טאבולה | בלעדי

לאחר ביטול ניסיון המיזוג עם אאוטבריין: טאבולה שוקלת הנפקת ענק בוול סטריט

חברת המלצות התוכן באינטרנט שבהובלת אדם סינגולדה עשויה להנפיק מניות לפי שווי של 3 מיליארד דולר • ככל הידוע, החברה נמצאת במגעים ראשוניים עם בנקי השקעות • לאחרונה בוטל המיזוג המתוכנן עם המתחרה הישראלית אאוטבריין

אדם סינגולדה, מנכ"ל וממייסדי טאבולה
אדם סינגולדה, מנכ"ל וממייסדי טאבולה

לאחר כישלון המיזוג עם אאוטבריין, חברת Taboola שוקלת הנפקת ענק בוול סטריט, במטרה לנצל את הגאות בשוקי המניות בארה"ב ולהמשיך את שרשרת ההצלחות שהיא מציגה. על פי הערכות, חברת הטכנולוגיה שבהובלת אדם סינגולדה עשויה להנפיק את מניותיה לפי שווי פנטסטי של 3 מיליארד דולר, במה שעשוי להיות ההנפקה הגדולה הבאה של חברה ישראלית בוול סטריט.

בפתח סקירה של חברת המחקר Renaissance Capital, העוסקת בהנפקות ראשוניות, לסיכום השנה הנוכחית נכתב כי "2020 הייתה שנה שרבים יעדיפו לשכוח, אך היא הייתה שנה בלתי נשכחת למשקיעים בהנפקות ראשוניות (IPO), שנהנו הן מהמספר הגדול של הנפקות והן מהתשואות שלהן".

ואכן, במהלך 2020 בוצעו מספר מרשים של הנפקות טכנולוגיה של חברות unicorn - חדי קרן, כלומר חברות שהגיעו לשווי של למעלה ממיליארד דולר עוד בשוק הפרטי, לפני ההנפקה לציבור.

בין אלו היו עד כה גם שתי חברות ישראליות - למונייד ו-JFrog, ובסוף השבוע נודע כי גם פלייטיקה מישראל בדרך להנפקת ענק. כעת ייתכן שלכל אלו עשויה להצטרף בקרוב חברת טכנולוגיה ישראלית נוספת - טאבולה, שלפי הערכות בשוק בוחנת הנפקה בנאסד"ק. על פי הערכות, ההנפקה עשויה להתבצע לפי שווי של 3 מיליארד דולר כאמור, והחברה כבר נמצאת במגעים ראשוניים עם בנקי השקעות. מטאבולה לא נמסרה תגובה לידיעה. 

טאבולה עוסקת בהמלצות תוכן לגולשים באינטרנט; היא פיתחה טכנולוגיה שמנתחת את התנהלות הגולש ומציעה לו תוכן ממומן שעשוי לעניין אותו. החברה הוקמה בשנת 2006 על-ידי סינגולדה, המכהן כמנכ"ל, ולפי נתוני חברת המחקר IVC, היא גייסה עד היום למעלה מ-182 מיליון דולר בשמונה סבבי גיוס, כשהאחרון שבהם, בשנת 2015, בוצע לפי שווי של למעלה ממיליארד דולר. בין המשקיעים בחברה ניתן לציין את הקרנות קטליסט, פידליטי, פיטנגו ומרקר.

פיצוץ המיזוג עם אאוטבריין

לפני קצת יותר משנה, באוקטובר 2019, דווח על עסקת מיזוג ענקית, במסגרתה הייתה אמורה טאבולה להתמזג עם המתחרה אאוטבריין, גם היא מישראל (הוקמה על ידי ירון גלאי ואורי להב). שנים רבות דובר על המיזוג הפוטנציאלי בין השתיים, אך עד אותה עת הוא לא קרה; ב-2019 שתי החברות הסכימו על המיזוג, בתנאים שהצביעו על עליונות לטאבולה במיזוג: בעלי המניות שלה היו אמורים לקבל 70% מהחברה הממוזגת לעומת 30% וסכום של 250 מיליון דולר במזומן לאאוטבריין, וסינגולדה יועד לכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת.

ואולם, כשנה לאחר הדיווח על המיזוג, הוא בוטל. בגלובס דווח אז כי מאחורי פיצוץ העסקה עומד ניסיון של טאבולה לשפר את תנאיה ואף להפחית את רכיב המזומן בעסקה, ככל הנראה על רקע ביצועים עדיפים משמעותית משל אאוטבריין בתקופת משבר הקורונה. הערכות בשוק מדברות על כך שבטאבולה נערכו עם פרוץ המשבר להתכווצות משמעותית בתוצאות, ואף הקטינו את מצבת כוח האדם - אך בסופו של דבר החברה צפויה לסיים את השנה עם תוצאות חזקות - יש המעריכים שמדובר אף בהכפלה של ההכנסות לעומת השנה שעברה.

כחברה פרטית, טאבולה אינה מחויבת לדווח על התוצאות הפיננסיות שלה, ואלה ייחשפו לציבור אם וכאשר תגיש תשקיף לקראת הנפקה. בעבר אמר סינגולדה כי בשנת 2018 הכנסות טאבולה יתקרבו למיליארד דולר.

