"לא תהיה התאוששות מלאה בתוצר בארה"ב ואירופה עד לשנת 2022"

כלכלני דויטשה בנק מעריכים ש"ההשפעות ארוכות הטווח של נגיף הקורונה יישארו איתנו גם ב-2021 והשגת חסינות תימשך זמן רב" • איזה סקטורים מומלצים להשקעה כיום ומה צפוי למחירי הזהב והנפט?

רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

"הסיטואציה הנוכחית חסרת תקדים בהיסטוריה. בשלב זה ברור כי מי שציפה להתאוששות כלכלית חדה ומהירה שינה את ציפיותיו וברור שלאחר העלייה בפעילות הכלכלית כתוצאה מהסרת הסגרים נותרה דרך ארוכה לטפס במטרה לחזור למצב של לפני המשבר. השווקים הפיננסיים מנותקים מתרחיש זה ובעיקר מסתכלים על הצמיחה וההתאוששות העתידית גם רחוקה יותר בעתיד. השווקים סומכים על מדיניות פיסקלית ומוניטרית מרחיבה שתוביל להתאוששות חזקה ומהירה. הסיכון בתרחיש השווקים הוא אינפלציה גבוהה שתוביל להידוק המדיניות אך הצפי שלנו שלא סביר כי האינפלציה תחרוג מהיעד בטווח הקצר והבינוני ולכן למעט התאוששות כלכלית מהירה וחדה מאוד סביר כי המדיניות הנוכחית תישאר על כנה לטווח הבינוני", כך כותבים כלכלני דויטשה בנק בסקירה שפרסמו לקראת הבחירות בארה"ב ועל רקע המשך העלייה בתחלואה מקורונה בארה"ב ובגוש האירו. 

כריסטיאן נולטינג, כלכלן ומנהל השקעות בדויטשה בנק, מציין כי מצב הכלכלה העולמית במקום טוב יותר מאשר היה לפני שלושה חודשים . התוצר הגלובלי לרבעון השלישי יפורסם בקרוב והתמונה שתעלה היא של היפוך חד אך חלקי של הנפילה ברבעון השני. משבר הקורונה עדיין איתנו ובאזורים רבים מקרי ההדבקה עולים אך בניגוד לסגרים בגל הראשון הכלכלה העולמית לומדת לחיות עם הנגיף ולמרות שישנו הבדל חד בהתאוששות בין סקטור הייצור לשירותים.

"קצב ההתאוששות המהיר שראינו ברבעון השלישי צפוי להאט וקובעי המדיניות יצטרכו להתמודד עם קשיים רבים כמו הורדת שיעור האבטלה, הובלת רפורמות מבניות, ורמות חוב גבוהות מאוד. הכלכלות המפותחות הגדולות עדיין צפויות להציג מיתון חד לשנת 2020 ושיפור בשנת 2021 שלא ימחק את הירידה של 2020. ההתאוששות ברבעון השלישי לא צריכה להמעיט בגודל השוק שספגה הכלכלה העולמית בעקבות הנגיף כאשר הצפי הוא שלא תהיה התאוששות מלאה בתוצר בארצות הברית ואירופה עד לשנת 2022. גם במדינות המתעוררות שהם לא סין שצפויה להציג התאוששות מהירה שאר המדינות בקטגוריה יסבלו מהתאוששות קשה וארוכה כמו הודו ומדינות ביבשת דרום אמריקה".

המדיניות להתמודדות עם המשבר במיוחד במדינות המפותחות כללה תגובה מוניטרית מרחיבה וקיצונית יחד עם חבילות סיוע פיסקליות. עם זאת, "בארצות הברית חוסר ההסכמה האחרון על חבילת תמריצים נוספת מנע סיוע נוסף ובאירופה קרן הסיוע האירופית נתפסה כתוכנית שמשנה את חוקי המשחק באיחוד אך גם עלולה לסלול את הדרך למנגנון העברה ביבשת על בסיס קבוע. הציפיות הם ששילוב מדיניות מוניטרית ופיסקלי יימשך ועם מזל גם יוביל להמשך צמיחה והתאוששות כלכלית. האתגרים שעלולים להוביל לתוצאה לא רצויה כוללים סיכונים מבוססים אירוע וסיכונים מבניים קיימים".

קורונה: השפעות לטווח ארוך

בדויטשה בנק מציינים כי "תבניות ההדבקה והתפתחות המחלה ברחבי העולם מעורבים אך כבר אנו רואים סגרים מקומיים במדינות רבות באירופה. התחזית שלנו היא כי ניתן להימנע מסגר רחב ומוחלט וחיסון מסוים עשוי להיות זמין כבר בשנה הבאה. ההשפעות ארוכות הטווח של נגיף הקורונה יישארו איתנו גם ב-2021 והשגת חסינות תימשך זמן רב".

