כלכלת צפון קוריאה במצב הגרוע ביותר שהייתה מזה עשרות שנים

ממשל קים ג'ונג און בודד את המדינה עוד יותר עקב החשש מקורונה, והסחר עם סין הצטמצם מאוד

קים ג'ונג און. היבוא והיצוא התמעטו עד כמעט אפס / צילום: Associated Press, Wong Maye-E
קים ג'ונג און. היבוא והיצוא התמעטו עד כמעט אפס / צילום: Associated Press, Wong Maye-E

הפעולה הדרסטית של צפון קוריאה לבלימת התפשטות הקורונה נתנה מכה קשה ביותר לכלכלה שגם כך מקרטעת, והחמירה את ההידרדרות שלה, שכנראה תהיה הגרועה ביותר מזה דור. לפיונגיאנג לא הייתה הרבה ברירה אלא לבנות מערכת הגנה מסורבלת. מערכת הבריאות המרוששת שלה הותירה את המדינה פגיעה למחלות מידבקות.

כמעט שנה לתוך המגפה, הכאב שגורמים צעדים נגד הקורונה נעשה גלוי. על מנת להימנע מהתפרצויות של המגפה, פיונגיאנג הכניסה מחוזים שלמים לסגר ועצרה את כל התיירות מבחוץ - אחד ממקורות ההכנסה החיצוניים אחרונים של המשטר הנתון לסנקציות בינלאומית בתחומים רבים.

הסחר עם סין, המדינה שעוזרת לצפון קוריאה יותר מכול, צנח ב-75% בשנת 2020 לעומת 2019, כך לפי נתונים שמסר משרד המכס של סין. המסחר הצטמצם לרמה של פחות מ-1.7 מיליון דולר באוקטובר, ירידה של 99% מאוקטובר 2019.

היצוא הצפון קוריאני נפסק

היצוא צפון קוריאני - פאות נוכריות, שעוני יד ונעליים - נפסק באותו חודש, אמר בכיר בארגון הסחר הבינלאומי הקוריאני, שמושבו בסיאול, עקב העובדה שמשני צדי הגבול ניסו לצמצם מגע אנושי למינימום. יבוא לצפון קוריאה של מזון וציוד רפואי מסין גם הם התמעטו עד כדי עצירה מוחלטת באוקטובר, אמר הבכיר, אשר ציטט סוחרים סיניים ועריקים מצפון קוריאה.

צפון קוריאה הגבילה את התנועה והמסחר בגבול במשך כל השנה על מנת להישמר מפני המגפה. באוגוסט, פיונגיאנג הידקה את האבטחה בגבול אפילו יותר, והורתה לפקידי מכס לנקוט באמצעים חריגים על מנת לחטא סחורות ולהגביר את הענישה נגד מבריחים המכניסים למדינה סחורות שלא נוקו קודם כהלכה. זה הוביל לעיכובים ביבוא וכנראה הגדיל את כמות ההברחות, אומרים אנשים החוקרים את צפון קוריאה.

בנובמבר, עיריית גבול צפון קוריאנית המוכרת כמוקד להברחות, ייסאן, הוטלה תחת סגר לאחר שרשויות המשטר מצאו חבילה של כסף מזומן זר, שהוכנס למדינה מבלי להיות מחוטא קודם לכן - כך על פי מחוקקים בדרום קוריאה, שתודרכו על ידי בכירי מודיעין בסיאול.

מחירי מוצרי מזון בסיסיים כמו סוכר ותבלינים הכפילו את מחירם פי ארבעה בשבועות האחרונים לעומת מוקדם יותר השנה, כך אמרו המחוקקים.

המטבע של צפון קוריאה, ה-וון, שנשאר יציב אפילו במשך הסנקציות הבינלאומיות, קפץ פעמיים השנה ביחס לדולר, ועלה ב-20% לאחרונה. התייקרות המטבע היא כנראה תוצאה של ניסיונות הממשלה בפיונגיאנג למנוע פיחות. הרשויות ניסו להגביל את השימוש בדולר אמריקאי וביואן הסיני על ידי איום במאסר. לפחות סוחר מט"ח אחד הוצא להורג השנה, כך אמרו קציני המודיעין הדרום קוריאניים למחוקקים.

