בנק ישראל מגבה את הבנקים: יכולים לסרב ללקוחות שרוצים לרכוש ביטקוין

בעקבות בקשת גלובס, התייחס בנק ישראל לכך שהבנקים מסרבים לבצע עסקאות מכירה של מטבעות דיגיטליים • "לתפיסתנו, בניהול הסיכונים על ידי הבנקים יש מקום להבחנה בין פעילות מול לקוחות יחידים לפעילות מול לקוחות שזהו תחום עיסוקם"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מצדיק את התנהלות הבנקים בעניין מתן שירותים למסחר במטבעות קריפטוגרפיים דוגמת הביטקוין, או כמו שקורה לרוב - אי מתן שירותים, תוך שהוא מבהיר כי בכל זאת יש מקום להבחנה של הבנקים בהתנהלות שלהם בין לקוחות פרטיים "מזדמנים" לבין לקוחות שממש פועלים בתחום זה.

מוכנים למס של 25% על הביטקוין? התוכנית של רשות המסים לאור הזינוק במטבע הדיגיטלי | בלעדי

בצל הנסיקה בערך הביטקוין והרצון של משקיעים לרכוש את המטבע הדיגיטלי, או לממש את החזקתם בו, עולות לאחרונה טענות כנגד הבנקים על כך שהבנקים מסרבים לבצע עסקאות שכאלה. בתגובה לבקשת גלובס להתייחסות הבנק המרכזי לגבי ההתנהלות הרצויה מבחינתו של הבנקים ביחס למטבעות הקריפטוגרפיים, מבהיר הבנק המרכזי כי "במצב הנוכחי, כל עוד לא ניתנו רישיונות לנותני שירות בנכסים וירטואליים וטרם שהותקן צו איסור הלבנת הון שיחול על פעילותם והחל פיקוח אפקטיבי עליהם - אין לחייב את התאגידים הבנקאיים לתת שירותים הקשורים לנכסים וירטואליים".

עוד מבהירים בגוף שאחראי על הפיקוח על הבנקים כי "כמו כן, לתפיסתנו, בניהול הסיכונים על ידי הבנקים יש מקום להבחנה בין פעילות מול לקוחות יחידים לפעילות מול לקוחות שזהו תחום עיסוקם. בכל אופן, מצופה מבנק הבוחר לתת שירותים אלו, שיפעל אגב ניהול סיכונים מושכל, לרבות ניטור הפעילות ברמה מספקת על מנת להבטיח כי אין בה בכדי לשמש להלבנת הון או למימון טרור".

הפיקוח מתייחס בדבריו לכך שהבנקים תולים את סירוב בהוראות החוק לאיסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור, בכך שאין הנחיות ברורות של בנק ישראל וב"אנונימיות המובנית בנכסים וירטואליים והיעדר השקיפות", הגם שמתן השירות ממש לא נאסר עליהם. מציאות זו רוחבית כשכל הבנקים המקומיים מתאפיינים כיום באותה תפיסה זהירה ונרתעת ביחס לפעילות בתחום הביטקוין ובכל תחום המטבעות הקריפטוגרפים. ככלל, מבחינת הבנקים הביטקוין מוגדר כ"סיכון גבוה" כי הנותן מוסתר והתחום מאופיין בכך שפושעים והאקרים, למשל, עושים בו שימוש תכוף, כמו גם שהתחום נתון לתנודות אדירות במסחר, שאולי נתונות למניפולציות.

גורם מהמערכת הבנקאית אמר לנו השבוע בהקשר זה כי בבנק עדיין לא עוסקים במטבעות קריפטוגרפיים בעיקר משום שבנק ישראל טרם הסדיר את הנושא בקווים ברורים של מה שמותר לעשות. לדברי אותו גורם, "אולי עכשיו כשבאירופה ה-ECB מקדם את רגולציית MICA הדברים ישתנו גם פה", כשהוא מדבר על טיוטת הסדרה אירופאית לשווקים בנכסים קריפטוגרפיים. אותו גורם מכוון בדבריו לתקוותו שלאחר שהאיחוד האירופי יקבע גבולות גזרה לפעילות הראויה בתחום הפיקוח על הבנקים בישראל יצטרף ויגדיר לבנקים המקומיים כיצד עליהם לפעול בתחום.