על השפעות משבר הקורונה על החברה סיפר סינגולדה בשיחה עם מו"לית גלובס, אלונה בר און, בספטמבר האחרון: "כשקמנו לבוקר ה-15 במרץ, הביצועים של המפרסמים ירדו ב-20%. זה היה טירוף. אבל אין מה שמאחד את טאבולה יותר מאשר אויב משותף".

טענה אחרת לגבי הגורם שהוביל לביטול המיזוג עם אאוטבריין גורסת שטאבולה לא קיבלה את אישור הבנקים להאריך את הסכם המימון לעסקה, לאחר שפג תוקפו, אם כי סינגולדה מסר אז בתגובה כי "לומר שנכשלנו בגיוס כסף - זה שקר".

לא מיהרה להיכנס לשוק המקומי 

לפי נתונים שטאבולה מפרסמת באתר האינטרנט שלה, היא נחשבת לפלטפורמת הגילוי (המלצות התוכן) מספר אחת בעולם, עם 1.4 מיליארד משתמשים ייחודיים מדי חודש, ולמעלה מ-10,000 מותגים ואתרי תוכן משלמים. כמו כן נכתב שהיא מעסיקה למעלה מ-1,000 עובדים ב-18 משרדים בעולם.

דווקא בישראל, לאורך מספר שנים אאוטבריין הייתה מובילת השוק, וטאבולה לא מיהרה להיכנס לשוק המקומי. כשכבר החליטה להיכנס לשוק הישראלי, טאבולה התקשתה להשיג דריסת רגל ממשית באתרים הגדולים, עד שבשנת 2015 נחתם הסכם עם וואלה. בשנת 2017, רשמה טאבולה הישג נוסף כשאתר ynet עבר מאאוטבריין אליה.

על הנעשה בחברה בתקופת הקורונה ניתן ללמוד מראיון שנתן אלדד מניב, נשיא ו-COO בטאבולה, לגלובס לפני כחודשיים. "לפני הקורונה היינו די פנאטים בנושא של עבודה מהמשרד, לא הסכמנו לעבודה מהבית", סיפר מניב. "עכשיו כבר ברור שתהיה עבודה היברידית ואנחנו נערכים לזה גם ברמת תכנון מחדש של המשרדים. המשרדים שלנו היו סופר-אטרקטיביים כי התחרינו על עובדים עם פייסבוק ועם גוגל". עוד הוסיף אז כי "אחת הבעיות של עבודה ממושכת מהבית היא להתניע דברים חדשים, להכניס עובדים חדשים. גייסנו כמה עשרות אנשים מאז תחילת המשבר. זו סביבה מאוד מורכבת".

השוק הראשוני בוול סטריט "בוער"

נראה שאך טבעי עבור חברה צומחת בתחום הטכנולוגיה לפזול להנפקה בוול סטריט. התנאים בשוק מיטיבים: הנפקות ראשוניות (IPOs) זוכות לקבלת פנים חיובית מצד המשקיעים, והמניות מניבות תשואות נאות. לפי נתוני Renaissance Capital, עד אמצע דצמבר מספר ההנפקות הראשוניות בוול סטריט זינק ב-35% ביחס לשנת 2019, ל-216; היקפי הגיוס המצטברים זינקו ב-68% לרמה של 78.1 מיליארד דולר.

"הסביבה החזקה בשוק ה-IPO והשוויים הגבוהים שנלווים לכך, עודדו חברות רבות שזמן רב חיכו להן בשוק לצאת להנפקה, בראשן Airbnb ו-DoorDash", נכתב בסקירה של Renaissance. לפי נתונים שהם מצרפים לסקירתם, חברות שביצעו השנה הנפקות ראשוניות הניבו למשקיעים תשואה ממוצעת של 75.4%, משמעותית מעל תשואה של 24.4% ב-2019 ולעומת תשואה של 14.6% למדד S&P 500 - הוכחה לתיאבון של השוק לחברות חדשות. ספציפית בתחום הטכנולוגיה, 51 הנפקות ראשוניות בוצעו השנה (כרבע מכלל ההנפקות הראשוניות) והתשואה הממוצעת שלהן עמדה על 80.4%.

ב-Renaissance סבורים שהמגמה החזקה בשוק ההנפקות בוול סטריט תימשך גם בשנה הבאה. לדבריהם, 245 חברות הגישו תשקיפים לקראת IPO ב-2020, עלייה של 20% לעומת 2019, אך בדומה לממוצע של העשור האחרון - בשל חולשה במחצית הראשונה של השנה בשל השפעת משבר הקורונה. "שוק ה-IPO ימשיך לרקוד כל עוד המוסיקה מנגנת. במילים אחרות, הנפקות ראשוניות לא יסבלו מבלי שתהיה ירידה משמעותית במדדי השוק", כותבים אנשי Renaissance. "סביר להניח שתחום הטכנולוגיה יישאר פעיל לאחר הביצועים המרשימים של חדי הקרן השנה", הם מעריכים, ומוסיפים כי בדומה ל-2020 גם ב-2021 נראה אלטרנטיבות כמו גיוסים לחברות SPAC (בלנק צ'ק) ורישומים ישירים למסחר. 

גילוי מלא: לגלובס הסכם מסחרי עם חברת טאבולה.