ארה"ב | פיצ'ר

העלאת שכר המינימום בפלורידה הרפובליקאית ל-15 דולר, מציתה רוח קרב במדינות אחרות

נבחרי ציבור התומכים בנושא במדינות אחרות מעודדים מההצבעה, ומתכוונים להילחם על העלאת רצפת השכר

הפגנה בעד העלאת שכר המינימום ל־15 דולר במיאמי פלורידה, יולי / צילום: Associated Press, Lynne Sladky
הפגנה בעד העלאת שכר המינימום ל־15 דולר במיאמי פלורידה, יולי / צילום: Associated Press, Lynne Sladky

אזרחים אמריקאים רבים מעודדים מהאישור במדינת פלורידה של שכר מינימום בגובה 15 דולר לשעה ומקווים שמדינות אחרות בארה"ב ילכו בעקבותיה, אם כי קיים ספק רב שכך יקרה עקב האבטלה הגבוהה ועלות החיים הנמוכה באזורים כפריים רבים.

יותר מ-60% מהמצביעים בפלורידה תמכו בתיקון החודש, והעלו את המדינה על המסלול לאשר שכר מינימום של 15 דולר לשעה עד שנת 2026. הצלחת הצעד הייתה חשובה גם בגלל הנטיות השמרניות של פלורידה וגם בגלל האתגרים איתם התמודדה תעשיית התיירות של המדינה, שבה מועסקים רבים מהעובדים בשכר מינימום בפלורידה, בשנת הקורונה. מושל פלורידה הוא רפובליקאי והאזרחים במדינה הצביעו ברובם לדונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בתחילת נובמבר.

רצפת השכר
 רצפת השכר

ההצלחה בפלורידה עודדה את תומכי העלאת שכר המינימום בכמה מדינות הנשלטות על ידי הרפובליקאים, כולל אוהיו, להחיות קמפיינים לחקיקת חוקי שכר מינימום. בדלאוור ומדינות אחרת שהדמוקרטים שולטים בהן מתכננים תומכי שכר המינימום להגיש הצעות חוק בנושא כבר בשנה הבאה.

ביותר ממחצית ממדינות ארה"ב אושרה הגדלת שכר המינימום בחוק, מאז 2014. ובכל זאת, הקפיצה ל-15 דולר היא תלולה, בייחוד כאשר מבחינה פדרלית שכר המינימום הקבוע בחוק הוא 7.25 דולר לשעה מאז 2009. רוב המדינות בהן החלו לצעוד לכיוון 15 דולר לשעה הן מעוזים של הדמוקרטים, כגון קליפורניה, אילינוי וניו ג'רזי.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן פעל להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר, אך השסעים בקונגרס מטילים ספק בהיתכנות החוקית של מהלך כזה. אם הסנאט לא יפעל "כנראה נראה יותר ויותר מדינות מעלות את שכר המינימום בעצמן", אמר פול סון, מנהל תוכנית המדיניות ב"פרויקט חוק התעסוקה הלאומי", אשר מנסה להעלות את שכר המינימום.

בין מיגור העוני להגדלת שיעור המובטלים

תומכים בשכר מינימום בגובה 15 דולר אומרים שחקיקה כזו תעזור למגר את העוני בין המועסקים בשכר נמוך ותצמצם את חוסר השוויון בשכר. מתנגדי החוק מצביעים על מחקרים המראים שהעלאת שכר המינימום עשויה דווקא לגרום לאנשים לאבד את מקום עבודתם. הדאגות הקשורות לאבטלה עשויות להיות גדולות יותר אצל מצביעים ומחוקקים כאשר מגפת הקורונה גרמה למיליונים לאבד את מקום עבודתם, בייחוד במדינות בהן רוב עובדי המסעדות, הפועלים והזבנים בחנויות מרוויחים כיום פחות מ-15 דולר לשעה.

"קפיצה חריפה במחירי ההעסקה לעסקים קטנים, בייחוד אלה שנמצאים באזורים כפריים", עשויה להיות הרסנית", אמר מת'יו האלר, סגן נשיא בכיר ליחסים עם הממשלה ב"אגודה הלאומית לזיכיון". "בייחוד בעת מגפה כאשר הם כבר בקצה יכולתם ואין להם לקוחות", הוסיף.

