הפרשה בארה"ב מאחור והקורונה עדיין פה, אבל פחות: ב-7% מהמשכנתאות של הפועלים נדחו ההחזרים

בנק הפועלים הציג ב-2020 רווח נקי גבוה מזה שרשם ב-2019 שהייתה שנה חלשה במיוחד בשל הפרשות עתק • הרבעון האחרון ב-2020 היה חזק והסתכם ברווח של 915 מיליון שקל

בנק הפועלים שבניהולו של דב קוטלר סיכם את 2020 עם רווח נקי שנתי של 2.06 מיליארד שקל, המהווה גידול של 14.3% ביחס לרווח הנקי שרשם הבנק ב-2019. ואולם, בנטרול אירועים חריגים הרווח של הבנק בנטרול אירועים חריגים קטן ב-2020 בכ-20.6% לכ-2.2 מיליארד שקל.

הבנק רשם ב-2020 תשואה על ההון של 5.35%, לעומת תשואה על ההון של 4.62% ב-2019. על פניו שיפור ניכר ועוד בימי משבר הקורונה. ואולם, הפועלים לא "ניצח" את מגמה ב-2020 אלא פשוט סבל ב-2019 מתוצאות חלשות מאוד בשורה התחתונה, בעיקר בשל הפרשות ענק שביצע אז כדי לסגור את פרשת מעורבותו בסיוע להעלמות מסים של לקוחות בארה"ב שהעיבה על תוצאותיו במשך שנים, וגם בגלל תחילת הפרשות הקורונה שהבנק ביצע כבר אז ושגרעו ממנו עוד 450 מיליון שקל לפני מס.

למעשה, ברבעון הרביעי של 2019 הפועלים רשם תוצאות גרועות מהרגיל ואף הפסיד 629 מיליון שקל, כאשר ללא הפרשת הענק שקרתה באותה שנה בגין הפרשות בארה"ב והגידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי בסופה, הבנק היה מציג הרעה יחסית בתוצאותיו ב-2020, כמו שני מתחריו שפרסמו עד כה (לאומי ומזרחי טפחות).

לא רק זאת, 2019 הייתה שנה לא טובה עבור הבנק, כאשר בנטרול ההשפעות החד-פעמיות הגדולות הללו הרווח הנקי של הבנק הסתכם ב-2019 בכ-2.8 מיליארד שקל, שהיוו ירידה של כ-22% ביחס לרווח המנוטרל בהתאם ב-2018 - כך שתוצאות 2020 היו רחוקות מלהיות שנה "רגילה" עבור הבנק.

יחד עם זאת, הפועלים סיים את 2020 באקורד חיובי עם רבעון רביעי חזק, שכמו אצל המתחרים מלמד על כך שהבנק מאמין שהרע מכל בכל הנוגע למשבר הקורונה כנראה כבר מאחורינו, גם אם המערכת טרם שבה לשיגרה מלאה. כך, למול רווח רבעוני של 359 מיליון שקל בנטרול אירועים חריגים שרשם הבנק ברבעון שסגר את 2019, הרי שברבעון האחרון של 2020 הבנק הרוויח 915 מיליון שקל.

זינוק בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הסיבה העיקרית שהכבידה על תוצאות הפועלים בשנה שעברה היא הגידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי, בעקבות משבר הקורונה והקושי הרב המיידי שיצר ללווים (והחשש הגדול אך יותר לקשיים נוספים של לווים בעתיד), כשהפועלים נראה כמי שנקט בגישה שמרנית למדי. כך, ב-2020 עמד שיעור ההפרשה להפסדי אשראי מתוך סך האשראי לציבור על 2%, לעומת פחות מ-1.6% בשנה שקדמה.

כך או כך, ב-2020 רשם הבנק הוצאות בגין הפסדי אשראי של 1.94 מיליארד שקל, וזאת לעומת הוצאות בגין הפסדי אשראי של 1.28 מיליארד שקל שרשם ב-2019 (ושכאמור כללו כבר הפרשות חריגות שנעשו תחת ההבנה שמשבר הקורונה משנה את הנסיבות), ולעומת הוצאות נמוכות בהרבה בכל אחת מהשנים שקדמו. הבנק מציין כי הגדיל את הוצאותיו בגין הפסדי אשראי בעיקר בהלוואות הצרכניות, במשכנתאות, בפעילויות נדל"ן, מסחר, בתי מלון ואוכל.

כמו כן, בשל השפעות הריבית והמדד הבנק רשם בשנה החולפת קיטון בהכנסות מריבית כשמנגד חלה עלייה בהכנסות שאינן מריבית.

