קו המשווה | פרשנות

הזמן אוזל וטראמפ מחפש נואשות שפן בכובע

טראמפ "משתחרר" מהקורונה, חוזר אל מערכת הבחירות בעצרת של 18 דקות בבית הלבן • עם פיגור ממוצע של 10% בסקרים, הוא מחפש קסם שישאיר אותו על הגלגל, למשל כתבי אישום נגד יריביו • למסע הבחירות שלו חסר כסף, ואפילו רפובליקאים נאמנים חוששים מ"מרחץ דמים" בקלפיות

נוכחות לא מבוטלת של שחורים והיספנים בעצרת שטראמפ ארגן בבית הלבן ביום שבת / צילום: Alex Brandon, Associated Press
נוכחות לא מבוטלת של שחורים והיספנים בעצרת שטראמפ ארגן בבית הלבן ביום שבת / צילום: Alex Brandon, Associated Press

קולו היה רם וצלול. סגנונו היה מוכר וידוע. הקהל מנה בערך 2,000, עם נוכחות מסיבית, לא שגרתית, של שחורים ושל היספאנים. הם רצו ביקרו. הוא רצה בקולם.

זו הייתה מסיבת החזרה של הנשיא דונלד טראמפ, על מדשאת הבית הלבן, עם הרקע האימפריאלי של עיר הבירה. האובליסק של ג'ורג' וושינגטון ניקב את קו הרקיע. כיפת הקפיטול נצצה בשמש הסתיו השוקעת.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הוא דיבר רק 18 דקות, קצת פחות ממה שהובטח תחילה (30 דקות); הרבה פחות ממה שהוא נוטה לעשות בעצרותיו (90 דקות); הרבה, הרבה פחות ממה שהוא נתן יום אחד קודם לשדר הרדיו הימני רש לימבו (שעתיים). אבל הופעתו לא סתרה את טענתו, שהוא "החלים לחלוטין" מקוביד־19. רופא הבית הלבן אישר לפנות בוקר (שעון ישראל), שהנשיא "אינו מסכן עוד" את סביבותיו. הוא נמנע מלהגיד שהנגיף נעלם מגופו של טראמפ.

הנשיא הגיע אל המרפסת בקומה השלישית עם מסיכה, אבל מיהר להסיר אותה; והודיע שהנגיף "נעלם והולך", לא מגופו בלבד, אלא מגוף האומה. אתמול הגיע מספר המתים באמריקה ל־213 אלף. ובשש מדינות נרשמו שיאים חדשים של הידבקות.

זו הייתה הפעם השנייה בתוך שישה שבועות שטראמפ ערך עצרת מפלגתית על מדשאת הבית הלבן. שום נשיא זולתו לא עשה כן.

להיטותו לחזור אל הזירה הפוליטית ברורה ומובנת. נשארו רק 24 יום עד הבחירות, או בעצם עד סוף עונת ההצבעה. אמריקאים כבר מצביעים, בהמוניהם, אם בקלפיות מיוחדות, אם באמצעות הדואר. אין אפוא זמן לנשיא.

הסקרים, צריך להגיד, מתאכזרים אליו. בשלושה אינדקסים של סקרים הוא פיגר בשבת אחר ג'ו ביידן בהפרש של 9.6% עד 10.6%.

"יהיו בחירות איומות"

צריך למהר ולהטעים, שההפרש הזה הוא ארצי, בעוד שהבחירות אינן מוכרעות ארצית, אלא מדינה אחר מדינה. המנצח בכל מדינה גורף את כל קופת האלקטורים שלה בלי שים לב להפרש ניצחונו. בקטגוריה שהפרשנים מכנים 'מדינות שדה המערכה', ההפרש הממוצע קטן כדי חצי. אחד האינדקסים המצוטטים כאן, זה של אתר RealClearPolitics, מעמיד את יתרונו של ביידן ב'שדה־המערכה' על 4.5%.

אבל אם טראמפ מתנחם במספרים האלה, נראה שהוא אחד הרפובליקאים המעטים העושים כן. סנאטור רפובליקאי ימני מטקסס, טד קרוז, אמר בשבוע שעבר, ש"אם ביום הבחירות האנשים יהיו כעוסים וחסרי תקווה ומדוכאים, אני חושב שאלה יהיו בחירות איומות. אני חושב שאנחנו עלולים לאבד את הבית הלבן ואת שני בתי הקונגרס, וזה יהיה מרחץ־דמים מן הסוג של ווטרגייט".