עד אוקטובר, שוק המשרות האמריקאי החזיר 12.1 מיליון משרות מ-22 מיליון המשרות שאבדו במרץ ובאפריל כאשר המגפה גרמה לסגרים נרחבים והגבלות אחרות על עסקים. אובדן התעסוקה הגדול ביותר הורגש בתעשיות הגשת המזון והשירותים, מקצועות שיש כלכלנים שאומרים שיהיו פגיעים עד כדי חיסול אם שכר המינימום יעלה.

המשרד של הקונגרס לתקציב, גוף לא מפלגתי, מצא בשנה שעברה, לפני המגפה, שהעלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה תגרום ל-1.3 מיליון אמריקאים לאבד את מקום עבודתם, אך גם תוציא מספר דומה של אנשים מקו העוני.

המגפה עצרה את הקמפיין באוהיו ובאיידהו

מוקדם יותר השנה קמפיינרים לטובת העלאת שכר המינימום באוהיו ובאיידהו נאלצו לנטוש את חלומם שהעלאת שכר המינימום תהפוך לאחד הנושאים בהצבעה בנובמבר. בגלל המגפה בוטלו כמה אירועים גדולים שמארגנים קיוו שיוכלו לאסוף בהם חתימות של אזרחים לתמיכה במהלך.

המאמצים באוהיו היו אמורים להעלות את רצפת השכר במדינה ל-13 דולר עד שנת 2025. שכר המינימום כיום עומד שם על 8.7 דולר לשעה. תומכי היוזמה באוהיו שוקלים להציע העלאה ל-15 דולר בעתיד. "זה בהחלט על השולחן", אמר ג'יימס הייס, סגן מנהל ב-Ohio Voice, אחת הקבוצות שהובילו את המהלך.

"המשרד באוהיו ערוך ומוכן להדוף ניסיונות כאלה", אמר קווין שימפ, מנהל מחלקת תעסוקה ומשפטים במשרד המסחר של אוהיו. שכר המינימום במדינה הועלה בצמוד לאינפלציה מאז שתומכי העלאת שכר המינימום הצליחו להעביר חקיקה בנושא בשנת 2006. העלאת שכר המינימום שוב, אמר שימפ, אינה נחוצה - ובייחוד כשעסקים רבים עושים זאת בלי חקיקה על מנת להישאר תחרותיים.

מארגני היוזמה להעלות את שכר המינימום באיידהו אמרו שהם מתחילים לעבוד על היוזמה. ההצבעה בפלורידה אישרה מגמה שהם כבר שמו לב אליה ב-2018 כאשר שכר מינימום של 11 דולר לשעה אושר בארקנסו. הם ביקשו להעלות את שכר המינימום מ-7.25 דולר לשעה ל-12, ואמרו ששכר של 15 דולר לשעה הוא גבוה מדי עבור איידהו הכפרית ברובה.

בדלאוור, הצעת חוק לשכר בסיס של 15 דולר שהוגשה על ידי הסנאטור דריוס בראון לא הצליחה לצלוח את מושב בית הנבחרים של המדינה. כיום עומד שכר המינימום שם על 9.25 דולר לשעה. בעקבות ההצבעה בפלורידה וניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות, בראון אמר שהוא והקולגות שלו ינסו שוב ב-2021.

בקולורדו ומיין, ישנן ערים בהן עברו תקנות שסוללות את הדרך לשכר מינימום של 15 דולר לשעה, וכמו כן בהצבעות בממשלות המקומיות של המדינות. סון אמר שמדינות אחרות יוכלו ללכת בעקבות מדינות אלה. בגלל המגפה, אמר סון, התמיכה בציבור לעובדים בשכר נמוך, שרבים מהם חשבים חיוניים, עלתה.

"עלייה בשכר המינימום לעובדים חיוניים במקצועות כמו קמעונאות, מזון מהיר, מטפלים בסיעוד ובתי אבות, מקצועות שמחזיקים את המדינה בזמן המגפה, היא משהו שכבר מזמן צריך היה לקרות", אמר סון.