בנוגע לבחירות בארצות הברית (ב-3 בנובמבר): "השווקים לאחרונה התעלמו מן העובדה כי לשני המועמדים מדיניות כלכלית שונה ובעיקר התמקדו בסיכוי לבחירות צמודות ומתוחות שבהם אחד הצדדים מערער על התוצאות. אך לאחר הבחירות עם דבר התוצאות למועמד שיזכה ולמדיניות שינהיג תהיה השפעה רבה על השווקים במיוחד אם הדמוקרטים יזכו בשליטת הסנאט".

מדיניות סחר: "מדיניות הסחר גם כן תהיה מושפעת מן הבחירות כאשר המתיחות בין ארצות הברית לסין שעברה מעבר לסחר גם לסנקציות על אישיים וחברות בנוגע להפרת זכויות אדם. הצפי הוא שאף אחד מהמועמדים לא ישנה לגמרי את הגישה כלפי סין אך ביידן כן צפוי לגישה יותר דיפלומטית מבוססת שיתופי פעולה עם בעלות ברית בנוגע ליחסי חוץ".

הסיטואציה הפוליטית באירופה: "ברקזיט הוא גורם לאי וודאות אך לא היחידי באזור. נקיטת מדיניות על ידי מדינות באיחוד של בחירה במענקים על פני הלוואות בקשר לתוכנית הסיוע האירופאית יכולה להוביל למתחים בין המדינות".

סיכונים מבניים: "ישנם סיכונים מבניים רבים בכלכלה העולמית אך השניים הבולטים ביותר הם חוב ואינפלציה. בעיית החוב העולה הייתה קיימת עוד לפני הקורונה אך המשבר רק האיץ את הגידול המהיר בחוב של המדינות".

חשש מסטגפלציה

לגבי הסיכון של עלייה חדה בקצב האינפלציה מציינים בדויטשה בנק כי "החשש כעת הוא שנחווה כלכלת סטגפלציה בה תהיה אינפלציה גבוהה וצמיחה כלכלית נמוכה כמו בשנות ה-70. לדעתנו ישנם סיבות למה האינפלציה לא צפויה לעלות בטווח הבינוני. בארצות הברית ואירופה שוק תעסוקה חלש ימשיך להכביד על הצריכה הפרטית. בנוסף מחיר הנפט הנמוך יוביל למדד מחירים לצרכן נמוך וישאיר את האינפלציה תחת שליטה. באופן כללי ניתן לומר כי הגידול במאזני הבנקים המרכזיים לא הוביל לעלייה חדה באינפלציה כפי שחלק חששו כאשר הוצגה המדיניות לראשונה ולמעשה בשנים האחרונות יש אפילו ניתוק בין גידול בקורלציה בין גידול בהיצע הכסף לבין עלייה באינפלציה".

ריביות: נמוכות לאורך זמן רב יותר

"ריבית נמוכה נשארת הבסיס למדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים וגם הגורם המרכזי לתמחור נכסים פיננסיים שונים. הצפי הוא שריבית הפד ברמה אפסית תישאר על כנה לזמן רב, לפחות עד סוף 2021 אם לא יותר. ביפן יש סימן שאלה האם המדיניות תמשיך בדיוק אותו דבר עם עזיבת ראש הממשלה אבה וגם בבריטניה בוחן הבנק המרכזי את סוגיית הריבית השלילית".

אז מה עושים עם הכסף?

אז איפה מומלץ להשקיע כיום? בנוגע לשוק האג"ח הממשלתי התחזית של כלכלני דויטשה בנק לשנה הקרובה היא שאג"ח ל-10 שנים של הממשל האמריקאי תעמוד על רמה של 0.9% (לעומת 0.77% היום) ושל גרמניה ויפן על מינוס 0.5% ו-0%. "ייתכן ובעתיד בנקודה מסוימת הימצאותם של מטבעות דיגיטליים יוכלו לאפשר לבנקים מרכזיים לחתוך את הריבית יותר אך עד אז ההנחה היא כי הריביות נמצאות קרוב לרמה הנמוכה ביותר האפשרית. גורמים אלה מעלים את השאלה מה יהיה תפקיד אגרות החוב הממשלתיות בתיק ההשקעות של משקיע פרטי? לרוב המשקיעים הם עדיין יהיו גורם משיכה אך אין צורך בהקצאת משקל יתר. אפילו עלייה קלה בתשואות יכולה להוביל להפסדי הון ולפגוע בתשואה של מכשיר השקעה שנחשב לחוף מבטחים".

