בכיר ב-S&P: זו נקודת העוצמה הגדולה ביותר של ישראל

אנליסט בכיר בחברה אמר כי דירוג האשראי של ישראל נמצא בשנים האחרונות בעלייה, וזאת בניגוד למגמה בקרב כלכלות מפותחות רבות בעולם • זאת הסיבה העיקרית לדעתו לחוזקו של דירוג האשראי הישראלי

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin
מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

"דירוג האשראי של מדינת ישראל נמצא בשנים האחרונות במגמת עלייה, בניגוד למגמה בקרב כלכלות רבות מפותחות בעולם", כך אומר כריסטיאן אסתרס אנליסט בכיר בחברת דירוג האשראי S&P. אסתרס אמר כי S&P מצפה לתחילת תהליך של התכנסות (קונסולודיצייה) של החוב הציבורי של ישראל כבר בשנה הבאה.

אסתרס שדיבר היום (ב') בכנס אלי הורביץ לחברה וממשל של המכון הישראלי לדמוקרטיה ציין כי נקודת החוזקה העיקרית של ישראל בראיית חברות דירוגי האשראי היא העודף השנתי במאזן התשלומים הנע בין 3% ל-4% מהתוצר.

לדבריו "העובדה שלישראל היה עודף שוטף במאזן התשלומים ב-17 השנים האחרונות ברציפות, הביאה אותה למצב שיש לה את העודף הגדול ביותר מול העולם מבין המדינות שאינן מייצאות חומרי גלם (כמו נפט)". העודף המצטבר הביא גם לצבירת עתודות מט"ח על ידי בנק ישראל בהיקף המגיע כיום ליותר מ-40% מהתוצר, עתודות שמעניקות לישראל יציבות נוספת.

אסתרס העריך כי המשק יחזיר רק ב-2022 את התוצר שאיבד כתוצאה ממשבר הקורונה. הוא ציין כי ב-S&P מעריכים שהחוב הציבורי של ישראל יתייצב ברמה של 80% מהתוצר, אך לדבריו הגידול בחוב איננו חריג ואף נחשב "מתון" ביחס למדינות מפותחות אחרות במערב כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת. לדבריו הגידול הממוצע בחוב במדינות המפותחות היה בהיקף של כ-15% מהתוצר, ובחלק מהמדינות הגדולות יותר אף 20% מהתוצר.

אסתרס הסביר כי דירוג האשראי של ישראל היה במגמת עלייה בעשר השנים האחרונות וזאת בניגוד למגמה שלילית שאפיינה את דירוגי האשראי של מרבית המדינות האחרות. מתחילת השנה הסוכנות הורידה דירוג לכ-20% מהמדינות המדורגות על ידה, רובן המכריע מדינות מפתחות. כ-30 מדינות נוספות נמצאות בתחזית דירוג שלילית, המעידה על הסתברות גבוהה להורדת דירוג.