ערוץ 14 | בלעדי

"התאבדו" על המספר: ערוץ 20 הציע פי 5 מהמתחרים על השימוש באפיק 14

ערוץ 20 זכה במכרז שערכה הרשות השנייה על קבלת אפיק 14 בשלט • לגלובס נודע כי ערוץ 20 שבשליטת המיליארדר יצחק מירילשווילי הציע במכרז 5 מיליון שקל - לעומת מיליון שקל שהציע ערוץ 24 ולעומת פחות מחצי מיליון שקל שהציע ערוץ הלא TV

אולפן ערוץ 20 / צילום: ערוץ 20
אולפן ערוץ 20 / צילום: ערוץ 20

ערוץ 20 "התאבד" על קבלת אפיק 14 בשלט: לגלובס נודע כי הערוץ שבשליטת המיליארדר יצחק מירילשווילי הציע פי חמישה יותר מהמתמודדים מולו תמורת הזכות להעביר את שידוריו באמצעות אפיק 14. במסגרת מכרז על האפיק שערכה מועצת הרשות השנייה הציע הערוץ הציע 5 מיליון שקל - לעומת מיליון שקל שהציע ערוץ 24 שבבעלות משפחת אדרי ולעומת פחות מחצי מיליון שקל שהציע ערוץ הלא TV שבבעלות באסם ג'אבר.

את אפיק 14 איכלס את שידורי ערוץ עשר מאז פיצול ערוץ 2 ועד מיזוג רשת עם ערוץ עשר, אז עברו שידורי הערוץ הממוזג לאפיק 13. שלושת הערוצים שהתמודדו על האפיק הם חלק מהערוצים הייעודיים שהוקמו בתחילת שנות ה- 2000 (ערוץ המוסיקה, הערוץ ברוסית, ערוץ מורשת שהפך בהמשך לערוץ 20 במתכונתו הנוכחית והערוץ בערבית).

ערוץ 20 הביע עניין לעבור לאפיק 14 בשלט כבר תקופה ארוכה, מיד לאחר שערוץ עשר הפסיק את שידוריו בו. את הסיבות לבקשה ניסח אז מנכ"ל הערוץ יורם כהן, שפנה לאחר המיזוג לשר התקשורת דאז איוב קרא ביקש להעביר את הערוץ כדי שיהפוך חלק ממקבץ הערוצים המסחריים, והסביר כי הקצאת אפיקים 12-14 לערוצים מסחריים נקבעה מתוך לסייע בשיווקם ובהנגשתם לציבור הרחב, להגדיל את שיעורי הצפייה ולהקל את התמצאות הצופים בסביבה טלוויזיונית דומה.

ערוץ 20 הוקם ב-2014 כערוץ ייעודי ולשידוריו קיבל את אפיק 20 בשלט, ששימש עד אז כערוץ "האח הגדול" בימים שהמותג היה בידי קשת. עם שינוי החקיקה הפך ערוץ 20 לערוץ זעיר, אך עם אספירציות של ערוץ גדול. הערוץ הקים חברת חדשות עם מהדורת חדשות יומית שהתיימרה להתחרות בערוצים המסחריים הגדולים בכל הקשור לקביעת סדר יום - עד עתה ללא הצלחה גדולה.

הערוץ, שאינו מתיימר להסתיר את הנטייה הימנית הברורה שלו והתמיכה הבלתי מסויגת בראש הממשלה בנימין נתניהו, אמור היה לכאורה להצליח לפנות לקהלים רחבים, שכן מתוצאות כל מערכות הבחירות האחרונות ובעיקר מהתמונה כפי שמצטיירת בסקרים האחרונים, חלק ניכר מתושבי מדינת ישראל נוטה ימינה. אבל אולי דווקא בגלל הנטייה הכה בוטה, נתוני הצפייה של הערוץ נמוכים, ושידוריו רושמים אחוזי צפייה בודדים. יש לכך כמובן גם משמעות על היכולת לייצר הכנסות מפרסום, שכן בהיעדר רייטינג או יכולת לייצר אימפקט, אין יכולת לנגוס נתחים מתקציבי הפרסום לטלוויזיה.

הקרבה לערוצים המסחריים, שנקנתה כעת תמורת 5 מיליון שקל, אומנם מקרבת פיזית את ערוץ 20 למיינסטרים, אבל זה ידרוש כעת גם קמפיין והשקעה בפרסום על-מנת להרגיל את הצופים למיקום החדש של הערוץ. 