כל אלה תורמים למה שיכול להיות נסיגה כלכלית של 10% השנה, לפי הערכה שעשה בעת האחרונה קים ביונג-יאון, פרופסור לכלכלה באוניברסיטה הלאומית של סיאול, שחוקר את כלכלת צפון קוריאה כבר כמעט 20 שנה. על מנת לחשב את התחזית שלו, הוא השתמש בנתונים מהבנק המרכזי של דרום קוריאה, שמחזיק נתונים משנת 1990. צפון קוריאה לא חוותה הידרדרות בקנה מידה כזה בתקופה הזו. הכי קרוב לכך קרה בשנת 1992, לפני שהמדינה סבלה מרעב. זה היה כשהכלכלה הצטמצמה ב-7.1%, לפי נתוני הבנק.

למרות זאת, אין לצפות לכך שהזמנים הקשים מבחינה כלכלית יובילו לנפילת משטרו של קים ג'ונג און או לשינוי דרמטי כלשהו בתיאבון של פיונגיאנג להיכנס מחדש לשיחות על פירוק הגרעין מול וושינגטון, שהתעכבו השנה. בצעדה צבאית שנערכה ב-10 באוקטובר, הצפון התרברב בהרבה כלי נשק חדשים וציוד צבאי חדש.

קמפיין להגדלת הייצור החקלאי

בשבועות האחרונים, התקשורת המדינתית בפיונגיאנג החלה להתכונן לפגישת קונגרס מפלגת הפועלים שתיערך בינואר 80 ימים מראש, בקמפיין שקורא לתושבי צפון קוריאה לעזור לכלכלה על ידי הגדלת הייצור החקלאי וייצור מכשירים שונים וציוד. כ-300 אלף צפון קוריאנים זכו לשבחים על התנדבותם לבנות מחדש אלפי בתים באזורים של צפון קוריאה שנהרסו בשיטפונות הקיץ.

אך ישנם סימנים של שחיקה. באופן נדיר קים הודה בקיץ האחרון בכך שהכלכלה במדינה מובסת. בסוף החודש שעבר, נזף בפקידיו הבכירים על כך שלא הביאו רעיונות חדשים. הוא דחה הצעות מן החוץ לסיוע, ועודד אזרחים להסתמך כלכלית על עצמם. במקום זה, ממשל קים הצביע על כך שהעובדה שבמדינה היו אפס מקרי קורונה היא ההישג הגדול של השנה.

במהלך השנים, צפון קוריאה ומשפחת קים השלטת הראו כוח עמידה בזמנים של מחסור במזון, משברי בריאות אחרים וסבבים של סנקציות. פיונגיאנג פיתחה מגוון דרכים להתחמקות מהסנקציות והמשיכה לייצר כסף מזומן שלא מופיע בנתוני מסחר רשמיים, החל מסחיטות ברשת וכלה בהעברה לא חוקית של כסף בין ספינות בלב ים.
השנה, סין רכשה מיליוני טונות של פחם מצפון קוריאה, למרות סנקציות של האו"ם האוסרות על פיונגיאנג לייצא פחם. מעסקאות אלה יכול ממשל קים לייצר יותר מ-400 מיליון דולר השנה.

סין לא תרשה למשטר קים להתמוטט, אם כי הנדיבות שלה תהיה מוגבלת, אמר ז'או טונג, עמית בכיר במרכז קרנגי צינגואה למדינות בינלאומית, בבייג'ינג. "זה יהיה מספיק כדי למנוע משבר פנימי", אמר ז'או על העזרה הסינית העתידית.

הירידה בסחר עם סין מוסברת באופן חלקי על ידי ההכנות שעושים בצפון לקראת פגישת מפלגת הפועלים בינואר, אז צפויים בכירים צפון קוריאניים לשרטט את קווי התוכנית הכלכלית של המשטר לעתיד. לקראת המפגש, שינכחו בו אלפים מהאליטות של המדינה, כולל קים עצמו, מורגשת עלייה באמצעי מניעה נגד התפשטות הנגיף, כך אומרים מומחים לצפון קוריאה.