיה), או בגמישות תעסוקתית ושילוב של יותר פנאי ביום יום שלהם. שילובם בכוח העבודה של מילניאלס, הידועים ברגישות לפנאי שלהם, גובר מדי שנה, וניתן לראות שככל ששכבת הגיל נמוכה יותר, שיעור הפרילנסרים מביניהם הולך וגדל.

עשור עבר מאז שנוסדה החברה תחת השם והגימיק - Fiverr, שבעצם היווה במקור סוג של טיזר: "מה אתם מוכנים לעשות תמורת 5 דולרים?". הטיזר סיפק בשנים הראשונות את הבאזז הנדרש לצמיחה, עבור חברה צעירה נטולת תקציבי שיווק. ואולם הטיזר הזה לא רק סייע לצמיחה מהירה בהיקף המשתמשים, אלא גם למיקוד של השירות כמוצר, שכן הוא דרש מנותן השירות להגדיר באופן תמציתי את השירות שהוא מעניק תמורת אותם 5 דולרים.

מאז לא עברו הרבה מאוד מים בנהר, אבל הזרם התחזק מאוד, בייחוד על רקע האירועים האחרונים בעולם, וההבנה שכלכלת ה-Gig צפויה לצבור תאוצה, על רקע אימוץ טכנולוגיות המייעלות את סביבת העבודה ומשלבות את הדורות הצעירים בכוח העבודה.

פייבר גייסה כ-110 מיליון דולר בהנפקה בתחילת יוני 2019, לפי שווי של כ-21 דולר למניה. כיום, פחות משנה וחצי מיום ההנפקה, מניית החברה נסחרת לפי שווי של 125 דולר למניה, המשקף את אמון השוק בטרנספורמציה של השוק, בפעילות החברה ובהתפתחות העתידית שלה. 

הכותבים הם כלכלן מחלקת מאקרו ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך