בחירות 2021 | ניתוח

האם המעטפות הכפולות באמת עוזרות לשמאל? יצאנו לספור

את האגדה הזאת צריך לחסל כשהיא עוד קטנה: תוספת מעטפות כפולות לא מועילה לשמאל. בדקנו • המשרוקית של גלובס

 

מעטפות כפולות? / צילום: שלומי יוסף
מעטפות כפולות? / צילום: שלומי יוסף

אגדת המעטפות הכפולות ומפלגות השמאל חזרה, ובגדול. מאז שוועדת הבחירות המרכזית העריכה ביום ב' שהשימוש במעטפות יוכפל בבחירות הקרובות ל-600 אלף, הרשתות החברתיות מתפקעות מטענות שנפוצו בחוגי הימין בסבבי הבחירות הקודמים. "גניבת הבחירות מתחילה", כתב מישהו, "פתאום מיליון מעטפות כפולות, שמשום מה הביאו בבחירות האחרונות מנדטים נוספים לגוש השמאל". אחר הוסיף: "רבע מיליון מעטפות כפולות הוסיפו דרך קלפי הנגישות שני מנדטים לכחול לבן ומנדט נוסף למשותפת".

את האגדה הזאת חשוב לחסל כשהיא עוד קטנה. מיותר להתעמק בהסברים ש"חושפים" איך השמאל משתמש בקלפיות הנגישות כדי להטות את התוצאות לטובתו: ערבים מזייפים קולות של חיילים; תל אביבים מנצלים את השיטה כדי להצביע פעמיים; ובכלל, הדמוקרטים בארה"ב כבר עשו תרגיל דומה לרפובליקאים. כל אלה הסברים לתופעה מדומיינת: במציאות, המעטפות הכפולות לא חיזקו את גוש השמאל במערכות הבחירות האחרונות. אם היינו סופרים רק מעטפות כפולות הוא היה נחלש.

המתמטיקה פשוטה. באתר ועדת הבחירות מצוין כמה אחוזים קיבלה כל רשימה בכלל הקלפיות, וכמה במעטפות כפולות ("חיצוניות"). אם הרשימה חזקה יותר בכפולות, ברור שהיא הרוויחה מהן. כמו שמראים הגרפים, המרוויחות הגדולות מהכפולות בשלושת הסבבים האחרונים היו הליכוד, כחול לבן וימינה/הימין החדש, ובאפריל 2019 גם זהות של פייגלין. המפסידה העיקרית הייתה הרשימה המשותפת. 

  / צילום: שלומי יוסף
   / צילום: שלומי יוסף

המספרים המלאים נמצאים כאן. הליכוד וימינה נוטות לקבל במעטפות הכפולות כ-2.5 נקודות אחוז יותר מאשר בכלל הקלפיות. במרץ 2020, למשל, הליכוד קיבלה 29.5% מהקולות הכשרים בכל הארץ, אבל 32.7% מהקולות במעטפות הכפולות. ימינה קיבלה 5.2% בכל הארץ, אבל 8.3% בכפולות.

הרשימה המשותפת, לעומת זאת, נוטה לקבל כמעט 7 נקודות אחוז פחות. לדוגמה, אילו התוצאות במרץ 2020 נקבעו רק לפי המעטפות הכפולות, המשותפת הייתה מסתפקת ב-5.5% מהקולות במקום 12.7%. תיאוריית קונספירציה ותיקה גורסת שגם חמישה וחצי האחוזים האלה מעידים על זיופים, כי לא ייתכן שהמשותפת קיבלה כל כך הרבה "קולות של חיילים". אבל אין כאן שום תעלומה. כפי שהסברנו בעבר, רק כשליש מהמעטפות הכפולות מכילות כיום פתקים של חיילים. השאר משמשות שוטרים וסוהרים, אסירים ועצירים, מאושפזים ועוד, ובעיקר אלפי בוחרות ובוחרים רגילים שמעדיפים מטעמי נוחות להצביע בקלפי ל"מוגבלי ניידות".

נכון שעם המפלגות שכוחן עלה בסבבים הקודמים בזכות המעטפות הכפולות נמנית גם כחול לבן, ועם המפסידות הקבועות נמנות ישראל ביתנו ויהדות התורה. ההישגים של ש"ס, מרצ והעבודה על גלגוליהן השונים די דומים לאלה שבקלפיות הרגילות. אבל איך שלא נחלק את הגושים, בשורה התחתונה יש לימין ייצוג עודף במעטפות הכפולות, ולשמאל ייצוג חסר. למה שתוספת מעטפות כפולות תועיל לשמאל?

בשורה התחתונה: הטענה בפוסטים לא נכונה. בשלושת סבבי הבחירות הקודמים, כוחם של הליכוד וגוש הימין במעטפות הכפולות היה גבוה בהרבה מאשר בקלפיות הרגילות, וכוחו של גוש השמאל היה נמוך יותר.

תחקיר: יפתח בריל