הוא רמז לבחירות אמצע־הקדנציה של 1974, שלושה חודשים לאחר התפטרות הנשיא ריצ'רד ניקסון. הדמוקרטים ניצחו בהפרש של כמעט 17%, וזכו ברוב עצום בשני בתי הקונגרס. תוצאות כאלה ב־2020 יחזירו את המפלגה הרפובליקאית אל ימיה הקודרים ביותר, באמצע שנות ה־60.

פסימיות משתלטת עכשיו על המפלגה מחוף אל חוף. כרגיל במקרים של נשיא לא פופולרי, אלה ממועמדי מפלגתו לקונגרס, הנמצאים במרוצים צמודים, מנסים להתרחק ממנו מבלי להכעיס יותר מדיי את נאמניו.

מיץ' שומר מרחק

ביטוי להתרחקות נתן בסוף השבוע שעבר הרפובליקן מס' 2 של וושינגטון, מנהיג הרוב של מפלגתו בסנאט, מיץ' מקונל. הוא מתמודד על בחירה חוזרת במדינתו קנטאקי. אף כי אין כמעט ספק שהוא יחזור וייבחר, מקונל ראה צורך להראות למצביעים שהוא שומר מרחק מטראמפ: מרחק קורונה ומרחק פוליטי. הוא גילה שחדל לבקר בבית הלבן עוד בחודש אוגוסט לאחר שהבחין עד כמה כללי ההתגוננות מפני הנגיף אינם נשמרים.

אבל הוא עשה משהו חשוב לאין שיעור יותר: הוא הודיע כי בשלושת השבועות שנותרו עד הבחירות, הסנאט לא ידון בחבילת סיוע חדשה לנפגעי הקורונה. חבילה כזאת מתעכבת עוד מחודש מאי בגלל אי הסכמה על ממדיה. הדמוקרטים, השולטים בבית הנבחרים, רצו שלושה טריליון דולר, וירדו לשניים. הסנאט היה מוכן להעניק טריליון. הנשיא ניהל את המשא־ומתן עם הדמוקרטים באמצעות טוויטר, עם גינויים וגידופים.

ביום שובו מבית החולים טראמפ מיהר להודיע שהוא מנתק מגע עם הדמוקרטים. הוא יסכם חבילת סיוע חדשה "לאחר נצחוני בבחירות". לא יצאו אלא שש שעות, או פחות, והוא חזר בו חלקית; ואחר כך חזר בו לחלוטין. אדרבא, שהקונגרס ישלח לו חבילת סיוע "כמה שיותר גדולה", והוא ימהר לחתום עליה.

הדמוקרטים לא קפצו משמחה למשמע הידיעה, אבל המנהיג הרפובליקאי מקונל הודיע, כי אי אפשר לסכם חבילה בהיקף כזה בקירבה כזאת לבחירות.

האמת היא שיש התנגדות רחבה אצל הרפובליקאים. לפנים, תפארתה של המפלגה הזו הייתה על משמעת פיסקאלית ועל התנגדות להוצאות ממשלה גרעוניות. בימיה הראשונים של המגפה הרפובליקאים לא העזו להתנגד, אבל עכשיו התנגדותם גוברת, גם לנוכח האפשרות שנשיאות טראמפ מתקרבת אל קיצה.

ביידן נוטף מזומנים

חולשת הנשיא מתחוורת למפלגתו לא רק מן הסקרים, אלא אולי עוד יותר מן הקשיים הניכרים שלו ושל מועמדי מפלגתו בגיוס תרומות. זה מצב לא שגרתי. נשיא מכהן תמיד מגייס תרומות יותר מן האופוזיציה. הפעם היוצרות התהפכו. ג'ו ביידן, אשר נכנס לזירה לפני שנה וחצי בצליעה פיננסית חמורה, נוטף עכשיו מזומנים.

בספטמבר בלבד, מטה הבחירות של ביידן אסף 364.5 מיליון דולר, לעומת 141 מיליון של מטה טראמפ. התוצאה היא יתרון מוחץ של ביידן בתשדירי טלוויזיה ואינטרנט.