סוגיית המיקום בשלט 

נזכיר כי סוגיית "המיקום בשלט" (האפיק בו משדרים ערוצי הטלוויזיה) שנויה במחלוקת. השאלה האם וכמה שווה לשלם עלתה סביב המכרז על האפיקים לקראת פיצול ערוץ 2, כאשר איש לא ידע לחזות מראש כיצד יגיבו הצופים. בקשת הימרו על הספרה 12, שדומה מאוד לספרה 2, ושילמו במכרז תמורתה כ-25 מיליון שקל. במבחן התוצאה קשת יצאה המנצחת הגדולה מפיצול הערוץ ומיזוג ערוץ עשר עם רשת שבאו שנה לאחר מכן.

עם זאת, ההימור של קשת על המספר בשלט היה חלק מסדרת מהלכים שגרמו לערוץ להצליח - הבעלות ששדרו על תכני החדשות, קמפיין מיתוג אגרסיבי, זרוע דיגיטלית חזקה ובעיקר תוכן שהצופים רצו לראות.

המעבר של ערוץ 20 לקרבת הערוצים המסחריים עשוי לשרת אותו מבחינת הקרבה לערוצים מולם הוא מבקש להתחרות, אולם יחדד מאוד את השאלה מה הסיבה בעטיה סובל ערוץ 20 משיעורי צפייה נמוכים: האם מדובר בהיעדר חשיפה לקהל - או שהצביון הברור של התוכניות והקו האחיד שעולה מהן מתאים לקהל מצומצם בלבד.

כאמור, מול ערוץ 20 התמודד ערוץ 24, אותו קנה מאיר אדרי לפני כשנתיים מקשת תמורת 15 מיליון שקל. הערוץ, שהתחיל את דרכו כערוץ מוסיקה, שינה צביון והפך לערוץ עם סדרות ותוכניות אולפן זולות בתחומי הבידור והמוסיקה. רכישת הערוץ על-ידי משפחת אדרי לא שינתה את מיקומו בתמהיל הפרסום באופן מהותי, וכמו הערוצים הזעירים האחרים, הנתח שהוא מקבל זניח.

מעניין לראות שגם ערוץ הלא TV מבקש להתקדם למיינסטרים: הערוץ, שפועל כיום באפיק 30, הוקם ב 2012 על-ידי קבוצת משקיעים יהודים וערבים בהובלת איש התקשורת בסאם ג'אבר. בשנת 2015 הגדיל גאבר את החזוקתיו והפך לבעלים הבלעדי של הערוץ. הערוץ עובד בשיתוף-פעולה מלא עם נכסי מדיה האחרים שבבעלות ג'אבר, והוא חלק מקבוצת תקשורת הכוללת את אתר Panet, שנחשב לאחד מאתרי החדשות המובילים בשפה הערבית במזרח התיכון עם טראפיק של 5 מיליון יוניק יוזרס (1.2 מתוכם בישראל), והשבועון "פנורמה".

כפי שנחשף בגלובס, בשנת 2019 הערוץ עבר לראשונה לרווחיות והחל במשא-ומתן מול ועדת המדרוג להכנסתו של הערוץ לחבר בוועדה בשל הגדלת הייצוג הערבי במיזם המדרוג. על-פי סקרים פנימיים שמבצע הערוץ, נראה כי 66% מהציבור הערבי מדווח כי הוא צופה בערוץ הערבי. כמו כן, בעשור האחרון ישנה צמיחה משמעותית על חשבון הערוצים הערביים הפופולריים בעולם כמו "אל ג'זירה" או MBC. הערוץ מתמקד בתכנים מקוריים ובענייני היום בחברה הערבית בישראל.

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מסרה בתגובה: "החלטת מועצת הרשות השנייה בעניין הזוכה לשימוש באפיק 14 היא מהחשובות שהתקבלו בשוק התקשורת בעת האחרונה, כיוון שהאפיק שבו משודר כל ערוץ משפיע רבות על הפוטנציאל המסחרי שלו. הצעת ערוץ 20, אשר זכה באפיק 14, מעידה כי הוא מתכוון להרחיב את קהל צופיו ולפנות לציבור הישראלי כולו. במקביל, המעבר לאפיק 14, כך אני מקווה, יתרום לתחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית ויגדיל את נתח הצפייה הכולל. חברי מועצת הרשות השנייה מאחלים הצלחה להנהלת הערוץ במיקומו החדש".