שב"א | בלעדי

המיזוג הגדול בשוק התשלומים נפל. מי הבנקים שהתנגדו?

ככל הידוע, הביטול של הצעת הרכש קורה משום תשובתם השלילית של כמה מבעלי המניות של מס"ב • לפי הערכות, מי שלא תמכו בהשלמת הצעת הרכש הם הפועלים ודיסקונט • בינואר פורסמה הצעת רכש שהוערכה בהיקף של כ-230 מיליון שקל • מס"ב ושב"א הן חברות אחיות, שמחוברות בחלקים מהותיים רבים בפעילויותיהן

וולף משה / צילום: עינת לברון
וולף משה / צילום: עינת לברון

כישלון להצעת הרכש של שב"א לכלל מניות החברה האחות מס"ב, שחולקת עמה את המשרדים, המחשוב וחלק ניכר מהעובדים וההנהלות. לגלובס נודע כי החברה הציבורית שב"א ביטלה את הצעתה לרכישת מניות מס"ב, כפי שהוצע על ידה לבעלי החברה האחות ב-5 בינואר השנה. זה קורה בצל העימות הנמשך בין שתי החברות וראשיהן לבין רשות התחרות, שרוצה להפריד ביניהן.

ככל הידוע הביטול של הצעת הרכש קורה משום תשובתם השלילית של כמה מבעלי המניות של מס"ב. על פי הערכות בשוק, הבנקים שלא תמכו בחלופה של מהלך הם הפועלים וגם דיסקונט הם שהתנגדו להצעת הרכש של שב"א למס"ב.

מוקדם יותר השנה דיווחה שב"א כי הדירקטוריון שלה מינה ועדה מיוחדת ובלתי תלויה אשר פנתה לחמשת הבנקים הגדולים שמחזיקים במלוא מניות מס"ב, בהצעה שתנאיה לא דווחו אך שהוערכה אז בסך של כ-230 מיליון שקל עבור מלוא מניות מס"ב.

שב"א שעוסקת בהפעלת מערכות סליקה וחיוב של כרטיסי אשראי ומאז יוני 2019 היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה (ועלו מאז ההנפקה ביותר מ-70%), וזאת לאחר שהבנקים אולצו לרדת משליטה בה כפועל יוצא לרפורמת שטרום. מס"ב היא חברה פרטית המספקת שירותי סליקה אלקטרונית של זיכויים וחיובים ושל מידע בין הבנקים והיא עדיין חברה פרטית שבבעלות מלאה של חמשת הבנקים הגדולים.

שתי החברות מעניקות שירותים אחת לשנייה כאשר היחסים ביניהן מבוססים על הסכם שנחתם לאחר חקיקת חוק שטרום, לאחר שנים ארוכות בהרבה של שיתוף פעולה מוסדר בין החברות, והם אלה שעומדים במרכז תשומת הלב של רשות התחרות. לפני זמן מה הודיעה משה וולף, מנכ"ל שב"א ומס"ב על פרישתו מתפקידיו בהמשך השנה.

שב"א ומס"ב מספקות את הפלטפורמות המרכזיות לתשלומים בישראל, הן באמצעות כרטיסי האשראי (הראשונה) והן בהעברות ישירות בין הבנקים (השנייה). נזכיר כי לאחרונה דיווחה החברה כי לאחר פגישה עם נציגי בנק ישראל, מהפיקוח על הבנקים ומהפיקוח על מערכות תשלומים, מודיעה חברת שב"א הציבורית כי היא בוחנת "אפשרות להפרדת הנהלות" בינה לבין מס"ב, ו"בכלל זה מינוי מנכ"ל נפרד לכל חברה". שווי שב"א בבורסה עומד על כ-770 מיליון שקל.