ארה"ב תטיל סנקציות על בכירי הצבא במיאנמר בעקבות ההפיכה

הנשיא ביידן אמר שארה"ב תקפיא נכסים ותמנע גישה למימון ממי שניהל את ההשתלטות על מוסדות מיאנמר ב־1 בפברואר

מפגינים במיאנמר נגד ההפיכה הצבאית / צילום: Associated Press
מפגינים במיאנמר נגד ההפיכה הצבאית / צילום: Associated Press

ארה"ב תטיל סנקציות חדשות נגד מנהיגים צבאיים במיאנמר בתגובה להפיכה הצבאית שהתרחשה שם מוקדם יותר החודש, במהלך שהנשיא ג'ו ביידן מגדיר אותו כדחיפה אמריקאית ל"חזרה מיידית לדמוקרטיה".

"הצבא חייב למסור בחזרה את מושכות השלטון ולהתנהג בכבוד כלפי רצון העם בבורמה כפי שהתבטא בבחירות ב־8 בנובמבר", אמר ביידן ביום רביעי.

הנשיא אמר שחתם על צו נשיאותי המאפשר לארה"ב להטיל סנקציות על המנהיגים הצבאיים שניהלו את ההפיכה, כמו גם על בני משפחותיהם ועל האינטרסים הכלכליים שלהם. ארה"ב תכריז על הסבב הראשון של מטרות לסנקציות השבוע, אמר ביידן.

בנוסף לכך, אמר נשיא ארה"ב שממשלתו עושה צעדים למנוע ממנהיגים צבאיים של מיאנמר גישה לכמיליארד דולר בכסף בורמזי הנמצא בארה"ב על ידי הקפאת הנכסים הללו.

בדברים שנאמרו בבניין אייזנהאואר, סמוך לבית הלבן ביום רביעי, קרא ביידן לצבא לשחרר פעילים ומנהיגים פוליטיים, כולל המנהיגה העממית הפופולרית אונג סנצ'וקי, מהליגה הלאומית לדמוקרטיה. בהתייחס להפגנות הנרחבות, אמר: "אלימות נגד מי שמפעיל את זכותו הדמוקרטית אינה מקובלת, ואנו הולכים לפעול נגדה".

"העם בבורמה משמיע את קולו והעולם צופה", הוסיף ביידן, תוך שימוש בשם הרשמי שנותנת ממשלת ארה"ב למיאנמר. "נהיה מוכנים להטיל צעדים נוספים ואנו נמשיך לעבוד עם השותפות הבינלאומיות שלנו על מנת לעודד מדינות אחרות להצטרף אלינו במאמץ זה".

ביידן אמר שנועץ עם בנות בריתה של ארה"ב ועם מחוקקים, כולל מנהיג המיעוט בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי). הוא אמר שארה"ב תלחץ על מועצת זכויות האדם של האו"ם "לחזק את מחויבות העולם לזכויות אדם בבורמה".

בנוסף לכך, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן היה בקשר עם שותפותיה של ארה"ב ובנות בריתה באזור לגבי הצעדים הבאים שיינקטו נגד מיאנמר, כך אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס.

אלימות משטרתית בהפגנות

ההפיכה הצבאית ב־1 בפברואר הביאה לקיצו מעבר לדמוקרטיה שהחל לפני עשור במדינה והחזירה את מיאנמר באופן פתאומי לשליטת הצבא, אשר ניהל אותה רוב הזמן בשבעה העשורים האחרונים מאז שחרורה מהשלטון הקולוניאלי הבריטי.

עשרות אלפי אנשים השתתפו בהפגנות בתגובה להפיכה. מוקדם יותר השבוע, המשטרה ירתה יריות על מנת לפזר מפגינים והשתמשה בזרנוקי מים וכדורי גומי, אשר גרמו לפציעות. הפעילות שננקטה נגד המפגינים גונתה על ידי ארה"ב והאו"ם.

המשטרה במיאנמר משתמשת בזרנוקי מים נגד מפגינים / צילום: Associated Press, AP Photo
 המשטרה במיאנמר משתמשת בזרנוקי מים נגד מפגינים / צילום: Associated Press, AP Photo

רבים מהמנהיגים הצבאיים במיאנמר כבר נמצאים תחת סנקציות עקב היחס שלהם לבני הרוהינגיה, מיעוט אתני מוסלמי במדינה.

בסך הכל, לממשל ביידן "אפשרויות גרועות" במיאנמר, כך אמר ניראב פאטל, מייסד שותף של Asia Group, חברת ייעוץ אסטרטגי מוושינגטון. הוא אמר שסנקציות קשוחות חזקות עשויות לדחוף את מיאנמר לכיוון סין "ולגמרי לסגור את הדלת על סוג הדיאלוג שיכול להיות חשוב לחידוש התשתית לדמוקרטיה כך שתצליח שוב במיאנמר".

תגובתה של סין בינתיים הייתה פחות קולנית משל ארה"ב והיא נמנעת מלכנות את ההפיכה הצבאית בשמה. "סין היא שכנתה הידידותית של מיאנמר", אמר דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין בעבר. "אנו מקווים שכל הצדדים במיאנמר יוכלו ליישב באופן ראוי את המחלוקות שלהם תחת החוקה ובמסגרת משפטית שתשמור על יציבות פוליטית וחברתית".

הבית הלבן הביע חשש השבוע לגבי התגובה הסינית. "בהחלט, אנו חוששים עקב היעדרותה של סין מהשיח והעובדה שהיא לא נשמעת באופן ברור", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי.

בשגרירות הסינית בוושינגטון לא הגיבו לבקשת תגובה.