לגבי האג"ח הקונצרניות מציין נולטינג כי "ואנו נוקטים בגישה זהירה כלפי אגרות חוב בדירוג השקעה לאור העובדה שצמצום נוסף בפערי התשואה אל מול אגרות החוב הממשלתיות נראה מוגבל. פערי התשואה עומדים כיום על רמה נורמלית בראייה היסטורית לאחר התרחבות חדה שהייתה במרץ. אגרות חוב מסוג HY (אג"ח הנסחרות בתשואה גבוהה) זוכות לביקוש גבוה בקרב המשקיעים בעקבות מרדף המשקיעים אחרי תשואה גבוהה גם על חשבון עלייה ברמת הסיכון של אגרות אלו והסיכון בהשקעה באגרות חוב אלו נותר גבוה ועלול לעלות משמעותית בעקבות החמרה במשבר הקורונה".

משקיעים שחפצים בתשואה גבוהה צריכים לשקול, לדעתו, השקעה באגרות חוב של שווקים מתעוררים. "כלכלות מתעוררות רבות נותרו פגיעות לזעזועים פוליטיים או לירידה חדה במחירי הסחורות. גם התחזקות במטבע הדולר בעתיד עלולה להוות גורם סיכון ולהכביד על התשואה. אך לאחר שקלול כל הסיכונים רוב השווקים המתעוררים גילו עמידות והתמודדות טובה עם ניהול החוב שלהם ומשבר הקורונה. אגרות חוב ממשלתיות של מדינות אלה מציגות הזדמנות השקעה טובה לאור גישה טובה לשווקים הפיננסיים ממה שהשוק מגלם בתשואות שבהן נסחרות. באפיק האגח הקונצרני של אגרות חוב אלו לרוב איכות החברות טובה בבחינת מדדים כמו מינוף ומציעות תשואה טובה יותר לעומת חברות בדירוג דומה באירופה".

מניות בארה"ב: סקטורים כמו רפואה וטכנולוגיה עדיין אטרקטיביים 

ומה לגבי מניות? "שוק המניות בארצות הברית צפוי ליהנות מרוח גבית של ההתאוששות הכלכלית יחד עם ריביות נמוכות אך סיכוי לתיקון למטה קיים בהחלט. תוצאות הבחירות בנובמבר עלולות להיות בעלות השפעות ארוכות טווח על רווחיות החברות. סקטורים כמו רפואה וטכנולוגיה עדיין אטרקטיביים ומשבר הקורונה ממשיך להצדיק את תמחור היתר שנהנה סקטור הטכנולוגיה". 

לגבי גוש האירו מציינים בדויטשה בנק כי "ציפיות הרווח ביבשת הולכות ונהיות יותר מציאותיות אך דרושה ודאות גדולה יותר לגבי קצב ההתאוששות הכלכלית על מנת לתמוך בעליות שערים לאורך זמן. חברות צמיחה ואיכות מועדפות על פני חברות ערך. שוק המניות הגרמני ממשיך להיתפס כאחד שנהנה ממחזוריות כלכלית וחשיפה גבוהה לצמיחה הבינלאומית ושוק המכוניות. באופן כללי שוק המניות המקומי האירופי נהנה ממדיניות המדינות לתמוך בשוק התעסוקה והתערבות ממשלתית כמה שנדרש". 

בנוגע לשווקים המתעוררים הם מציינים כי "אסיה עדיין אזור מועדף מבחינתנו כאשר סין מרוויחה מן העובדה שיצאה ראשונה מן המשבר לאחר שנכנסה ראשונה ומדינות כמו טאיוואן ודרום קוריאה נהנות מביקושים למוצרי טכנולוגיה. יחד עם זאת עדיין יש לבצע סינון על בסיס מדינות וסקטורים. רמות השווי נראות כסבירות ביחס לאזורים אחרים אך צריך כי תחזיות הרווח אכן יתממשו". 

הזהב ימשיך בטיפוס

לגבי מחיר הזהב מעריכים בדויטשה בנק כי "מדיניות מוניטרית ופיסקלית מרחיבה מסביב לעולם יספקו רוח גבית ותמיכה למחיר הזהב למרות היעדר אינפלציה. ריבית ריאלית שלילית בארצות הברית ומאמצי הפד להגיע ליעד האינפלציה שלו הם עדות לתמיכה שממנה נהנה הזהב. יחד עם זאת אנו עדים לאחרונה לירידה בכניסת כספים לתעודת הסל שעוקבת אחר הזהב והחולשה בדולר עלולה להתהפך. אנו צופים כי מחיר הזהב ימשיך להיות רגיש לשינויים בסביבת המאקרו". התחזית שלהם כי בסוף ספטמבר 2021 מחיר אונקיית זהב יגיע ל-2100 דולר (עלייה של כ-10%). 

לגבי הנפט, "התחזית שלנו היא לעלייה מתונה בתפוקה של ארגון אופ"ק יחד עם ירידה בתפוקה מארצות הברית בטווח הארוך יותר. בסוף ספטמבר 2021 צפוי מחיר חבית נפט מסוג WTI לעמוד על כ-49 דולר".