מי אתה צחי נחמיאס? היזם הצנוע שכבר שווה יותר ממיליארד שקל

עד לפני שנים אחדות צחי נחמיאס היה אלמוני לגמרי בציבור הרחב, אך שורה של רכישות העמידו אותו באור הזרקורים • כך סלל נחמיאס את דרכו לרכישת דסק"ש

צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

עד לפני מספר שנים היה צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת הנדל"ן מגה אור, אלמוני לגמרי בציבור הרחב. גם בתקשורת הכלכלית שמו לא כיכב, וזאת אף שמגה אור היא חברה ציבורית ותיקה יחסית.

כל זה השתנה מקצה לקצה בשנתיים האחרונות. נכון להיום, קשה לפתוח את מדורי הכלכלה מבלי להיתקל בשמם של נחמיאס ומגה אור, העומדים כעת בפני השלמת ההשקעה הגדולה בתולדות החברה - רכישת השליטה בחברת ההחזקות דסק"ש בעסקת ענק של יותר ממיליארד שקל.

בד בבד, הפכה מניית מגה אור לאחת הכוכבות בתחום הנדל"ן המניב ומשקפת כיום לחברה שווי של 3.3 מיליארד שקל, לאחר שהניבה תשואה של 430% בחמש השנים האחרונות. שווי מניותיו של נחמיאס בחברה (38% מההון) עומד על 1.2 מיליארד שקל.

דסק"ש היא החוליה האחרונה בינתיים של שורת עסקאות שנחתמו על ידי מגה אור  בשנתיים האחרונות: רכישתן, לצד חברת מרכזי המסחר ביג, של מניות השליטה בחברת אפי נכסים (לשעבר אפריקה נכסים) תמורת מאות מיליוני שקלים; רכישת מתחם האוכל שרונה מרקט (שוב יחד עם ביג); עסקאות לרכישת השליטה בחברות הקניונים ארנה וישפרו - שלא יצאו לפועל; ומכירה מזהירה של מרכז לוגיסטי באזור התעשייה במודיעין למיליארדר רמי אונגר, תמורת 470 מיליון שקל - בעסקה ששיקפה למוכרת רווחי הון בהיקף כולל של כ-255 מיליון שקל (לפני מס) בגין ייזום הנכס ומימושו. 

"הוא ילד פלא", אמר עליו איתן בר זאב, מראשי חברת ביג, בכתבה על נחמיאס שפורסמה בתחילת השנה במגזין G של "גלובס". "הוא לא קיבל שום דבר בחינם. לצחי יש יכולת ביצוע פנטסטית והוא יודע לנהל משא ומתן בצורה מאוד יעילה. הוא אדם שמאוד נעים לנהל איתו שיח. אנחנו מסתכלים לטווח ארוך, ובטווח הארוך אתה צריך מוניטין של הגון והוגן. וזה בול צחי. שמו הטוב הולך לפניו".

"כשהוא הנפיק את מגה אור", אמר באותה כתבה גורם בשוק ההון, "זו הייתה חברה עם 40 מיליון שקל. אני כבר אז אמרתי: זו הולכת להיות חברה של מיליארדים. צחי הוא איש מוכשר, חכם, הוא הגון וישר, יש לו חוש יזמות וחריצות ברמות מטורפות ויש לו קסם אישי. לזה תוסיפי את ההון האנושי המצוין בקבוצה, ואת העובדה שהוא מתנהג בצניעות ומתרחק מתקשורת. אין לו צורך שאנשים יידעו מיהו".

למרות הדרך המשמעותית שעשה נחמיאס, 49, הוא עדיין מתגורר באותו בית צנוע שבו גדל במושב שילת הסמוך למודיעין. לדברי גורם המכיר אותו היטב, "לאביו היה מפעל לעיבוד שבבי מתכת בשילת, ויום אחד דפק אצלו בדלת בחור וביקש לשכור את השטח שלו במושב. צחי עשה חשבון שבמקום להציב מפעל על השטח הוא יכול להשכיר אותו. השוכר הראשון שלו היה הום סנטר, ואחר כך הוא החליט להמשיך עם זה - קנה מבנים באזור התעשייה שם, והלך וגדל".

בשנת 2007, כשבאמתחתו כמה מבנים בשילת ובמודיעין, החליט נחמיאס להנפיק את החברה שלו בבורסה. נחמיאס שינה את שם החברה ל"מגה אור", ומיקד אותה בייזום, השבחת קרקע, הקמה וניהול של מרכזים מסחריים.

לאחר ההנפקה, וכשכבר החזיק מספר לא מבוטל של נכסים, עלה נחמיאס מדרגה וחבר לשותפים שונים וביניהם ביג שבשליטת משפחת נפתלי, וילאר של שלמה טיסר, ורמי לוי, שעמו הוא שותף בחברה המשכירה שטחים לרשת השיווק.

למגה אור זכויות ביותר מ-20 מרכזים מסחריים ומרכזים לוגיסטיים. "צחי זיהה שהתחום הלוגיסטי הופך להיות חם, ונכנס אליו", אמר גורם המכיר היטב את עסקיו של נחמיאס. "אחד הדברים שמייחדים אותה, טען גורם אחר באותה כתבה, "זה שהיא לא קונה נכסים מניבים ומשחקת על שערי הריבית, אלא  קונה קרקעות ומפתחת אותן, וכך החברה נהנית מרווח יזמי ואח"כ מפערי הריבית. צחי זיהה מהר מאוד את הצורך במרכזים לוגיסטיים, עוד לפני שזה הפך להייפ".

גורם בגוף מוסדי הוסיף כי "בסך הכול ניהול הסיכונים של נחמיאס מאוד נכון. הוא צמח על בסיס של שותפויות, ובכך יצר בסיס מאוד יפה לאפשרות גדילה. הוא עשה כמה מהלכים מאוד אסטרטגיים. הוא התחיל לצמוח בצורה אורגנית, ורק אחר כך באמצעות רכישות ומיזוגים, וכיום הוא משלב את שניהם. חלוקת הסיכונים שלו נכונה".