סך האשראי שהבנק העמיד לציבור עמד בסוף 2020 על 301.8 מיליארד שקל, והוא הגבוה במערכת. מדובר בהיקף אשראי הגבוה בכ-3% מזה שהיה בסוף 2019. באותה תקופה זינק היקף הפקדונות של הציבור בבנק בכ-20.3% לסך של 435.2 מיליארד שקל.

בבנק ציינו היום כי "הבנק צמח באשראי לדיור ב-10.5% ובאשראי המסחרי ב-5.4%", תוך מנכ"ל הבנק מסר כי "למרות השנה המאתגרת, המשכנו להציג איתנות פיננסית גבוהה, הגדלנו את תיק האשראי שלנו בהובלת האשראי לדיור והאשראי המסחרי תוך התאמה שלו להתפתחויות האחרונות, המשכנו בקידום תוכנית ההתייעלות בבנק, נכנסנו לעולם הארנקים הדיגיטליים ופיתחנו שיתופי פעולה חדשים, והקמנו עבור לקוחותינו פלטפורמות לעשיית עסקים באיחוד האמירויות ובבחריין".

7% מתיק המשכנתאות היה בדחייה, בשל הקורונה

היקף תיק המשכנתאות של הבנק עומד על 98.7 מיליארד שקל, כאשר מנתוני הבנק עולה כי בסוף 2020 כ-6.9% מתיק המשכנתאות של הבנק היה תחת דחייה של החזרי הלוואות. מדובר בשיעור נמוך בהרבה משהיה בעבר (נמוך משל שני מתחריו). בסך הכל, נכון לסוף 2020 הבנק דחה תשלומים ללווים שנקלעו לקשיים בשל משבר הקורונה בכ-1.42 מיליארד שקל בגין הלוואות בהיקף כולל של כ-15.4 מיליארד שקל. בדומה למתחרים, גם אצל הפועלים מורגש כי חלק ניכר מהלקוחות שנעזרו באפשרות לדחות החזרי הלוואות שבו לשלם. כך, בסוף ינואר 2021 סך תיק ההלוואות של הבנק שגבינו הייתה דחייה של החזרים עמד על 11.2 מיליון שקל כשיתרת התשלומים שנדחו קטנה לכ-1.2 מיליארד שקל.

בסך הכל, ניתוח תוצאות הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות מלמד כי בסוף 2020 עמד היקף תיק המשכנתאות שההחזרים בגינו נדחו על כך מצרפי של 37.7 מיליארד שקל, כשמאז הוא נחתך בשיעור חד.

עוד נציין כי ב-2020 הבנק רשם ירידת ערך (נוספת, ולצער הבנק די עקבית) בגין השקעתו בבנק שבשליטתו בתורכיה, בנק פוזיטיף. בימים אלה הבנק מקדם עסקה למכירת החזקה זו, בתום שנים ארוכות של החזקה שתסתכם בהפסד משמעותי, שסיכם הרפתקה שאף הובילה להליכים משפטיים חריגים כנגד יו"ר הבנק דאז, דני דנקנר. עם זאת, אם וככל שהעסקה בתורכיה תושלם הבנק ירשום אז רווח הון שנאמד כיום בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

גם הפועלים מציג שיפור ביחס היעילות שירד לקצת פחות מ-57% בשנה החולפת, כשהוא מלמד על שיפור. נציין כי יחס היעילות מודד את ההוצאות התפעוליות ביחס להכנסות, והוא טוב יותר ככל שהוא קטן יותר. במסגרת זו מפרט הבנק כי "צמצם כ-400 משרות נטו ב-2020".

ולסיום, הבנק מציין בדוחותיו כי "ימשיך לבסס את פעילות הביט בשוק התשלומים על-ידי הרחבת מגוון פתרונות התשלום באפליקציה, לרבות תשלום בנקודות מכירה פיזיות מבוסס קרבה, הרחבת שיתופי הפעולה עם עסקים לביצוע תשלום באתרי סחר אלקטרוני, וכן פתרונות בנקאיים חדשניים נוספים. בנוסף, הבנק ימנף את תשתית הבנקאות הפתוחה ליצירת מקורות הכנסה חדשים והצעות ערך אלטרנטיביות על-ידי חיבור עם פתרונות של צדדים שלישיים". בנוסף הבנק מבהיר כי בכוונתו לשים דגש על ההיבט של אימוץ הטכנולוגיה ושימוש במידע ואנליטיקה בפעילות הבנק, ושלשם כך "הנהלת הבנק והדירקטוריון החליטו להקצות משאבים משמעותיים, הן במונחי תקציב השקעות והן במונחי היקף כוח האדם".