אולי המדינה הקריטית ביותר של מערכת הבחירות היא פנסילבניה עתירת־האלקטורים, המתנדנדת בין שתי המפלגות. טראמפ ניצח בה ב־2016 בהפרש של 45,000 קולות מתוך ששה מיליון (מספרים מעוגלים). ביידן הוציא עד כה כמעט 50 מיליון דולר על תשדירי טלויזיה בפנסילבניה, וטראמפ - רק קצת יותר מ־20 מיליון.

זה מתבטא גם בהתמודדויות על מושבים קריטיים בסנאט. בטקסס, שלא בחרה דמוקרט לסנאט מאז 1988, הטוענת הדמוקרטית הנוכחית גייסה עד כה פי ארבעה יותר מן הסנטור הרפובליקאי המכהן, ג'ון קורנין. זה נתון מדהים בהתחשב בזה שקורנין הוא מבכירי מפלגתו, והוא מכהן שם זה 18 שנה. יתכן שמצב העניינים הזה הוא שהביא את קורנין לביקורת גלויה על טיפולו של הנשיא במשבר הקורונה. הוא האשים אותו ביצירת "מבוכה" כאשר הפחית מחומרת הסכנה. רפובליקאים מעטים מאוד מעיזים לדבר כך.

סיכויי יריבתו הדמוקרטית של קורנין נחשבים לקטנים. כסף בדרך כלל אינו זורם לכיסיהם של מועמדים קטני־סיכוי. העובדה שהכסף זורם אליה מעידה כאלף עדים על התלהבות דמוקרטית להביס את טראמפ ואת מפלגתו.

ההתלהבות היא נגד טראמפ, לא לטובת ביידן, המוסיף להפגין חולשה רטורית. אתמול למשל הוא נשאל אם אינו חושב שהבוחרים זכאים לדעת את דעתו על האפשרות של הוספת שופטים לבית המשפט העליון. השואלת אפילו לא השלימה את תשובתה, כאשר ביידן קטע אותה. "לא, הבוחרים אינם זכאים", הוא אמר.

מדברת בעדה אי־יכולתו של הנשיא להפיק איזושהי תועלת מחולשות ביידן. כפי שקרה בעימות ביניהם לפני שבועיים, חולשות טראמפ מאפילות על חולשות יריבו.

 "הפשע הגדול ביותר בתולדות ארצנו"

טראמפ אמנם חוזר ומכחיש את הסקרים ("מזויפים"), אבל מצוקתו ברורה, הזמן מתקצר, הכסף אוזל ומתמעטים הארנבים במגבעתו. הוא דורש עכשיו במפורש משר המשפטים ויליאם באר, שיגיש כתבי אישום נגד ביידן, נגד ברק אובמה ונגד הילרי קלינטון על קשירת קשר להחשיד אותו בשיתוף פעולה עם הביון הרוסי, לפני ארבע שנים, "הפשע הגדול ביותר בתולדות ארצנו". נשיאים ניסו בעבר להשתמש ברשויות אכיפת החוק נגד יריבים פוליטיים. אבל הם הצניעו את ניסיונותיהם. טראמפ אינו מן הצנועים או המצניעים.

שר המשפטים באר מינה חוקר מיוחד לפרשה הזו עוד במאי 2019. החוקר רמז שלא יוגשו כתבי אישום, ובאר עצמו אמר למנהיגים רפובליקאים שלא יתפרסמו שום פרטים על החקירה לפני יום ההצבעה בנובמבר. חמתו של טראמפ בוערת בו להשחית. הוא חושב שזהירותם של הפרקליטים גוזלת ממנו את החץ המורעל ביותר באשפתו.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח, כי לפני צאתו מבית החולים בשבוע שעבר טראמפ שקל ללבוש חולצת־טי של סופרמן מתחת לחולצתו הלבנה. הוא התכוון לפשוט את מקטורנו, לפתוח לרווחה את הלבנה, ולחשוף את סופרמן לעיני המצלמות. כוונתו לא הסתייעה, אבל ברור בהחלט שחזון סופרמן יוסיף לפעם בו עד הרגע האחרון של עונת הבחירות. עוד 24 יום.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny