ניו יורק נלחמת בגזענות: חוק חדש אוסר על הצגת דגל הקונפדרציה וסמלי שנאה בציבור

"דגל הקונפדרציה הוא סמל של גזענות, הדרה, דיכוי ואלימות נגד אפרו-אמריקאים", נכתב בחוק, "הנפתו בציבור נועדה רק לזרוע פחד ואימה ודבר זה מהווה איום ישיר באלימות כלפי אחרים" • החוק נכנס לתוקף מיד

ניו יורק/  צילום : רויטרס
ניו יורק/ צילום : רויטרס

דגל הקונפדרציה של הדרום ממלחמת האזרחים האמריקאית - שהשימוש בו כיום מסמל גזענות כלפי השחורים ומונף בעיקר על ידי תומכי וארגוני "עליונות לבנה" גזעניים - וכן סמלי שנאה אחרים ייעלמו מהזירה הציבורית בניו יורק. זאת בעקבות חוק חדש במדינה.

מושל המדינה אנדרו קואומו חתם על הצעת חוק והפך אותה לחוק בפועל, שאוסרת על מכירת או הצגת סמלי שנאה בנכסים של המדינה או באירועים בחסותה, כגון ירידים. החוק, שנכנס לתוקף מיד, מגדיר באופן ספציפי "סמלי שנאה" כ"סמלים של עליונות לבנה ואידאולוגיה ניאו נאצית או דגל הקרב של הקונפדרציה".

"דגל הקונפדרציה הוא סמל של גזענות, הדרה, דיכוי ואלימות נגד אפרו-אמריקאים", נכתב בחוק. "הנפתו בציבור נועדה רק לזרוע פחד ואימה ודבר זה מהווה איום ישיר באלימות כלפי אחרים".

לאחר הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר מוקדם יותר השנה, התפתח ויכוח ציבורי ער סביב השימוש בדגלי הקונפדרציה של הדרום וכן הלגיטימיות של אנדרטאות וסמלים הקשורים למנהיגי עבר של ארה"ב. כמה מדינות, חברות וארגונים הסירו בתחומן אנדרטאות מתקופת הקונפדרציה.

לחוק שעבר כעת בניו יורק יש כמה סייגים שמאפשרים בכל זאת להציג סמלים ודימויים שנויים במחלוקת. לדוגמה, אם הסמל "מופיע בספר, מדיה דיגיטלית, מוזיאון או משמש למטרה חינוכית או היסטורית, מותר להציגו גם באופן פומבי ובאירועים של המדינה".

"החוק הזה מאפשר למדינת ניו יורק להוביל ולתת דוגמה, בכך שהוא יוצא נגד השימוש בסמלים שלא מבטאים את הערכים שלנו של כוללנות וצדק. היום אנו אומרים לא לשנאה", אמרה סנאטורית במדינת ניו יורק, אלסנדרה ביאג'י, שיזמה את החוק.