אליהו ויתר על כל תפקידיו בחברת מגדל שבשליטתו; כמה הוא מופסד על עסקת חייו?

שמונה שנים לאחר שרכש את השליטה במגדל, שלמה אליהו מחזיק במניותיה, אשר יחד עם הדיבידנדים בגינן, שוויים מגיע ל–3.39 מיליארד שקל - 4% פחות ממה ששילם תמורת השליטה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

באמצע אוקטובר החליט שלמה אליהו, מייסד קבוצת הביטוח אליהו ומי שנהפך לפני שמונה שנים לבעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, לוותר במאבקו מול הרגולטור ולזוז מתפקידו כדירקטור במגדל חברה לביטוח. במשך חודשים ביקש אליהו לשמור על שני תפקידיו המרכזיים בקבוצה - יו"ר החברה האם מגדל אחזקות ודירקטור במגדל ביטוח -אבל הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, היה נחוש ברצונו להרחיק את אליהו מהתערבות בניהול היומיומי של הקבוצה, שבה הוא מחזיק בכ-68.5% מהמניות.

ואולם, גם העזיבה את דירקטוריון מגדל חברה לביטוח לא הספיקה לברקת, שרצה שאליהו יוותר גם על תפקידו בזרוע סוכנויות הביטוח שנמצאת בבעלות מגדל. בשבת האחרונה הושגה הבנה גם בהקשר זה: הוסכם כי אליהו יעזוב את התפקיד האמור, ומנגד הממונה לא יפרסם דוח סופי בנוגע לממצאי הביקורת במגדל ויחזור בו מכמה מהאשמותיו הלכאוריות נגד דירקטורים בקבוצה. 

מבחינת אליהו מדובר בימים לא פשוטים, כשהוא מורחק מהובלת החברה שבה השקיע את מרבית הונו, ובשנים האחרונות גם את מרבית מרצו. גם התוצאות שמשיגה לו קבוצת הביטוח שלו אינן עומדות בציפיותיו, ומסביבו הוא רואה בעלי מניות אחרים שמעורבים מאוד בגופים המוסדיים שנמצאים בשליטתם. כל זאת, כשעל הנייר מדובר עדיין בעסקה הפסדית עבור אליהו, ששילם סדר גודל של כ-140 מיליון שקל יותר מכפי שקיבל עד כה עבור המניות של מגדל שבידיו (בשווי החזקה נוכחי ובדיבידנדים).

ב-29 באוקטובר 2012 שילם אליהו כ-3.54 מיליארד שקל, לפי שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל דאז, עבור כ-69% ממניות מגדל. את המניות הוא רכש מידי קבוצת הביטוח האיטלקית הענקית ג'נרלי, שיצאה אז מישראל במה שנראה כמו החלטה לצאת מהשוק המקומי יותר מאשר ניצול הזדמנות למימוש. 

מאז שווי מגדל השתנה בכפוף לדיבידנדים שחולקו, כשההחזקה הנוכחית של אליהו בחברה שווה כ-2.31 מיליארד שקל, שאליהם יש לצרף דיבידנדים בהיקף של כ-1.05 מיליארד שקל שהוא קיבל ממגדל לאורך השנים. כמו כן, בדרך אליהו מימש חלק קטן מהמניות שלו במגדל, בכ-27.8 מיליון שקל, כך שבסך הכל, בלי להיכנס לסבך הריביות ששילם עבור המימון לביצוע העסקה, אליהו קיבל ומחזיק מניות מגדל ודיבידנדים בגינן בהיקף מצטבר של כ-3.39 מיליארד שקל, על פי הערכות.

מדובר בכמעט 4.1% פחות ממה ששילם עבור המניות, כשכל השקעה סולידית מאז סוף אוקטובר 2012 ועד היום הייתה מניבה לו תשואה חיובית. השקעה, למשל, במדד ת"א-100, שנהפך ברבות השנים למדד ת"א-125, הייתה מניבה תשואה מצטברת של 42%. כלומר, ההפסד הכלכלי של אליהו מהחזקת מניות מגדל עדיין משמעותי.

אבל, ויש כאן אבל. לשווי ההחזקה של אליהו במניות מגדל - כולל הדיבידנדים שקיבל לאורך השנים, יש להוסיף את הכספים שאליהו ביטוח קיבלה ממכירת תיקי הביטוח שלה להראל ולמגדל ביטוח, ושהסתכמו ב-470 מיליון שקל, ואשר מביאים את הכנסותיו מרכישת השליטה במגדל לכ-3.863 מיליארד שקל - לכאורה רווח. ואולם, גם למול הכנסות אלה יש לאליהו עוד "הפסד כלכלי", שנוגע ל"אובדן" הרווחים של אליהו ביטוח, שלאורך השנים היו מצטברים לכמה מאות מיליוני שקלים.

מניות לאומי כחלופה למניות מגדל

אך לא רק זאת, לאליהו הייתה חלופה כנגד מניות מגדל: ההחזקה בבנק לאומי שהייתה לו אז. מה עשו מניות לאומי ומגדל מאז 29 באוקטובר 2012? שער המניה של מגדל, מתואם דיבידנדים, ירד מאז ועד היום בכ-18.9%, בשעה שמניית לאומי טיפסה, במחירים מתואמים, בכ-72.8%.

ואולם, בעוד שמגדל חילקה לאליהו דיבידנדים של כ-1.05 מיליארד שקל, הרי שמלאומי הוא היה מקבל בשנים האמורות דיבידנדים של כ-250 מיליון שקל, כך שחבילת מניות לאומי והדיבידנדים בגינן הייתה שווה לו כיום יותר מ-3 מיליארד שקל (בשקלול רכישות עצמיות שהיו בלאומי).

אבל, אליהו שילם ומשלם ריביות משמעותיות עבור המימון שלקח לצורך רכישת מגדל. מדובר בעלויות של עשרות מיליוני שקלים כל שנה, ושנאמדות במאות מיליוני שקלים עודפים במצטבר מאז ועד היום, כך שיש סימני שאלה ניכרים גם ביחס לעדיפות של אופציית מגדל על אופציית לאומי.

עם זאת, יש לאליהו גם קצת מזל. בתחילה בכלל דובר על כך שיקנה את השליטה במגדל לפי שווי חברה של כ-6.1 מיליארד שקל. למזלו, הוא עשה קווץ' במחיר ולא שילם על המניות שבידיו כ-4.2 מיליארד שקל - דבר שהיה מגדיל את ההפסד שלו על הנייר.

כך או כך, עבור אליהו עסקת מגדל הייתה, ועודנה, סגירת מעגל, מאחר ובנעוריו הוא הועסק בחברה כשליח, ובהמשך "קודם" לתפקיד של טלפן, עד שפוטר מעבודתו עם המלצות חמות בלבד. ב-1959 הוא נהפך לסוכן ביטוח, וב-1966 הקים את חברת הביטוח אליהו, שעל גבה רכש את השליטה במגדל.

לסיום, נציין כי הכל על הנייר, וההשקעה לא מומשה, כשמבחינת אליהו זוהי השקעה לטווח ארוך - שיש לה ערך רב שלא זוהה עדיין על ידי שוק ההון. ויש מידה רבה של צדק בתפיסה זו, כשלמגדל עוצמות אדירות, ובשנים האחרונות היא נאבקה באתגרים שהשפיעו עליה לרעה יותר מאשר על רוב מתחרותיה. כך, ככל שהחברה תציף ערך ותמלא את הפוטנציאל שאליהו רואה בה, הערך שטמון בה עשוי להשתנות מהותית.